رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تمام اسناد، نقشه ها ، شواهد و مدارک نشان از فارسی بودن خلیج فارس است و برخی از شیوخ عرب نیز به این موضوع اذعان دارند.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس علی لاریجانی امروز در مراسم پایانی دهمین همایش علمی- پژوهشی خلیج فارس در بندرعباس افزود: تغییر نام خلیج فارس زمینه ای برای فشار سیاسی است.

وی افزود: خدمات ایران و اسلام متقابل بوده است و خلیج فارس می تواتد مظهر این خدمات متقابل در کشورهای منطقه باشد .

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای منطقه باید نگران ورود کشتی ها با سوخت هسته ای باشند نه فن آوری صلح آمیز هسته ای ایران ، کشتی هایی که آنها حتی اطلاع ندارند با چه سوختی در منطقه حرکت می کنند ، نه از آنها اجازه می گیرند و نه به آنها توجه ای می کنند.

لاریجانی گفت: ورود بیگانگان به منطقه و استفاده از کشتی های مختلف با سوختهای مضر تبعاتی برای منطقه از نظر زیست محیطی ایجاد می کنند.

وی افزود: امنیت خلیج فارس نیز یکی از مسائل مهم منطقه از نظر اقتصادی و ژئوپلوتیک است .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نگاهشان در امنیت منطقه بیرونی است لیکن ثبات و پایداری به سازو کار درونی بستگی دارد، اگر بخواهیم مشکل امنیت خلیج فارس پایدار باشد باید به امنیت درونی تکیه کرد.

لاریجانی افزود:زمان حرفهای ناسیونالیستی به سر آمده ، مردم ایران جنس ناسیونالیستی ندارند و ما از این حرفها زیاد شنیدیم ،زمانی یک نوع افراطی گری در منطقه ، در کشورهای ترکیه ، مصر و ایران بوجود آمده بود که نتیجه نداد.

وی گفت: تفکر اسلامی به ملی گرایی اهمیت می دهد اما در اندازه خودش و افراط در همه جا اثر نامناسب دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید رویکرد تعاملی در منطقه شکل گیرد ، آنوقت اقتصاد شکوفا می شودو تعامل روی می دهد.

لاریجانی گفت:بیداری اسلامی در منطقه یک امر واقعی است ، ممکن است عده ای در مقابل آن سد ایجاد کنند اما در آینده دچار انفجارهای سیاسی و ملی می شوند.

وی افزود: 50 درصد منابع نفت و 30 درصد گاز دنیا در این منطقه است که همه اینها نشان از بهره های اقتصادی منطقه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تئوری تعامل سیاسی، امنیتی، اقتصادی بین کشورها شکل گیرد همه با عزت زندگی می کنند، و می توان به یک همگرایی وسیعتر اقتصادی رسید./س
 
برچسب ها: رییس ، مجلس ، بندرعباس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.