در کلان شهر تهران به جای فضای سبز، سطح سبز ایجاد کرده‌ایم که تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در سطح شهر تهران بیشتر درختان پهن برگ خزان کننده کاشته شده‌اند که در فصل پاییز و درست در زمان وارونگی هوا شروع به ریزش می‌کنند. بنابراین کاشت درختان سوزنی‌برگ و پهن‌برگی که خزان کننده نیستند به منظور کاهش آلودگی هوا، راهکاری مناسب است.

جعفر اولادی استاد دانشگاه منابع طبیعی با بیان اینکه فضای سبز در آلودگی هوا نقش اساسی دارد، گفت: یک هکتار جنگل که حدود 300 درخت دارد تقریباً 700 تن مواد آلاینده را از محیط به سطح زمین می‌رساند بنابراین نقش بسیار مهمی در کاهش آلایندگی دارند بطوریکه 1 هکتار جنگل اکسیژن موردنیاز 10 انسان را تأمین می‌کند.
 
وی افزود: درختان با پوشش سبز رطوبت زیادی را در سطح محیط می‌دهند و به وسیله ریشه آب را می‌گیرند و به محیط پس می‌دهند. درختان نه تنها در کاهش آلودگی هوا بلکه در کاهش آلودگی صوتی و زیبا شناختی از نظر بصری نیز مؤثر هستند.
 
وی با اشاره به اینکه برای پوشش سبز تهران یک بازنگری شود، تصریح کرد: شهر تهران در گذشته به چنارستان معروف بوده است. به همین دلیل در هر نقطه تهران چنار فراوان‌ترین درخت بوده که مربوط به اقلیم گذشته تهران است ولی امروز تهران تغییر اقلیم داده و باید بر اساس اقلیم متفاوت و آب زیرزمینی متفاوت گونه‌‌های گیاهی مناسب کاشته شود زیرا ممکن است گونه‌ای در ارتفاعات شمال تهران برای کاشت مناسب باشد ولی برای جنوب تهران مناسب نباشد.
 
وی ادامه داد: در کلان شهر تهران به جای فضای‌سبز یک سطح سبز ایجاد کرده‌ایم. سطح سبز شامل چمن‌کاری است ولی فضای سبز شامل درخت، درختچه و گیاهانی که ارتفاع بالای 2 متر دارند. فضای‌سبز در کاهش آلودگی هوا مؤثر است در حالیکه سطح سبز تأثیری در کاهش آلودگی ندارد.
 
اولادی خاطرنشان کرد: درختان پهن برگ زود خزانی که در شهر تهران کاشته شده‌اند با توجه به وارونگی هوا در فصل پاییز و زمستان که اوج آلودگی هواست، تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارند. کاشت گونه‌های جایگزین این درختان که مناسب با آب و هوا و اقلیم تهران است، راهکار مناسبی است.

گزارشی از هراتیان
برچسب ها: حکایت ، الودگی ، چمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار