"عزت‌اله ضرغامی" گفت: شهيد مطهري دقيق ترين تعريف را از جمهوري اسلامي ارائه و جمهوريت نظام و اسلامي بودن آن را كاملا تبيين كرد .

دهمين همايش بين المللي حكمت مطهر با حضور ده‌ها تن از محققان داخلي و خارجي در سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد. به گزارش روابط عمومي رسانه ملي رئيس سازمان صدا و سيما در همايش حكمت مطهر با اشاره به انديشه هاي شهيد مطهري در مسئله «وحدت»  گفت: آن شهيد عزيز در كنار بحث هاي نظري؛ آسيب شناسي رفتاري انديشمندان اسلامي را مورد توجه قرار داده و با ارائه راه حل هاي عملي و ترسيم الگوهاي مورد نياز، مجموعه جامعي در اين عرصه ارائه كرده است.
 
در اين همايش آقاي ضرغامي نظريه "اتحاد مسلمين" كه در حقيقت به معناي يكپارچگي و انسجام جوامع اسلامي در مقابل توطئه استعمارگران و دشمنان اسلام است را بسيار باارزش توصيف كرد و توصيه هاي شهيد مطهري از جمله؛ حسن ظن به برادران مسلمان؛ شناخت هر مذهب از منابع خود آن مذهب، عدم حكم به لوازم اعتقادات، حكم به ظاهر افراد؛ پرهيز از غلو و افراط؛ هشياري نسبت به مكر دشمنان اسلام، پرهيز از به كار بردن كلمات حساسيت زا و تحريك آميز؛ پرهيز از ناسزاگويي به مقدسات يكديگر، رعايت اخلاق اسلامي؛ دوري از كينه توزي و استفاده از منابع يكديگر در نقل حديث را از جمله اصول مؤثر براي ايجاد وحدت در جامعه اسلامي دانست.

رئيس رسانه ملي با تشريح ديدگاه هاي اجتماعي و اصلاح گرايانه شهيد مطهري گفت: مطهري جامعه شناسي بزرگ بود كه به خوبي نيازهاي روز را تشخيص داده و با آگاهي و بصيرت نسبت به برنامه هاي دشمن، نظريه هاي اسلامي را به صورت كاربردي ارائه مي داد.
 
غلامعلي حداد عادل ديگر سخنران اين همايش بود .وي در تبيين انديشه هاي شهيد مطهري در زمينه وحدت اسلامي گفت : مطهري يك متفكر عقل گرابود كه اين خصيصه را در ايجاد وحدت بين مسلمانان بكار مي گرفت . حداد عادل افزود : شهيد مطهري در تمام عمرش تلاش كرد سطح تعقل و وحدت را در جامعه اسلامي ارتقاء بخشد .  
 
رئيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي افزود : مطهري كوشيد تا با دعوت از دانشگاهيان و قشر انديشمند , عقل گرايي را در جامعه رواج دهد .وي در سيره عملي خود به مسائل اساسي در جهان اسلام عنايت ويژه داشت و اختلافات ميان شيعه و سني را جزء ناچيزي برمي شمرد. وي افزود : اگر شهيد مطهري امروز زنده بود بيش از هرچيز ديگر جهان اسلامي را به وحدت اسلامي دعوت مي كرد تا جريان هايي نظير تكفيري ها كه جريان هاي انحرافي در دين به شمار مي روند فرصت رشد و جنايت نيابند .
 
وي افزود : انقلاب اسلامي  امروز توانسته است قابليت هاي دين را براي اداره جامعه به اثبات برساند و براي دنياي اسلام الگويي ارائه كند و استكبار جهاني از همين امر وحشت دارد و تلاش مي كند با هر ابزاري از اين الگوپذيري و بيداري جهان اسلام ممانعت كند .
 
در اين همايش همچنين خانم سلما حسيني از پژوهشگران پاكستاني كه مطالعات جامعي روي كتاب هاي شهيد مطهري انجام داده گفت : مطالعه روي آثار شهيد مرتضي مطهري درهاي جديدي در انديشه هاي من  گشود . وي آثار شهيد مطهري را درسهايي عملي براي زندگي فردي و اجتماعي ارزيابي كرد و گفت من به همه توصيه مي كنم از اين آثار براي ارتقاء سطح فكري و بهبود زندگي خود استفاده كنند . وي گفت در حال حاضر بسياري از آثار شهيد مطهري به زبان اردو ترجمه شده و علماي پاكستاني آنها را دركلاس هاي خود تدريس مي كنند .
 
آقاي سيد جمعه خان سيداُف ديگر پژوهشگر خارجي بود كه در اين همايش سخنراني كرد. وي گفت آثار استاد شهيد مرتضي مطهري در بيشتر كشورهاي اسلامي و به ويژه در تاجيكستان شناخته شده است و دانشجويان و پژوهشگران ما از اين كتاب ها بهره هاي فراواني مي برند .  وي افزود : در بسياري از مناسبت هاي مذهبي در تاجيكستان انديشمندان تاجيك در برنامه هاي راديويي و تلويزيوني كتاب ها و آثار مطهري را براي مردم بيان و تفسير مي كنند .
 
 دهمين همايش جهاني حكمت مطهر با حضور پژوهشگراني از ايران و 150 تن از محققان و دانشجويان خارجي و خانواده شهيد مطهري در  سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار  شد .  


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار