كتاب «روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان» پيرامون ارزیابی روش‌شناسی علوم انسانی اندیشمندان سرشناس جهان اسلام در چند دهه اخیر است و تلاش دارد مدل و الگویی از علم اسلامی را ارائه نماید.

محمّد تقي ايمان نويسنده گتاب روش شناسي علوم انساني نزد دانشمندان مسلمان در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: كتاب «روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان» پيرامون ارزیابی روش‌شناسی علوم انسانی اندیشمندان سرشناس جهان اسلام در چند دهه اخیر است و تلاش دارد مدل و الگویی از علم اسلامی را ارائه نماید. 

وي افزود: ظهور جريان‌هاي احياگرانه فكري، تلفيق ميراث اسلامي با ميراث تفكر مدرن، آموزش و پرورش و علم اسلامي، علم اسلامي و اجتهاد، در جستجوي علم مقدس، ارزيابي وحيانيّت قرآن زير نور علم مدرن، پارادايم جهاني و نظام جهاني اسلامي، ارزيابي سه مدل روش شناختي از علم ديني در ايران، رئاليسم مفهومي خلاقّانه و افق و چشم اندازهاي نوين به علم اسلامي فصول دهگانه اين كتاب را تشكيل مي‌دهد.

چنانچه در فرازي از كتاب چنين آمده است: «ضعف، انحطاط و و ابستگی جهان اسلام در عصر حاضر، مسئله‌ای است که بسیاری از متفکران مسلمان آن را مورد نقد و واکاوی قرار داده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این افول فکری و اجتماعی که فاروقی آن را "بیماری امت" نام گذاشته است، عدم شکل‌گیری علم و معرفت اسلامی است. علمی که بتواند در در مقابل نظریات رقیب، از موجودیت نظری و عملی خود دفاع کند. با نگاهی به میراث علم اسلامی و وضعیت امت، اهمیت این نکته برجسته می‌گردد که علم اسلامی، امری مطلوب و ممکن است. مطلوبیت آن، ارجاع به نیاز حوزه‌های مختلف فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان اسلام به آن دارد. شکل‌گیری آن نیز با شناسایی سلسله‌مراتب معرفتی، چگونگی تقسیم‌کار معرفت و در نهایت شکل‌گیری "روش‌شناسی علم اسلامی" ممکن است.» 

ايمان تصريح كرد :كتاب «روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان» در هزار نسخه توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ و منتشر شده و در اختيار عموم علاقه مندان و پژوهشگران قرار دارد. البته اين کتاب با همگاري احد كلاته ساداتي منتشر شد.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: کتاب ، روش شناسی ، قرآن ، علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
پس زمان اعلام نتايج اوليه کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 93 چي شد؟ بابا چقدر جوونهاي مردم رو آزار مي‌ديد؟ 4 ماه گذشته حداقل بگيد کي اعلام مي‌شه. خدا ازتون نگذره