نامدار عبدالهیان، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همکاری مستقیم در اجرای آزمایشی آموزش فراگیر، تهیه و تولید منابع در زمینه آموزش‌های تلفیقی و فراگیر را اعلام کرد.

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛  نامدار عبدالهیان، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص طرح آموزش تلفیقی فراگیر گفت: در این روش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کلاسهای آموزش و پرورش عادی در کنار سایر دانش‌آموزان با بهره‌گیری از برنامه‌های مشترک و فضای آموزشی مناسب مشغول به تحصیل می‌شوند و در صورت نیاز از خدمات معلمان رابط به عنوان تسهیل‌گر استفاده می‌کنند.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش به منظور دستیابی به توافقات بین‌المللی مبنی بر فراهم کردن آموزش کیفی و قابل دسترس برای تمامی افراد و تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آموزش برای همه داکار (2000 میلادی)، با انتخاب راهبرد جایگزینی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی بر تامین کیفیت آموزش و پرورش برای تمامی کودکان تلاش کرده است.

عبدالهیان با اشاره به تصویب اجرای قطعی آموزش تلفیقی و فراگیر کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در شورای عالی آموزش و پرورش در سال 90 خاطر نشان کرد: براساس این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش باید اعتبارات لازم را برای اجرای مطلوب آن پیش‌بینی کند و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز را در نظر بگیرد، همچنین استانداردها و شاخص‌های نیروی انسانی فضا و تجهیزات مدارس مجری را تدوین کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: شیوه نامه اجرایی آموزش تلفیقی و فراگیر دانش آموزان با نیازهای ویژه برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: در این شیوه‌نامه ضمن تدوین اهداف، واحدهای آموزشی تلفیقی و فراگیر و وظایف آنها و نحوه ساماندهی کلاس‌ها، همچنین آموزگار و دبیر مربوط و وظایف این عزیزان و تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، تشریح شده است.

عبدالهیان با اشاره به اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان متولی امور آموزشی، توان بخشی و پرورشی دانش آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: این سازمان سعی کرده است در قالب توسعه آموزش‌های تلفیقی و فراگیر اقداماتی را به مرحله اجرا بگذارد و مبتنی بر اهداف و وظایف سازمان در اساسنامه خود که مصوب مجلس شورای اسلامی است، راهبردهای کیفیت بخشی آموزش و پرورش برای تمامی کودکان این مرز و بوم را اجرا کرده و اولویت جای‌گیری دانش آموزان استثنایی را در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان قرار داده است.

وی همکاری مستقیم در اجرای آزمایشی آموزش فراگیر، تهیه و تولید منابع در زمینه آموزش‌های تلفیقی و فراگیر، برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان، کارکنان، کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش و پیگیری لازم برای تدوین و تصویب آیین‌نامه و شیوه نامه اجرایی را از مجموعه اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خواند.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سازمان نوسازی و تجهیز مدارس نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است که انجام پژوهش در زمینه فضاهای مناسب این دانش آموزان و مناسب‌سازی مدارس پذیرا از جمله این اقدامات است.

عبدالهیان اظهار داشت: به نظر می رسد که با توجه به تاکید برنامه پنجم توسعه در زمینه توسعه کیفی و کمی رویکرد آموزش تلفیقی و فراگیر و به منظور کیفیت بخشی به برنامه‌های تدوین شده در آیین‌نامه و شیوه‌نامه مربوطه، لازم است که اعتبارات خوبی برای این برنامه در نظر گرفته شود تا روند اجرای آن روز به روز بهتر شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان گفت: امید است همه دست‌اندرکاران به منظور انجام وظایف حوزه آموزش تلفیقی و فراگیر اهتمام لازم را بعمل آورده و حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های این حوزه را انجام دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار