وزیر امور خارجه امریکا دوشنبه این موضوع را که وی طی اظهاراتی درخلال یک ملاقات خصوصی اسرائیل را «رژیم آپارتاید» نامیده است، به شدت رد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا دوشنبه این موضوع را که وی طی اظهاراتی درخلال یک ملاقات خصوصی اسرائیل را "رژیم آپارتاید"نامیده است، به شدت رد کرد.

 دیپلمات ارشد امریکایی در اظهارات شدید الحنی اعلام کرد:" من اعتقاد ندارم و هرگز  علنی یا در محافل خصوصی اعلام نکرده‌ام که اسرائیل یک رژیم آپارتایدی است یا قصد دارد به کشور آپارتایدی تبدیل شود.

وی این مطلب را دوشنبه درحالی عنوان کرد که برخی، استعفا یا دست کم عذرخواهی وی را به علت اظهارات روز جمعه اش در ملاقات با کارشناسان بین المللی خواستار شده بودند.


همچنین در همین حال "اریک کانتور"، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، اظهارات وزیر خارجه این کشور درباره احتمال آپارتاید شدن اسرائیل را بسیار ناامیدکننده دانست و اعلام کرد: کری از دولت و مردم اسرائیل عذرخواهی کند.

از سوی دیگر بزرگ‌ترین لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا(آیپک) در بیانیه‌ای اظهارات جان کری مبنی بر  آپارتایدی خواندن  اسرائیل را محکوم و اعلام کرد: هرگونه اظهارنظر در این باره که اسرائیل در خطر تبدیل شدن به آپارتاید است، "توهین‌آمیز و نامناسب" است.


در همین حال  "اسرائیل کاتز" وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به شدت اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را درباره این رژیم محکوم کرد.

جان کری گفته است اگر اسرائیل هر چه سریع تر با فلسطینیان صلح نکند، ممکن است به یک کشور آپارتاید تبدیل شود.

وزیر حمل و نقل اسرائیل که از اعضای حزب لیکود، وابسته به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، است روز دوشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت:« جان کری، شرم بر تو باد. همیشه کلماتی هستند که نمی توان آنها را به کار برد. در روز بزرگداشت ملی هولوکاست، وزیر امور خارجه آمریکا ما را یک کشور آپارتاید توصیف می کند، این در حالی است که کشور ما با خطر نابودی تهدید می شود (...).»

"دنی دایان"، رئیس پیشین شورای یشا، بزرگ ترین سازمان حامی حقوق شهرک نشینان در کرانه باختری رود اردن، با انتشار بیانیه ای سخنان جان کری را درباره اسرائیل به شدت محکوم کرد. 

دایان در این بیانیه تاکید کرد:« سخنان جان کری درباره اسرائیل، توهین به مردم اسرائیل و آفریقای جنوبی است». دایان در این بیانیه افزود جان کری باید شخصا به جوده ساماری (یهودا و شومرون، نام اسرائیلی کرانه باختری رود اردن ) برود و امکان همزیستی اسرائیل با فلسطینیان را ببیند.

به نوشته سایت اینترنتی دیلی بیست Daily Beast، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشست غیرعلنی کمیسیون سه جانبه ( گروهی که توسط دیوید راکفلر تشکیل شده است) سخنان خود را درباره اسرائیل بیان کرد. 

بنا به اعلام منبع یادشده، جان کری اعلام کرد تاسیس دو کشور واقع گرایانه ترین راه حل و فصل مناقشه خاورمیانه خواهد بود. چرا که یک کشور واحد در منطقه یا به یک کشور آپارتاید با شهروندان درجه دو تبدیل خواهد شد یا این که کشوری خواهد شد که ظرفیت اسرائیل را به عنوان یک کشور یهود از بین خواهد برد.

واژه آپارتاید که جان کری از آن استفاده کرده یادآور نظام اجتماعی تبعیض آمیزی است که از سال 1948 تا 1994 در آفریقای جنوبی حاکم بود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار