تولید یکی از پرکاربردترین واژه‌های سیاستگذاری عمومی است که این روزها با توجه به شروع فاز دو یارانه‌ها و سهمیه اختصاصی به این حوزه بیشتر مورد توجه قرارگرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای تولید در اسفند سال گذشته نسبت به متوسط سال 92 معادل 31.9 درصد و تورم نقطه به نقطه این شاخص 17.8 درصد اعلام شده است.

با توجه به کمبود نقدینگی،‌ بیشتر فعالان اقتصادی و کارشناسان این مشکل را معضل اصلی تولید در ایران می‌دانند و به حمایت‌های دولت یازدهم بعد از اجرای فاز دو قانون هدفمندی چشم دوخته‌اند.
 
در همین ارتباط عسگری طی گفتگوی خود با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیان کرد: با توجه به بحث بیکاری و میزان تورم دولت حتما باید دراین بخش یارانه‌ای اختصاص دهد اما این یارانه باید به صورت مستقیم و نقدی نباشد بلکه به صورت سیستم بانکی از طریق اعطای تسهیلات با سود پایین، نرخ ارز مبادله‌ای و از همه مهم‌تر تخصیص در بیمه‌های تأمین اجتماعی که کمک بسیار بزرگی به بخش تولید می‌کند باشد زیرا در اشتغال، جذب نیروی کار بیشتر و در نتیجه به کارافتادن چرخ تولید کمک به سزایی می‌کند و پرداخت نقدی یارانه به بخش تولید مشکل‌آفرین است و باعث بروز مشکلات و موانع فراوانی می‌شود.
 
عسگری تصریح کرد: اقتصاد ما ازطرفی درگیر تورم و از طرفی درگیر رکود است؛ زیرا اگر دولت از فضای کنونی اشتغال پایین‌تر بیاید و آمار بیکاری افزایش یابد دیگر راهی نیست جز رونق تولید زیرا از راه‌های مبارزه با این مسائل تولید است اما نه هر تولیدی، تولیدی که مرغوبیت داشته باشد تا درصورت امکان به صادرات آنها بپردازیم و از این طریق هم بتوانیم به ارزآوری کشور کمک به سزایی داشته باشیم.
 
این کارشناس اقتصادی معتقد است یکی از بخش‌های اصلی در اشتغال بحث خودرو است و دولت در حال حاضر عمکرد مناسبی در این زمینه دارد؛ بخش دیگری که در اشتغال اهمیت دارد ساختمان است اما نه به مفهوم بالا رفتن قیمت مسکن و زمین و... بلکه رونق دادن بخش ساختمان موردنظر است.
 
در همین خصوص، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در ارتباط با سهم تولید از فاز دو هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: طبق قانون بودجه 30 درصد از کل منابع اختصاص‌داده شده به هدفمندی یارانه‌ها، به تولید داده خواهد شد زیرا یکی از ایرادهای اجرای فاز اول عدم اختصاص یارانه به تولید است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار