میلیون ها نفر از مردم جهان قرار است امروز پنجشنبه یکم ماه مه ، به مناسبت "روز جهانی کارگر" راهپیمایی کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در گزارشی از هنگ کنگ درباره برگزاری مراسم "روز جهانی کارگر " در کشورهای مختلف جهان نوشت:
میلیون ها نفر از مردم جهان قرار است امروز پنجشنبه یکم ماه مه ، به مناسبت "روز جهانی کارگر" راهپیمایی کنند. این در حالی است که شرایط در برخی نقاط مانند استانبول پرتنش است و یک سال پس از موج اعتراضی در ترکیه که این کشور را به لرزه انداخت ، درگیری های خشونت آمیزی بین پلیس و تظاهرکنندگان در استانبول روی داد.

پلیس ترکیه روز پنجشنبه با شلیک اسلحه‌های آب پاش و گاز اشک آور صدها تظاهرکننده ای را که سعی داشتند به رغم ممنوعیت اعلام شده در میدان تقسیم (نماد اعتراض ها علیه دولت ترکیه) تجمع کنند ، آنها را متفرق کرد.

پلیس ضد شورش ترکیه به کمک خودروهای مجهز به آب پاش به تظاهرکنندگانی که تلاش می کردند موانع را در محله بشیکتاش از سر راه بردارند و به میدان تقسیم برسند ، حمله کرد.
در اطراف میدان مشهور تقسیم ، که دولت ترکیه یک سال پس از موج اعتراضی در این کشور ، آن را " منطقه ممنوعه " اعلام کرده است ، تظاهرات برگزار شد.

اطراف بخش اروپایی استانبول به سنگرهایی تبدیل شده است و دهها هزار پلیس (بنا بر اعلام رسانه های ترکیه تا 40 هزار نیروی پلیس) برای جلوگیری از دسترسی به این منطقه در آنجا مستقر شده اند.سال گذشته درگیری‌های خشونت آمیزی بین پلیس و اتحادیه ها در میدان تقسیم استانبول صورت گرفت.

یک ماه بعد ، این میدان و پارک گزی به محل نمادین اعتراض ها بر ضد اردوغان تبدیل شد. طی بیش از دو هفته دهها هزار نفر از مردم ترکیه خواستار برکناری وی شدند.انتظار می رود نخستین راهپیمایی ها در آسیا برگزار شود که در آنجا غالبا کارگران فقیرند و خواستار شرایط کاری بهتر و توزیع عادلانه تر ثروت در این منطقه هستند که یکی از پویاترین مناطق جهان به شمار می رود.

مراسم راهپیمایی یکم ماه مه همچنین در کامبوج که اتحادیه‌ها برای برگزاری تظاهرات در حمایت از کارگران کارخانه نساجی که در دو منطقه اقتصادی ویژه نزدیک مرز با ویتنام در اعتصاب به سر می‌برند ، فراخوان داده‌اند ، مختل شد.

بیشتر کارگران این بخش ، که یکی از بخش های حیاتی اقتصاد کامبوج به شمار می رود و حدود 650 هزار نفر در استخدام آن هستند ، کمتر از 100 دلار در ماه دریافت می کنند. پلیس مسلح به باتوم در کامبوج ، تظاهرکنندگانی را که در اطراف پارک آزادی پنوم پن تجمع کرده بودند ، متفرق کرد. از دسترسی مخالفان هون سن ، نخست وزیر این کشور که از سی سال پیش قدرت را در دست دارد ، به این پارک جلوگیری شده است.

به گفته یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه ، چندین تن از تظاهرکنندگان مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفتند. رئیس کنفدراسیون کارگران صنعت نساجی کامبوج گفت: حقوق کارگران به باد مسخره گرفته شده است.

همچنین تظاهرات در اندونزی ، مالزی و همچنین در اقتصادهای توسعه یافته تر منطقه همچون  هنگ کنگ ، سنگاپور ، سئول یا تایوان که افزایش هزینه های زندگی و به ویژه قیمت گزاف مسکن ، نابرابری ها را افزایش داده ، پیش بینی شده است.

در اروپا نیز مردم از گذشته ، یکم ماه مه هر سال به مناسبت "روز جهانی کارگر" راهپیمایی برگزار می‌کنند. روز جهانی کارگر یادبود شورش کارگران آمریکایی در اواخر قرن نوزدهم در شیکاگو است که هر سال در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

در فرانسه ، اتحادیه‌ها برای دومین سال متوالی تحت عناوین مختلفی راهپیمایی خواهند کرد.
اتحادیه‌های " کنفدراسیون عمومی کار (CGT) " و " نیروی کار (FO) " امروز در اعتراض به طرح اقتصادی 50 میلیارد یورویی که مانوئل والس ، نخست وزیر این کشور اعلام کرده بود ، در پاریس تظاهرات برگزار می‌کنند در حالی که اتحادیه‌های " کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه (CFDT) " و "اتحادیه ملی سندیکاهای مستقل (UNSA) "در همبستگی با دیگر کشورهای اروپایی در پایتخت راهپیمایی برگزار می‌کنند.

در کمتر از یک ماه تا برگزاری انتخابات اروپا ، حزب " جبهه ملی" نیز در این راهپیمایی "قدرت " خود را به نمایش خواهد گذاشت. براساس تازه ترین نظرسنجی‌ها ، این حزب در ردیف اول یا دوم و هم تراز با حزب "اتحاد برای جنبش مردمی (او.ام.پ) " قرار دارد.

همچنین در اسپانیا که به تدریج در حال خروج از رکود اقتصادی است و همچنان شاهد بالاترین نرخ بیکاری است ، مردم به خیابان ها می ریزند و در مادرید و بیش از 70 شهر این کشور تظاهرات خواهند کرد.

در مسکو ، اتحادیه ها برای برگزاری راهپیمایی در میدان سرخ فراخوان داده اند و سنت دیرینه مربوط به دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق را در شرایطی احیا خواهند کرد که بحران اوکراین موجی از میهن پرستی به راه انداخته است.

این راهپیمایی ها در یونان و ایتالیا نیز برگزار خواهد شد. در ایتالیا ، متئو رنتسی ، نخست وزیر جدید این کشور وعده داده است اعتماد را به مردم این کشور بازگرداند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار