صادق زیباکلام گفت: خبرهای منتشره درباره‌ مشخص شدن شورای منتخبان دانشگاه تهران کذب است.

صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، درباره نحوه گزینش اعضای شورای منتخبان رییس دانشگاه تهران گفت: هفته‌ گذشته نامه‌ای از سوی دانشگاه برای اساتید دانشگاه تهران ارسال شد که طی آن از اساتید خواسته شده بود تا اسامی افرادی را که به عنوان رئیس دانشگاه مدنظر دارند، معرفی کرده و کاندیدای خود را برای حضور در شورای منتخبان رئیس دانشگاه مشخص کنند و این نامه‌ها باید تا اول اردیبهشت به روسای دانشکده‌های دانشگاه ارائه می‌شد.

زیبا کلام درباره اعلام اسامی اعضای شورای منتخبان نیز گفت: هنوز نتیجه‌ای از سوی این شورا برای گزینش ریاست دانشگاه مشخص نشده و خبرهای منتشره درباره‌ مشخص شدن اعضای شورا کذب است و هنوز شمارش آراء به اتمام نرسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: شورای منتخبان بر اساس معیارهای علمی و مدیریتی‌شان، از سوی اساتید علمی دانشگاه انتخاب می‌شوند.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مسئله‌ اصلی مدیریت دانشگاه‌های کشور، بحث استقلال آنها است، اظهارداشت: متأسفانه طی دهه‌های اخیر روزبه‌روز از این استقلال کاسته شده و نهادهایی مانند وزارت علوم، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی امور اصلی دانشگاه‌ها را به عهده گرفته‌اند.

زیباکلام افزود: تجربه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نشانگر این است که بهترین و اصلح‌ترین نهاد برای تصمیم‌گیری در امور هر دانشگاه، اساتید علمی همان دانشگاه است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: معضلات عدیده‌ای که امروزه در دانشگاه‌ها وجود دارد، ناشی از فقدان استقلال آنها است.

زیباکلام تصریح کرد: بزرگترین خدمت دولت در حق دانشگاه‌های کشور احیای استقلال دانشگاه و جلوگیری از مداخله، ملاحظات و دغدغه‌های سیاسی در نهادهای علمی کشور است.

وی با اشاره به سیاست جدید وزارت علوم درباره‌ تشکیل شورای منتخبان برای انتخاب رئیس دانشگاه تهران بیان داشت: این سیاست را می توان حرکت قابل توجهی برای افزایش استقلال دانشگاه‌ها دانست، ولی کافی نیست، زیرا  چیزی که دانشگاه‌ به آن احتیاج دارد، دادن قدرت اختیار و تصمیم‌گیری در تمامی امور دانشگاهی به رئیس دانشگاه است.

زیباکلام در پایان تأکید کرد: قدرت تصمیم‌گیری زمانی ممکن می‌شود که استقلال دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شوند که در این صورت اساتید دانشگاه در یک چهارچوب معین افرادی را برای امور پژوهشی، آموزشی و مسائل اداری و مالی مشخص کرده و همچنین در مسائل اساسی از قبیل پذیرش دانشجو دوره‌های تحصیلات تکمیلی و استخدام اساتید و مسائل مهم دیگر تصمیم‌گیری می‌کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار