با توجه به این که تحریم واردات بنزین سال 1389 لغو نشده است قطعا ایران قادر نخواهد بود که به طور مستقیم با پالایشگاه خارجی برای واردات بنزین مذاکره کند به همین دلیل واردات این فرآورده نفتی از طریق واسطهها صورت خواهد گرفت.
بر همین اساس در صورتی که روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد شود و سهم واسطه تنها یک سنت باشد، روزانه معادل 100 هزار دلار و در سال 36 میلیون و 500 هزار دلار به جیب واسطه سرازیر خواهد شد که با دلار 3200 تومان میشود: 116 میلیارد و 800 میلیون تومان.
این در حالیست که میتوان مبلغ محاسبه شده را با ادامه تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی و تامین نیاز داخل از طریق این بنزین به 11 هزار 680 نفر وام 10 میلیون تومانی داد.
با توجه به این که در حال حاضر دولت بابت بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی ریال پرداخت میکند، قطعا محاسبه بالا تنها بخش کوچکی از ضرر و زیان ناشی از واردات بنزین است؛ چرا که در صورت واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین، باید شاهد خروج حدود 2.5 میلیارد دلار ارز آن هم در شرایط کنونی از کشور بود.