معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های معاونت علمی و فناوری به منظور ورود فناوری‌های پیشرفته به ظرفیت‌های تولیدی در کشور شناسایی، تعریف و تدوین طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری با همکاری نهادها و سازمانهای ذیربط براساس نیازها و اولویت‌های اساسی و راهبردی و اسناد بالادستی کشور است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره برنامه‌های این معاونت برای ورود فناوری‌های پیشرفته به ظرفیت‌های موجود تولیدی در کشور اعم از صنایع، معادن و کشاورزی، اظهار داشت: فناوری‌های پیشرفته به دو گروه اصلی فناوری‌های نرم و فناوری‌های سخت تقسیم بندی می شود. آنچه تاکنون بیشتر مورد نظر بوده فناوری‌های سخت، ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است. اما توجه به فناوری‌های نرم یک ضرورت اساسی است که معاونت علمی و فناوری مایل است توجه بیشتری به آن داشته باشد.

وی افزود: به عنوان مثال تشکیل ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز یا به طور موردی انتقال فناوری مدیریت سبد پروژه‌های ملی و دستگاهی، اندازه‌گیری عملی کار در بخش‌های فناوری، ارتقاء چارچوب تصمیم‌گیری مدیران اجرائی کشور، تدوین سند نظام ملی نوآوری و خلاقیت در کشور، تلاش برای کاهش اتلاف در حوزه صنایع، کشاورزی و خدمات و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این حوزه‌ها طی توافقات صورت گرفته با وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و سایر سازمان‌های ذیربط، همچنین تلاش برای اجرای پروژه‌های مدل به منظور نمایش بهترین تجربیات در حوزه‌های صنعت و کشاورزی همچون شرکت دانش‌بنیان مپنا و ... عنوان نمونه‌هایی از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری در این زمینه است.

ستاری در ادامه یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های معاونت علمی و فناوری به منظور ورود فناوری‌های پیشرفته به ظرفیت‌های تولیدی در کشور را شناسایی، تعریف و تدوین طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری با همکاری نهادها و سازمانهای ذیربط براساس نیازها و اولویت‌های اساسی و راهبردی و اسناد بالادستی کشور عنوان کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: "تولید رادیوداروها "به منظور تشخیص و درمان بیماریهای صعب العلاج با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، "طراحی و ساخت تجهیزات، ماشین آلات و صنایع پیشرفته کشاورزی" با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و "طراحی و ساخت خودروهای دونیرو" با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از جمله طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری با همکاری نهادها و سازمانهای ذیربط است.
 
وی افزود: همچنین "طراحی، ساخت و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما" با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح و "طراحی و ساخت سامانه‌های پرتودهی چند منظوره گاما" به منظور استریلیزاسیون مواد غذایی و محصولات کشاورزی و تجهیزات و لوازم پزشکی با همکاری انرژی اتمی و بخش خصوصی از دیگر طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری است که بنا داریم با همکاری نهادها و سازمانهای ذیربط انجام شود.

معاون رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه مقابله تکنولوژیک و حقوقی با تحریم‌ها اعم از رفع اثر تحریم‌های خارجی و حل سوء تدبیرهای داخلی، کسب دانش فنی و تولید انبوه محصولات راهبردی تحریم شده با مشارکت بخش خصوصی توانمند و بخش دولتی چه اقدامات موثری انجام خواهد شد؟ اظهار داشت: ارتقاء بهره‌وری به عنوان اصلی‌ترین اقدام برای مقابله با تحریم‌ها و افزایش تولید است و ضرورت دارد که به این بخش توجه بیشتری شود. این معاونت آمادگی همکاری با کلیه ذینفعان ملی برای تحقق این امر مهم را دارد.

ستاری ادامه داد: از آنجا که فناوری عامل اصلی ارتقاء بهره‌وری است، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان نوک پیکان حرکت بهره‌وری کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش توسعه علمی و به کارگیری فناوری، در حال ارتقاء فناوری در کلیه بخش‌های اقتصادی و مناطق کشور است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های معاونت علمی و فناوری برای مقابله با تحریم های خارجی و موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار داشت: یکی از اساسی ترین اقدامات موثر این معاونت، تعریف و اجرای آن دسته از طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری است که محصول نهایی آنها در شرایط فعلی جزء کالاهای راهبردی وارداتی و مورد نیاز تحریمی در کشور از قبیل: تولید رادیو داروها، تولید ماده مؤثره و داروهای وارداتی، تولید تجهیزات پزشکی پرمصرف، طراحی و ساخت بالگردها و هواپیماهای سبک و فوق سبک و نظایر آن، با همکاری و هماهنگی نهادهای ذیربط در کشور است.
 
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از سوی دیگر باید در مقابل سوءتدبیرها با رویکردی که اشاره شد از افراد با تجربه، نخبه و استعداد‌های برتری که در رشته‌های مختلف علمی هستند، استفاده کرد که سعی شده از این افراد بانک اطلاعاتی تهیه شود. این امر نیازمند برنامه‌ریزی میان مدت و بلندمدتی است که به صورت کارشناسی و بدور از اختلافات و سوءتفاهم‌، نامه آن را اجرایی کرد.

ستاری در پایان گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در این راستا گام بر می دارد و با قدرت و پر تلاش برای توسعه و اعتلای ایران اسلامی کوشش خواهد کرد.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: دولت ، ستاری ، رئیس جمهور ، علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار