دبیر خانه کشاورز ایران گفت: بیش از 230 هزار نفر مهندس کشاورزی در کشورمان بیکار هستند در حالی که منابع برای تولید و اشتغال آنها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ عیسی کلانتری در همایش نقش زن در کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: بیش از 300 هزار تحصیل‌کرده بخش کشاورزی در بخش‌های مختلف آماده فعالیت در عرصه‌های کشاورزی هستند که ما باید منابع مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم تا آنها بتوانند از آب، خاک، تجربه و علم خود استفاده کرده و در بخش تولید ورود پیدا کنند.

وی به وضعیت نامناسب آب در کشور اشاره کرد و افزود: بی‌آبی تهدید جدی برای کشور است به طوریکه استفاده نکردن صحیح از این ماده حیاتی سبب شده تا نگرانی‌ها بیش از گذشته ظهور و بروز پیدا کند.

دبیر خانه کشاورز ایران با بیان اینکه بخش عظیمی از منابع آب در کشور در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی به بخش کشاورزی هدر رفته و کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد، گفت: بحران جدی بی‌آبی بخش‌های مختلفی از کشور به ویژه مناطق مستعد کشاورزی را تهدید می‌کند در حالی که اگر عاقلانه برنامه‌ریزی می‌شد امسال ما مشکلی از بابت تولیدات بخش کشاورزی نداشتیم.

کلانتری با بیان اینکه نقش زنان در تولیدات بخش کشاورزی یک نقش پایه‌ای و اساسی است، خاطر نشان کرد: نیمی از تحصیل‌کردگان بخش کشاورزی را زنان مستعدی تشکیل می‌دهند که در این عرصه علاوه بر تولید، در بخش‌های تحقیقی و پژوهشی نیز حضوری فعال دارند.

وی در ادامه افزود: استان اردبیل نیز یکی از استان‌های مستعد کشاورزی است که با داشتن دو کشت و صنعت مغان و پارس قابلیت کشت و تنوع تولید محصولات را دارد که باید این ظرفیت را قدر بدانیم.

کلانتری بیان کرد:‌ در استفاده از دانش‌های نوین در بخش کشاورزی در هشت سال گذشته اختلالی جدی به وجود آمده در حالی که باید کشاورزان ما در امر تولید و توزیع از جدیدترین امکانات استفاده می‌کردند اما توسعه نامناسب دانشکده‌های کشاورزی که بیش از نیمی از آنها مازاد هستند زمینه و فرصت توسعه پایدار را از این بخش گرفته است.

دبیر خانه کشاورز ایران احیای بخش کشاورزی را نیازمند تمرکز روی بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و علوم و فنون کارآمد در این بخش اعلام کرد و گفت: تلاش بر این است تا ظرفیت بخش کشاورزی در سطح کشور با تلاش و جدیت تمام احیا شده و دوران سیاه هشت سال گذشته که بر این بخش سایه افکنده بود، ‌برطرف شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، جهاد ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.