رییس سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه‌های این سازمان را در سال 1393 اعلام کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، منطقه ایلام «عبدالرضا بازدار» در جلسه شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار و معاونان ، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان در استانداری ایلام برگزار شد، به تشریح برنامه‌های سازمان در سال جاری پرداخت.

وی این برنامه‌ها را در قالب 15 سرفصل تشریح کرد و گفت: تلاش در راستای افزایش تولید در قالب فعالیت‌های مختلف زراعی شامل ارتقا سطح دانش مولدین ،‌ توسعه تناوب زراعی، افزایش مواد آلی خاک با بهره‌گیری از کودهای آلی و زیستی، کشاورزی حفاظتی با اولویت دادن به محصولات استراتژیک و رسیدن به توسعه پایدار به عنوان رکن اصلی تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی در صدر برنامه‌های سازمان قرار دارد.

بازدار افزود: برنامه‌ریزی در راستای تولید محصولات سالم و ارگانیک با افزایش تنوع تولید و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در راستای تأمین امنیت غذایی کشور از دیگر برنامه‌های سازمان است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه سطح زیرکشت محصولات باغی در مناطق مستعد استان به صورت آبی و دیم گفت: تلاش خواهیم کرد در راستای اقتصادی کردن تولید در قطعات کوچک و پراکنده و با بازدهی کم،‌ حفاظت از منابع تولید (آب و خاک)‌،‌ توسعه فضای سبز،‌ افزایش تولید و بهبود اشتغال با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان انجام پذیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام احداث و راه‌اندازی طرح‌های کوچک تامین آب در قالب ایستگاه پمپاژ‌،‌ سدخاکی‌،‌ فعالیت‌های آبخیزداری و... به منظور استفاده بهینه از منابع آب سطحی و توسعه اراضی آبی در جهت کاهش اثرات زیانبار خشکسالی و اجرای عملیات بیابان‌زدایی در مناطق بیابانی استان با استفاده از گونه‌های بومی و سازگار در جهت مبارزه با بیابان‌زایی و کاهش اثرات مخرب ریزگردها را از دیگر برنامه‌های مورد نظر در سال‌جاری عنوان کرد.

بازدار تصریح کرد: افزایش راندمان آب آبیاری و ارتقاء شاخص بهره‌برداری مصرف آب کشاورزی با استفاده از توسعه روش‌های آبیاری تحت‌فشار،‌ کم تحت فشار،‌ انتقال آب با لوله،‌ توسعه شبکه‌های تجهیز و نوسازی اراضی و مکانیزاسیون کشاورزی و تلاش در راستای افزایش تولید محصولات دامی با احداث واحدهای بزرگ صنعتی و بهینه‌‎سازی مصرف سوخت در واحدهای تولیدی(‌کاهش مصرف سوخت از 1.96 به 1.06 لیتر در دوره در واحدهای مرغداری‌) به منظور کاهش هزینه‌های تولید و تکمیل این زنجیره عنوان کرد.

وی با بیان اینکه توسعه آبزی‌پروری در استان با بهره‌گیری از سیستم‌های مکانیزه از قبیل پمپ هواده، پمپ برگشتی و پرورش ماهی در قفس در مخازن سدها وحمایت تسهیلاتی از پرورش دهندگان میش داشتی به عنوان بخش از تولیدکنندگان گوشت قرمز از دیگر برنامه‌های سال‌جاری است، تصریح کرد: تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی فعال در راستای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌های اساسی سازمان خواهد بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان اعطای اختیارات لازم به استان به منظور استفاده از ظرفیت گمرک مهران در راستای صدور محصولات کشاورزی به ویژه گوشت سفید و قرمز، استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به طرح های تولیدی بزرگ ، تقویت صندوق‌های استانی از جمله صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان جهت تامین منابع مالی مورد نیاز بهره‌برداران بخش کشاورزی را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال‌جاری عنوان کرد.

‌بازدار با بیان اینکه توجه ویژه به آموزش بهره‌برداران و ارتقاء سطح دانش علمی و فنی کشاورزی با استفاده از پتانسیل و ظرفیت فارغ‌التحصیلان جویای کار در قالب شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و ترغیب آنان به منظور استفاده از تسهیلات بانکی و فعالیت در بخش‌های غیردولتی بخش کشاورزی از برنامه‌های سال 93 است، تصریح کرد: بر اساس این برنامه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی در جهت تقویت نیروی انسانی متخصص و تامین امکانات مورد نیاز آنان به عنوان خط مقدم تولید محصولات کشاورزی توجهی ویژه خواهد شد.

وی از ارائه پیشنهاد ابلاغ خط اعتباری ویژه تحت عنوان اقتصاد مقاومتی به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: راه‌اندازی مجدد واحدهای غیرفعال یا نیمه‌فعال که در سنوات گذشته به دلایلی از چرخه تولید خارج شده‌اند،افزایش تولید محصولات بخش کشاورزی با ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از طریق اعطای تسهیلات بانکی،افزایش صادرات بخش کشاورزی در راستای کاهش وابستگی به نفت،حمایت از کار و سرمایه ایرانی و توجه به توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را از جمله اهداف ایجاد این خط ویژه عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با اجرای این برنامه‌ها شاهد رونق کشاورزی استان باشیم.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: ایلام ، کشاورزی ، زراعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.