پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو:

ایران می‌تواند بخوبی خلاء ایجاد شده در بازار گاز طبیعی اروپا را پر کند

پایگاه اینترنتی اوراسیا، تنش‌های کنونی بین روسیه و اوکراین را فرصتی برای افزایش صادرات گاز طبیعی از ایران به اروپا، توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در یکی از مقالات امروز خود در اینترنت نوشت: روسیه بزرگترین عرضه کننده گاز طبیعی به اروپا است و بخش بزرگی از گاز روسیه از طریق خطوط لوله ای که از اوکراین می‌گذرد، به اروپا می‌رسد. با وجود این، ادامه تنش ها بین روسیه و اوکراین باعث ایجاد تردیدهایی درباره تأمین گاز اروپا در آینده شده است. کشورهای اروپایی می خواهند موضعی قدرتمند در قبال روسیه اتخاذ کند، ولی این کشورها شدیداً به گاز روسیه وابسته هستند؛ در نتیجه، هنگام تعامل با روسیه با محدودیت های جدی روبرو می‌شوند.

به نوشته این پایگاه، سال‌هاست که اروپا در خصوص تامین گاز طبیعی نگرانی داشته و در برهه‌های زمانی مختلف کوشیده است تا اوضاع کنونی را تغییر دهد. اخیراً این تلاش ها پیچیده تر هم شده و با منافع سیاسی برخی کشورهایی که گذرگاه خطوط لوله هستند، تقابل پیدا کرده است. این خطوط لوله، گاز طبیعی خاورمیانه و دریای خزر را به بازارهای گاز اروپا منتقل می‌کند و از همین رو اهمیتی فرا منطقه‌ای دارد. البته، بحران کنونی بین روسیه و اوکراین می تواند تلنگری باشد تا گروه های درگیر به راه حلی سیاسی برسند و راه را برای طرح‌های جدید باز کنند و به تعداد عرضه کنندگان گاز طبیعی به اروپا بیفزایند. 

در ادامه این گزارش آمده است: این فرصت خوبی برای ایران است تا از فرصتی که در پی بحران اوکراین و روسیه ایجاد می‌شود استفاده کند (و به یکی از عرضه‌کنندگان جدید گاز طبیعی به اروپا تبدیل شود). در واقع برای اینکه ایران در آینده  نزدیک به عرضه کننده گاز طبیعی به اروپای غربی تبدیل شود، باید همکاری های نزدیک با ترکیه و جمهوری آذربایجان داشته باشد.

پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو ادامه داد: پس از آنکه تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شود، این همکاری ها می‌تواند به ایرانی ها امکان دهد تا خط لوله ایران- ترکیه را به ترانس آناتولی متصل کنند. البته باید توجه داشت که در این میان، آینده پروژه خط لوله نابوکو نیز نقش بسیار مهمی خواهد داشت. قرار است این خط لوله به شرق اتریش کشیده شود تا راه جدیدی برای انتقال گاز مورد نیاز اروپا به وجود آید. تنش های سیاسی و افزایش هزینه ها باعث ایجاد وقفه در اجرای این طرح شده است، اما باید توجه داشت که کشورهای اروپایی بیش از گذشته از وابستگی به گاز طبیعی روسیه احساس ناامنی می کنند و همین امر ممکن است باعث پیگیری جدی تر پروژه نابوکو شود. اگر این پروژه به سرعت به اجرا درآید، در دوره ای دو تا سه ساله قابل بهره برداری خواهد بود. احداث خط لوله نابوکو، مسیر مهمی را برای عرضه گاز طبیعی تولید شده در جمهوری آذربایجان به اروپا فراهم خواهد کرد. در این شرایط، جمهوری اسلامی ایران می تواند از خط لوله کنونی ایران-ترکیه، برای پر کردن بخشی از خلاء ایجاد شده در بازار گاز طبیعی اروپا استفاده کند. باید یادآور شد که خط لوله ایران و ترکیه فعال است و طرف ایرانی می تواند با توانایی های کنونی خود ظرفیت این خط لوله را افزایش دهد. نکته کلیدی آنست که مصرف کنندگان اروپایی باید به ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان عرضه کنندگانی قابل اتکا بنگرند.

این پایگاه در ادامه مدعی می‌شود ایران برای بالا بردن احتمال تحقق این موضوع،  باید خود را به عنوان شریک تجاری قابل اتکاء و با ثبات بشناساند و همچنین بر تعامل با جمهوری آذربایجان تمرکز کنند. جمهوری آذربایجان برای توسعه سومین خط لوله  ترانس خزر برنامه ریزی کرده است. باکو با استفاده از این خط لوله، می تواند خط لوله ترانس آناتولی را به میادین گاز ترکمنستان متصل کند. از سوی دیگر، در درازمدت هم همکاری های ایران با جمهوری آذربایجان می تواند ابعاد تازه ای پیدا کند و این کشور می تواند ایران را در پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به عراق و سوریه یاری کند. کمک های جمهوری آذربایجان در این زمینه مفید خواهد بود. این کشور در توسعه پروژه های چند ملیتی خطوط گاز تجربه دارد و در ضمن می تواند از طریق شرکای خود به فن آوری های مدرن دسترسی داشته باشد که برای توسعه خط لوله ایران به عراق و سوریه بسیار مفید واقع خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار