محققان واحد علوم و تحقیقات با استفاده از گونه‌ای از سیمان استخوانی ماده‌ای را تولید کردند که قابلیت حمل انواع داروهای عامل رشد استخوان، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد سرطانی را دارد

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، سیمان استخوانی عرضه شده از سوی محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات از افزودن آزکوربیک اسید به "سیمان فسفات کلسیم" تهیه شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده محصول نهایی گیرش سیمان فسفات کلسیم(واکنش سفت شدن سیمان) همانند گیرش "هیدروکسی آپاتیت" نانوساختار است که بسیار شبیه به فاز معدنی استخوان بدن است. با افزودن آزکوربیک اسید به سیمان پایه میزان "نانو‌ذرات هیدروکسی آپاتیت" به عنوان محصول نهایی بیشتر می‌شود.

به دلیل عدم وجود عملیات حرارتی در فرایند ساخت این سیمان و واکنش‌های گیرش هم‌دما در آن، این ماده قابلیت حمل انواع داروها را داشته و قادر است داروهای سوار شده را طی یک فرایند نسبتا طولانی مدت، به صورت کنترل شده در محل آسیب دیده رها کند.

ماده تولید شده قابلیت حمل انواع داروها از جمله عامل‌های رشد استخوان، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد سرطانی را دارد.

این محققان معتقدند با افزودن آزکوربیک اسید به ترکیب سیمان ‌می‌توان به سمت دست یافتن به ماده‌ای با خاصیت استخوان ‌سازی حرکت کرد. این مواد می‌توانند آسیب‌های استخوانی ایجاد شده را در کوتاه مدت ترمیم کنند.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار