پالایشگاه‌های بزرگ نفتی معمولاً ظرفیتی حدود 200 هزار شبکه به بالا را پوشش می‌دهند اما در کنار آنها پالایشگاه‌هایی ایجاد شدند که با ظرفیت محدودی حدود 5 تا 10 هزار شبکه کار می‌کنند این پالایشگاه‌ها را مینی ریفاینری می‌گویند.

محمدعلی کریمیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در تعریف مینی ریفاینری گفت: همزمان با رشد صنعت نفت و جمع‌آوری نفت در حجم انبوه در پالایشگاه‌های مگامدل که ظرفیت 200 هزار شبکه به بالا را پوشش می‌دهند در پالایشگاه‌هایی به وجود آمد که ظرفیت کمتری داشتند این ظرفیت تقریباً معادل 500 تا 10 هزار شبکه بود که پالایشگاه‌های موبایل با مینی ریفاینری نام گرفت.
 
این کارشناس انرژی ادامه داد: مینی ریفاینری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول با عنوان بالادستی که صرفاً نفت خام را می‌گیرند و موادی از قبیل بنزین، گازوئیل و مازوت تولید می‌کنند و دسته دوم با عنوان میان دستی که خروجی دسته اول را گرفته و به 140 الی 150 محصول جدید از قبیل قیر، روغن ماشین و ... تولید می‌کنند.
 
کریمیان در توضیح کاملتر مینی ریفاینری‌ها گفت: برخی از مینی ریفاینری‌ها قابلیت جابه‌جایی دارند یعنی به صورت کانتینر ساخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از چاه نفتی به چاه نفت دیگر منتقل کرد.
 
به این نوع مینی‌ ریفاینری‌ها مینی پالایشگاه‌های پرتابل نیز می‌گویند که از نوع ثابتشان گرانتر هستند اما نقطه ضعف آنها نیز این است که قابلیت تصفیه بعضی مواد اولیه را ندارند و برای این منظور مواد اولیه حتماً باید به پالایشگاه بزرگ منتقل شود اما نوع ثابت این ضعف را ندارد.
 
علی کریمیان درادامه با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیتهای زیادی برای بهره‌گیری از این تکنولوژی را دارد گفت: در حال حاضر بهترین نقاط مناسب برای نصب مینی ریفاینری‌ها قم، خوی، سروستان، فارس و سرخس می‌باشد که نفت‌خیز هستند اما  حجم نفت به اندازه‌ای نیست که به احداث پالایشگاه‌های بزرگ اقدام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یزدانی
۰۰:۵۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
مگه تو قم و خوی و سروستان و سرخس داره نفت استخراج میشه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سیمرغ
۰۹:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
مگه تو قم و خوی و سروستان و سرخس داره نفت استخراج میشه ؟؟
آخرین اخبار