یک نماینده مجلس با بیان اینکه نظام بانکی کنونی برای تولید فاجعه‌بارتر از تحریم‌هاست، گفت: دولت باید با تولید آشتی کند تا رشد 3 درصدی وعده داده شده اقتصاد محقق شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاز اول هدفمندی به درستی اجرا نشد، اظهار داشت: با توجه به پرداخت 50 هزار میلیارد تومان به مردم در 15 ماه آنهم با تحقق تنها 47 درصد این مبلغ از محل هدفمندی، هم تورم در جامعه سرسام آور شد و هم به دلیل عدم پرداخت یارانه بخش تولید واحدهای صنعتی و تولیدی کشور با کمبود نقدینگی مواجه شدند.

به گفته وی سیر صعودی تورم و افزایش نرخ بیکاری در کشور حاصل عدم توجه به بخش تولید بود.

گروسی به 900 واحد صنعتی بزرگ و کوچک در سطح کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود نقدینگی 50 تا 60 درصد این واحدها به حالت نیمه تعطیل درآمدند و مالکان واحدهای دیگر نیز یا در زندان و یا مجهول المکان هستند.

وی با تاکید بر اینکه در بخش تولید که اشتغال زاست نباید شاهد کم رونقی و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی باشیم، افزود: 15 الی 20 درصد از 80 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی متعلق به بخش صنعت است از این رو صنعت گران صدقه نمیخواهند بلکه دولت در قالب وام می تواند به این حوزه کمک کند.

*سالهاست منتظر تدوین استراتژی صنعت هستیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به با بیان اینکه رشد صنعت نیازمند اصلاح نظام بانکی کشور است، تصریح کرد: بانک ها باید در جهت حمایت از تولید فعالیت کنند تا سود به تولید تعلق گیرد.

وی افزود: همچنین سالهاست که ما منتظر تدوین استراتژی صنعت هستیم که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است چرا که در صورت تدوین این استراتژی هم از خام فروشی و هم از هدررفت منابع بانکی جلوگیری به عمل می آید.

به گفته گروسی مجلس هم اکنون منتظر تدوین استراتژی صنعت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تصویب است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر لزوم پرداختن به "مدیریت جهادی" در اداره کشور اظهار داشت: باید تلاش شود با جذب سرمایه گذاری خارجی، به جای واردات کالا نهایی، تکنولوژی و فناوری تولیدات را به کشور وارد کنیم.

*دولت با تولید آشتی کند
در ادامه ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت یازدهم ثبات نسبی را به اقتصاد کشور بازگرداند، گفت: نحوه اجرای فاز اول در رسیدن به اهداف تبیین شده ناموفق بود، بنابراین اگر نگاه دولت به فاز دوم همچون فاز قبل باشد قطعا با ناکامی چندین برابری مواجه خواهد شد.

وی افزود: اگر دولت با تولید آشتی و از آن حمایت کند قطعا هم بخش تولید کشور رونق می گیرد و هم اقتصاد به رشد 3 درصدی وعده داده شده می رسد.

نکو به وجود قوانین چندگانه و مبهم در مسیر تولید اشاره کرد و اظهار داشت: دولت یازدهم باید در راستای اجرای قانون هدفمندی، قوانین را به صورت واحد تدوین کند تا از این طریق از مشکلات تولیدکننده کاسته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: هم اکنون سیستم بانکی کشور برای بخش تولید فاجعه بارتر از تحریم هاست چرا که تولید ما به تحریم ها عادت کرده است اما با توجه به اشکالاتی که نظام بانکی کشور دارد این بخش تبدیل به معضلی برای تولید شده است.

به گفته وی بانکها هم اکنون در تمام زمینه ها اقدام به سرمایه گذاری می کنند که این مسئله به افزایش نقدینگی دامن می زند از این رو باید سیستم بانکی کشور را به صوت "کامل" اصلاح کرد.

این نماینده  مردم در مجلس نهم همچنین به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: قانون هدفمندی باید به گونه ای اجرا شود که به اقتصاد مقاومتی لطمه ای وارد نکند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار