دانشگاه صنعتی شریف در راستای ترغیب و درگیر نمودن دانشجویان و دانش آموختگان شیمی در عرصه کارآفرینی و افزایش روحیه کارآفرینی در آنها، شکوفایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته شیمی کشور در راستای تولید ملی نخستین جشنواره کیمیاگری جابربن حیان را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، از هزاران سال پیش یکی از آرزوهای بزرگ بشر یافتن کیمیا و تبدیل مس به طلا بوده است. با که این آرزو تاکنون به واقعیت منجر نشده است اما در حوزه شیمی و دیگر علوم، با نوآوری و خلاقیت پژوهشگران و صنعتگران، مواد و پدیده‌هایی کشف و بروز نموده که با تامین نیازهای اولیه و پیچیده بشری، ارزش و ثروتی بالا‌تر از تبدیل مس به طلا تولید کرده‌اند. امروزه پسماند‌ها بی‌ارزش محسوب نمی‌شوند و حتی از آن به عنوان» طلای کثیف «یاد و سعی شده با خلاقیت و نوآوری در حوزه دانش و تکنولوژی به محصولات قابل استفاده و با ارزش تبدیل گردد. 

برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات کارآفرینی در حوزه صنایع شیمیایی می‌تواند نیروی محرکه‌ای باشد برای روشن شدن موتور خیل کثیری از دانشجویان و دانش آموختگان که بواسطهٔ آن ایده‌های کسب و کار بسیاری در این حوزه تولید شود، با اصول و فنون و ادبیات کسب و کار آشنا شوند، چندین نفر از کارآفرینان بر‌تر حوزه خود را بشناسند و در‌‌نهایت چندین شرکت دانش بنیان سر و سامان گیرد. از این رو مرکز توسعه فناوری طلوع با همکاری مراکز کارآفرینی و رشد دانشگاه شریف و نهادهای دیگر اولین جشنواره کارآفرینی تخصصی در حوزه شیمی را با عنوان» جشنواره کیمیاگری جابر بن حیان» برنامه ریزی نموده است. 

این جشنواره اهدفی همچون بزرگداشت جابربن حیان، شخصیت بزرگ دانشمند اسلامی-ایرانی و ترسیم افقی بالا‌تر و تلاش برای رسیدن این جشنواره به سطح جشنواره‌های بزرگی همچون جشنواره خوارزمی، جشنواره شیخ بهایی، جشنواره رازی، جشنواره فارابی که آوازه و شهرت این بزرگان در حوزه‌های خاص نشان از تخصصی بودن اغلب این جشنواره‌ها می‌دهد برگزار می‌گردد. 
 از دیگر اهداف این جشنواره می‌توان به ایجاد فرصت برای صاحبان ایده که نسبت به بازار و جنبه‌های مالی ایده خود آشنایی بیشتری پیدا نمایند، فراهم آوردن شرایط برای کارآفرینان جهت بازاریابی و معرفی طرح به سرمایه‌گذاران، افزایش توان کارآفرینان برای نوشتن طرح تجاری و برنامه‌ریزی اجرایی، شناسایی کارآفرینان جوان و ناشناخته، کسب اعتبار و شهرت برای کارآفرینان بر‌تر، استفاده صاحبان ایده از بازخورد کارآفرینان و مدیران بر‌تر، تشویق و تبلیغ نگاه خلاقانه و روحیه کارآفرین، پرورش نسل جدیدی از کارآفرینان، آشنایی صاحبان صنعت با ایده‌های جدید و خلاقانه، ایجاد فضای شور و نشاط حاصل از مسابقات در دانشگاه، آموزش مستقیم و غیر مستقیم اصول و فنون کسب وکار و کاهش نرخ مهاجرت نخبگان از طریق درگیر شدن در فضای کسب و کار اشاره نمود. 

این جشنواره اهداف خاصی را نیز از قبیل ترغیب و درگیر نمودن دانشجویان و دانش آموختگان شیمی در عرصه کارآفرینی و افزایش روحیه کارآفرینی در آن‌ها، شکوفایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته شیمی کشور در راستای تولید ملی، شناسایی ایده‌های نو در حوزه صنایع شیمیایی، گسترش کسب و کار دانش بنیان و ایجاد شرکت‌های کوچک در حوزه شیمی و ایجاد و گسترش یک جشنواره کارآفرینی تخصصی در حوزه شیمی در کشور، دنبال می‌کند. 

از جمله محورهای جشنواره می‌توان به دارو، محیط زیست، غذا، کشاورزی، مواد بهداشتی و آرایشی، نرم افزارهای رایانه‌ای و شبیه سازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی، رنگ و پوشش، تجهیزات پزشکی، سوخت، سازه و ساختمان، آموزش‌های نوین، مواد پرانرژی و پیروتکنیک و معدن اشاره نمود. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی http: //www. kimiagary. com مراجعه و یا با شماره تلفن‌های مرکز حمایت و توسعه فناوری دانشجویی طلوع ۶۶۱۶۶۰۳۱-۶۶۱۶۶۰۳۰ تماس حاصل نمایند. 

لازم به ذکر است مهلت ارسال طرح به دبیرخانه جشنواره تا ۱۱ خرداد ماه سالجاری تمدید شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.