"سعدی" در اشعار بسیار عاشقانه و زمینی خود قناعتی عاشقانه دارد.

سید محمود علوی‌نیا شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: سعدی یک شاعر کامل در همه‌ زمینه‌ها است، امروز برای تمام شاعران بزرگداشت می‌گیرند اما حافظ، شاعری خاص است.
وی افزود: اگر مولانا صد در صد در اشعار در اوج بود "سعدی" دقیقا قرینه‌ وی محسوب می‌شود، سعدی شاعری دست یاب و قابل فهم است.در عین قابل فهم بودن شعر سعدی از قرینه‌های بسیار عارفانه وعاشقانه خارج نیست.

این شاعر ادامه داد: گاهی آنقدر اشعار "سعدی" عاشقانه و زمینی است که با قناعتی عاشقانه به هرچیز حتی خاک پای معشوق قانع می‌شود.شعرهای او همه فهم است و بخش بوستان و گلستان وی تعلیمی و غزلیاتش عاشقانه محسوب می‌شود.

علوی‌نیا اظهار داشت: "سعدی" در یکی از قصاید طولانی‌اش به لطف خداوند بخشش معشوق بسیار امیدوار و شاعری مردمی بود. اثر او، اثری تمثیلی است.

" سعدی" هرگز با کسی دعوا نمی‌کند اما برای بیان مفهوم به مخاطب خود را به جای کسی قرار می‌دهد که با فردی دعوا می‌کند.

وی عنوان کرد: در آثار سعدی، برای هر موضوعی، مضمون خاص آن دیده می‌شود روانی، سادگی و صمیمی بودن زبان شعر سعدی،  از خصوصیات شعری وی است. ضمن آنکه افراد زیادی از سعدی سخن می‌گویند.شاعری ناشناخته است با شخصیت سعدی تا حدی گنگ، برخورد می‌شود.

این شاعر بیان کرد: "سعدی" کاملا اجتماعی و دارای روابط عمومی بسیار قوی بود با تمام طبقات اجتماعی برخورد می‌کرد و زبان خاص هر طبقه را داشت.

 وی،شاعری جهانی و فراگیر است ،حافظ غزل‌های اجتماعی، عاشقانه‌ یا عارفانه دارد. در حالی‌که سعدی در تمام زمینه‌ها، اثری به یادگار گذاشته است. قلم سعدی در گلستان بی‌نظیر به شمار می‌رود و کسی نتوانسته سعدی ثانی بشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سعدی ، قناعت ، عاشقانه ، غزل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار