معاون سازمان اوقاف:

اخذ مالیات از موقوفات به اجرای نیت واقفان خدشه وارد می‌کند

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود 8 هزار پرونده وقفی در سیستم قضایی کشور خبر داد


به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی افزود: با جدیت به دنبال احقاق حقوق موقوفات هستیم و هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق تصرف اموال موقوفه را ندارد.
 
وی با بیان اینکه مالیاتی که از مکان های موقوفه اخذ می شود، به یک نگرانی جدی تبدیل شده است، افزود: با توجه به اینکه در سال های گذشته آمار موقوفات در کشور رشد داشته است اما تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.
 
حجت الاسلام حاتمی با اشاره به اینکه این مسیر با شیوه وقف خیران، همخوانی ندارد، اظهار کرد: هرچند اکنون معافیت مالیاتی موقوفات عام با رعایت شرایطی که انجام بعضی از آنان از عهده ادارات اوقاف و متولیان خارج است، نرخ صفر را دارد، اما ممکن است همین قانون در سال های بعد درصد برای موقوفات تعیین کند.
 
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به خارج از شمول بودن موقوفات آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه (س)، آستان شاهچراغ و عبدالعظیم الحسنی از پرداخت مالیات در این قانون، تصریح کرد: موقوفه امام رضا (ع) از نظر شرعی با سایر موقوفات تفاوتی ندارد و این نکته خود یکی از شبهه های اساسی وارد شده به این قانون است.
 
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تعداد موقوفات جدید در سال 92 بیش از 2 هزار مورد بوده در حالی که میانگین وقف جدید تا سال 1388 سالانه 200 مورد بوده است.
 
حجت الاسلام حاتمی افزود: وقف جمعی با شیوه انتشار اوراق وقف در کشور شروع شده که یک بیمارستان جامع تخصصی سرطان از این طریق در تهران احداث و راه اندازی می شود.
 
وی عنوان کرد: یک میلیون و 400 هزار ملک وقفی هم اکنون در کشور وجود دارد و نزدیک به 8 هزار پرونده حقوقی داریم که اکثر آنها مربوط به موقوفات است.
 
انتهای پیام /

برچسب ها: اوقاف ، وقف ، موقوفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار