خانه‌های میان راهی بهزیستی مراکزی هستند که می‌توانند فرد معتاد را پس از ترک اعتیاد حمایت کرده و ازبرگشت بعد آنها به سمت مواد مخدر تا حد زیادی جلوگیری نمایند.

مجید رضازاده معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: خانه‌های میان راهی یا مراکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری بهبود یافتگان از اعتیاد در واقع در فاصله میان مرکز ترک اعتیاد و جامعه قرار دارند و برای افرادی است که از اعتیاد بهبود یافته‌اند اما به دلیل نداشتن شغل و سرپناه یا عدم پذیرش از سوی خانواده می‌بایست مدتی را در این مراکز بگذرانند. 

وی ادامه داد: این مراکز از افرادی که ترک اعتیاد نموده‌اند برای مدت 3 ماه حمایت کرده تا بتوانند شغل مناسب پیدا کنند و یا خانواده‌های آن‌ها از طریق تلاشهای مددکاران سازمان بهزیستی توجیه شوند. 

رضازاده افزود: این مراکز به صورت پایلوت در 10 استان کشور همچون تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، مرکزی و... به صورت هراستان یک مرکز راه‌اندازی می‌شوند و فعالیت‌های آنها در پایان سال 93 ارزیابی می‌شود تا برای سال 94 با کیفیت بالاتر و تعداد مراکز بیشتر بتوانند خدمات ارائه نمایند. 

وی تصریح کرد: در این مراکز خدمات حمایتی و مددکاری از جمله ارجاع به روانپزشک و روانشناس به فرد ارائه می‌شود تا علاوه بر سلامت جسمی به لحاظ روانی نیز حمایت شوند و امکان عود و برگشت به سوی مواد مخدر در آن‌ها کاهش پیدا کند. 

وی اظهار داشت: این مراکز به صورت شبانه‌روزی و رایگان بوده و برای زنان و مردان به صورت جداگانه راه‌اندازی می‌شود که در مرحله اول ظرفیت هر مرکز 200 نفر می‌باشد.
 
رضازاده خاطر نشان کرد: این مراکز می‌تواند گامی مهم در جهت کنترل عود و برگشت افراد معتاد به سوی مواد مخدر بردارد چرا که طبق تحقیقات انجام شده عدم حمایت از معتادین پس از ترک می‌تواند تأثیر بسزایی در برگشت مجدد آنها به سوی اعتیاد باشد. 

انتهای پیام/  

برچسب ها: بهزیستی ، معتاد ، ترک ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۰:۲۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
سلام ترو خدا کمکمون کنید انقدر تشنج کرده که ببرادر من هیجده سالش اعتیاد به ترامادول داره پدر مدار سکته میکنه ترو خدا به دادمون برسید هر روز داریم اب شدنشو میبینیم
آخرین اخبار