از هر ۳ فرد بالای ۶۵ سال تقریباً یک نفر دچار کاهش بینایی می‌شود آب سیاه، ‌ آب مروارید، از بین رفتن لکه زرد و بیماری چشمی ناشی از دیابت چهار علت شایع کاهش دید در سالمندان هستند که اگر بموقع درمان نشوند می‌توانند باعث کوری شوند.

دکتر یوسف روستا چشم پزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: آب سیاه بیماری است که می‌تواند سبب آسیب به اعصاب بینایی و در ‌‌نهایت کوری شود این بیماری در آغاز هیچ علامتی نداشته، دید بیمار طبیعی است و دردی وجود ندارد. به مرور شخص متوجه می‌شود که اشیایی که در مقابلش قرار دارند را خوب می‌بیند ولی اشیایی که در کنار هستند را باید از گوشه چشم نگاه کند و به خوبی آنها را نمی‌بیند.

وی ادامه داد: افراد بالای ۴۰ سال و کسانی که در خانواده‌شان سابقه بیماری آب سیاه وجود دارد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

روستا در خصوص چگونگی تشکیل بیماری آب سیاه اذعان داشت: در جلوی چشم فضایی وجود دارد که مایع شفافی همواره وارد این فضا شده و از آن خارج می‌شود محل خروج این مایه «زاویه» نام دارد. وظیفه این مایع تغذیه بافت‌های چشم است. گاهی سرعت حرکت این مایع کند شده و باعث تجمع آن و بالا رفتن فشار داخل چشم می‌شود.

وی افزود: افزایش فشار باعث آسیب به اعصاب بینایی و کاهش دید می‌شود در این حالت می‌گوییم فرد مبتلا به آب سیاه شده است و چون محل خروج مایع باز است اصطلاحاً این نوع آب سیاه را گلوکوم زاویه باز می‌گویند. گلوکوم زاویه باز شایع‌ترین شکل بیماری آب سیاه است.

این چشم پزشک در پایان اظهار داشت: برای درمان آب سیاه از درمان‌های دارویی و جراحی استفاده می‌شود. روش‌های جراحی معمولاً در صورت عدم موفقیت درمان‌های دارویی به کار برده می‌شوند. باید به خاطر داشت اگر چه جراحی باقیمانده دید بیمار را حفظ و بیماری را کنترل می‌کند ولی بینایی از دست رفته باز نمی‌گردد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار