رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از طراحی سخت افزار قابل حمل مثل تلفن همراه و تبلت برای شهروندان که در شهر‌ها زندگی می‌کنند خبر داد.

به گزارش   خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست تخصصی کمیسیون ملی یونسکو که با موضوع ارتقای کیفیت با آموزش یادگیری با تاکید بر نقش معلمان گفت: آموزش با کیفیت یکی از آرمان‌های جهانی است سرمایه گذاری برای تامین این امر در دنیا در حال افزایش است بی‌سوادی امروزه یکی از معضلات بزرگ جهانی است که نتیجه عدم دسترسی کودکان به مدرسه می‌باشد. هر ساله عده‌ای از کودکان از تحصیل باز می‌مانند.  
 
وی افزود: آنچه که از سابقه آموزش در کشور ما قابل بیان است این است که در سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۵ سه مرحله سرشماری در کشور انجام گرفت که درصد باسوادی مردم در سال ۳۵ حدود ۱۵ درصد و در سال پیروزی انقلاب به ۴۷ درصد می‌رسد.  
 
باقرزاده همچنین ادامه داد: امام با درک این شرایط ۱۰ سال جلوتراز جامعه جهانی آموزش برای همه پیامی را صادر کرد و از عبارت آموزش برای همگان استفاده کردند. در پیام امام خمینی سه نکته بسیار مهم وجود دارد.  
 
باقرزاده اضافه کرد: تاکید امام این بود که از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده شود و در مدت کوتاه مردم خواندن و نوشتن اولیه را آموزش ببینند.  
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه گام دوم فراهم کردن استقلال فرهنگی در کشور است افزود: تلاش بسیاری در کشور آغاز شد طوریکه میزان باسوادی از حدود ۴۷. ۵ درصد در گروه سنی بالای ۶ سال به حدود ۸۵ درصد در سال ۹۰ افزایش پیدا کرد و همچنین در گروه سنی زیر ۵۰ سال از ۳۷ درصد به ۹۴ درصد ارتقا یافت.  
 
باقرزاده اضافه کرد: اختلاف باسوادی مناطق روستا و شهری از حدود ۴۰ درصد در سال پیروزی انقلاب اسلامی به کمتر از ۸. ۸ درصد در سال ۹۰ رسید و در بین زنان و مردان از حدود ۳۷ درصد به ۳. ۵ درصد در سال ۹۰ کاهش پیدا کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه سازمان نهضت سوادآموزی موفق به کسب ۵ جایزه شده است افزود: حدود ۷۰۰ هزار اتباع خارجی تاکنون آموزش دیدند و سوادآموزی در بخش‌های مختلف به مرحله اجرا درآمده.  
 
باقرزاده ادامه داد: نتیجه سرشماری سال ۹۰ واقعیت‌های تلخی را نشان می‌دهد در گروه سنی بالای ۶ سال ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار واقعه بی‌سوادی ثبت شده است. البته در توزیع گروه‌های سنی واقعیت‌های دیگری وجود دارد که حدود ۵۰ درصد جمعیت در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال سه هزار و ۴۵۶ هزار نفر بی‌سواد ثبت شده‌اند و همچنین در گروه سنی ۶ تا ۹ سال حدود ۹۲ درصد باسواد داشتیم و ۵. ۳ درصد یعنی معادل ۲۳۶ هزار نفر بی‌سواد و نزدیک به ۳ درصد هم وضعیت سوادشان مشخص نیست.  
 
وی خاطرنشان کرد: هرچند در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال وضعیت خوبی را داریم اما در سایر گروه‌های سنی وضعیت خوب نیست و تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند برنامه جدیدی برای سوادآموزی در کشور تبین شده و در برنامه جدید به چند نکته اساسی پرداخته‌ایم یکی از مسائل آزاردهنده در طول سال‌های گذشته اتکا به آمار سرشماری بوده است.  
 
باقرزاده با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر کار گسترده‌ای صورت گرفته است افزود: وضعیت بی‌سوادی براساس آمار ثبتی به یک ترسیم واقع بینانه تری رسیده است همچنین نکته بعدی مخاطب محور کردن سوادآموزی است آنچه که تاکنون گفته می‌شد با کمبود مواجه بوده یعنی آنچه که عرضه می‌شده و مورد نیاز بوده فاصله داشته است به همین دلیل اصلاح برنامه درسی سوادآموزی و محتوای آن مورد کار قرار گرفت و تلاش گسترده‌ای برای بازتالیف کردن کتاب‌ها انجام شده است.  
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه با اشاره به اینکه طرحی در قالب استفاده از سخت افزارهای قابل حمل مثل تلفن همراه و تبلت برای شهروندانی که در شهر‌ها زندگی می‌کنند طراحی کرده‌ایم تصریح کرد: مردم محور کردن سوادآموزی و مشارکتی کردن اجرای این کار سیاستی بود که دنبال شده است. ریشه کن کردن بی‌سوادی نیازمند عزم ملی و مشارکت تمامی دستگاه‌ها را دارد.  
 
وی با تاکید بر اینکه مسئله مدرسه محور کردن موضوع مشارکت آموزش و پرورش است اظهار کرد: آنچه که وزیر آموزش و پرورش به آن تاکید داشتند طرح باسواد کردن اولیای محروم از سواد دانش آموزان است که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر برای سال ۹۳ هدفگذاری شده‌اند. همچنین تاکید وزیر در سال ۹۳ شناسایی گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال کشور است.  
 
باقرزاده ادامه داد: ما امیدواریم در گروه سنی زیر ۵۰ سال تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۵۰ درصد پیشرفت در سوادآموزی برسیم و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برای جلوگیری از بازگشت افراد به بی‌سوادی تدابیری اندیشه شده.  
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از سازمان‌ها فکر می‌کنند آموزش بزرگسالان در کشور بدیهی و ساده است افزود: در صورتی که سابقه سوادآموزی در دنیا نشان می‌دهد اگر سوادآموزی به حال خود‌‌ رها شود امکان بازگشت و ظهور دارد.  
 
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه موضوع حرفه آموزی در سوادآموزی مسئله مهمی است خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات افراد بی‌سواد مسئله اشتغال آنان است و برای این امر میان نهضت سوادآموزی و سازمان فنی و حرفه‌ای کار جدی صورت گرفته است این آمار در کشور نزدیک به ۴۰ میلیون بزرگسال باسواد غیرمحصل است که ۱۱ میلیون کم سواد و معادل مدرک ابتدایی و ۹ میلیون در سطح راهنمایی داریم و میانگین سال‌های تحصیلی آنان حدود ۷. ۵ سال است. 

انتهای پیام/
برچسب ها: سازمان ، نهضت ، سوادآموزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار