به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجم اردیبهشت ماه در حاشیه کارگروه حمایت از تولید خبر از اختصاص ارز مباله ای به صنعت خودرو داد و گفت: ارز صنایع خودروسازی که در سال گذشته از طریق ارز متقاضی و بازار آن تامین می شد از شنبه 6 اردیبهشت ماه کل نیاز ارزی صنعت خودرو اعم از خودروهای سبک و سنگین به صورت مبادله ای توسط بانک مرکزی تامین خواهد شد.
بر این اساس خواسته خودروسازان که به صورت عمده در سال گذشته عنوان می شد محقق و ارز مورد نیازشان تامین شد اما آنچه که در طول این مدت مطرح شد عدم تاثیر ارز مبادله ای در نزولی شدن قیمت خودرو بود.
بر پایه این گزارش؛ 5 اسفند 92 و پیش از اختصاص این نوع ارز به خودروسازان احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران،
اظهار کرده بود: اگر نرخ دلار آزاد ( ارز مورد استفاده خودروسازان) "2450 تومان" و قیمت پایه شورای رقابت تصحیح شود تنها موجب خروج این حوزه از حیطه زیاندهی میشود و قیمت ها را کاهش نمی دهد.
مسئله ای که کماکان مورد تایید نعمت بخش و سایر متولیان است چرا که محمدرضا نجفی منش عضو هیئت مدیره قطعه سازان 10 اردیبهشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر از افزایش 10 درصدی قیمت خودرو داده و
بیان کرده بود: بر اساس پیشبینیها قیمت خودرو در سال 93 باید 30 درصد افزایش مییافت، ولی با تزریق ارز مبادلهای این 30 درصد به 10 درصد تقلیل خواهد یافت، بنابراین باید منتظر افزایش 10 درصدی قیمت خودرو باشیم.
به گفته وی " تنها در صورت تقلیل نرخ ارز به 850 تومان باید منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم! "
این موضوع همچنین نشان از عدم تاثیر لغو تحریم خودرو دارد زیرا تا پیش از لغو تحریم این حوزه، آنچه مورد اتفاق خودروسازان کشور بود حکایت از عدم دسترسی و عبور از هفت خان رستم برای رسیدن قطعات خودرو به کشور و تاثیر بسزای این مسئله درقیمت تمام شده خودرو داشت.
از این رو انتظار می رفت با لغو تحریم خودرو و مبادله ای شدن ارز مورد استفاده خودروسازان، شاهد حرکت این محصول در ریل کاهش قیمت باشیم اما منطبق با آنچه متولیان این صنعت عنوان میکنند که به
گفته علی علیلو رییس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازی مجلس "بدعتی که خودروسازان کشور به وجود آورده اند این است که پایین آمدن قیمت خودرو به هیچ عنوان قابل تصور نیست و هر اقدامی شود باز هم خواستار افزایش چند باره بهای این محصول می شوند." حکایت از بریده شدن ترمز خودرو در مسیر گرانی ها دارد.
این مسئله در کنار عدم تطابق کیفیت و قیمت این محصول نارضایتی به حق مردم را در پی داشته است چرا که به اذعان تمامی کارشناسان حوزه خودرو در خصوص کیفیت خودروهای کشور نمی توان سخنی به میان آورد چرا که " آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است" !
حال آنچه که بسیار جای بحث دارد این است که چرا افزایش نجومی قیمت خودرو تاثیری در کیفیت این محصول نگذاشته و چرا مانند سایر کشورها کیفیت تعیین کننده قیمت نیست البته با توجه به تجربه سالیان گذشته حتی با
ابلاغ "دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو" که نقش نمره کیفی خودروها در این فرمول بسزا خواهد بود، باز هم امیدی به افزایش کیفیت این محصول نباید داشت.
این گزارش می افزاید؛ در کنار این مسئله، انتظار خودروسازان برای "حمایت همه جانبه" از سوی دولت و مردم جای بسی تأمل دارد.
این موضوع در حالی است که به اعتقاد اکثر نمایندگان مجلس و مردم "پیش از اینکه به خودروساز وعده حمایت دهیم باید خودروسازان را مکلف به کاهش هزینه های مالی و سربارشان که قیمت تمام شده را افزایش داده است، نماییم و سپس با ترمیم تمام این نواقص، می توان از خودروسازی کشور حمایت هدفمند کرد."
به گزارش
باشگاه خبرنگاران؛ مشخص نیست تا چه زمانی باید هر روز اخبار گرانی خودرو را انتشار دهیم بی آنکه سخنی از کاهش و حتی امیدی برای کاهش قیمت این محصول به میان آید، و آیا به واقع زمینه کاهش قیمت خودرو کاهش نرخ ارز به زیر 1000 تومان است؟!
انتهای پیام/
گزارش از سمیه رسولی
الهي خير نبيني
سوار الاغ بشیم به صرفه تره هم ارزونه هم دیگه بنزین لیتری1100نمیخواد
خودروسازها هم هی قیمت ببرن بالا کی میتونه بخره والا
خودرو ساز گیر هست که اینقدر دست به عسا جلو آنها راه میروند
خرید پراید 22 میلیونی توهین به خود است
نخرید نخرید نخرید
شما رو بخدا نخرید
نخريد نخريد نخريد.............................
خجالت داره بخدا.واقعا یه پراید میرزه به این قیمت؟!
چرا صنعت خودرو سازی ما اینقد داغون و عقب روس؟!
دیگه کسی همین پراید رو هم نمیتونه بخره.باز کنید در گمرکارو دیگه...
تا کی حمایت دولت از این صنعت؟!
آنهم خودرویی که سهم بسزایی در کاهش نسل ایرانی داشته!
تنها راهش آزاد کردن واردات خودرو هست
اخه اینها که پراید کره و 405 و 206 سمند موتور فرانسوی ! فرانسه رو مونتاژ می کنند اون هم با هزار اشکال چرا اسم تولید داخل و خودروسار رو روشون گذاشتند و حمایت میشن؟
ولله ما که راضی نیستسم و مسئولین هم که جوابگو نیستند پس شکایتمون رو به خدا میبریم.
دولت حمايت
مجلس حمايت
بانك مركزي حمايت
ملت ضرر مالي وجاني
پس بايد منتظر فرج باشيد.
صنعتی که داره یکسره ضرر می ده،کیفیت نداره،محصولات دهه های 1990 و 1980 اروپا و کره رو داره تولید میکنه جمعش کنن بره و سرمایه اون رو جای دیگه هزینه کنند(پتروشیمی و شرکت های دانش بنیان و...) بعد از منبع درآمد اونها ماشین های روز رو وارد کنن.این جوری هم تلفات مالی و جانی کم میشه هم مصرف سوخت کاهش داره هم مردم نفس آسوده می کشند
خدا شاهده خسته شدیم.فقط می خوان مردم رو اذیت کنن.
خودرو افتاده دست دو نفر تو کشور هر چی بگن و هر کار بکنن هیچ کس جرات حرف زدن نداره...
اختلاف قیمت قیمت کارخانه و بازار که داره رسما تو روزنامه همشهری آگهی میشه قابل پیگیری نیست !؟
حالا هر کی 10 تا بنویسه میشه 100 میلیون سود تو جیب سوء استفاده کنندگان
یه قشرغنی
قشردیگه زیرخط فقررررررر
دیگه پرایدروهم مایه دارها بایدبخرن
خودروسازی که بعد از 30 وچندی سال نتونسته رو پای خودش بایسته و وارد بازار رقابتی بشه وهمه فشارشو داره رو مردم میاره
دولتم با این تعرفه گمرک مردمش رو تو تحریم نگه میداره
تا 100 سال دیگه هم نمیشه با این صنعت فلج خودرو سازیمون جلو بریم
در جامعه ما نقدينگي زيادي دست مردم هست اگر در راه صحيح هدايت نشود به همين منوال است يک روز خودرو ، روز ديگر ارز ، مسکن ، طلا و سکه و .... اين داستان ادامه دارد دقيقااز 3 ماه پيش بورس به شيب نزولي افتاد موارد فوق روبه صعودگذاشته اند و متاسفانه ادامه دارد ! و اگر مردم خودرو را نخرند و با ديد سرمايه اي به نگاه نکنند حتماً افزايشي در کار نخواهد بود . با سپاس
جانا سخن از زبان ما میگویی
کیفیت صفر قیمت نجومی
حیف پول
یخورده خودرو با قیمت مناسب وارد کنید تا حساب کار بیاد دستشون
چرا شرکت های بزرگ وارد بازار خودرو ایران نمی شوند ؟
چرا خودروهایی ایرانی ما با اینکه کیفیت ندارند اما به قیمت های بالایی به فروش می رسند؟
یک جوان 15 ساله با وجود سن کمش حرف خیلی منطقی رو بیان کرد که اگه شرکت های خارجی (کارخانه) وارد بازار ایران بشوند و خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب رو عرضه کنند.
یک جوان 15 ساله بدون هیچ تجربه ای این حرف رو بیان میکنه اما متاسفانه مدیران ما با این هم تجربه هنوز به دنبال خودشون میچرخن.
از شما خواهش میکنم این نظرات رو انتشار بدید و از مدیر عامل شرکت سایپا و دیگر شرکت های خودروسازی ایرانی میخوام تا دست از این زورآزمایی بردارن .
با تشکر از شما
بخدا منظور از حمایت از تولید داخل خودرو نیست !!! گندم است, برنج است, مایحتاج مردم است اینقدر پول ملت را به اینها ندهید. ورود خودرو را با عوارض کمتر آزاد کنید آنوقت میبینید چطور قیمت خودرو با دلار 3300 تومان هم پائین میآید.
فیش حقوق مدیران خودرو سازی را بررسی کنید , وامهای سالانه ای که کارشناسان , معاونان و مدیران کارخانه های خودروسازی را زیر ذره بین بگذارید خودتان میفهمید چه خبر است!!!!
به نظر بنده بیشترین تاثیر گذاری در قیمت بالای خودروهای با کیفیت نامناسب داخلی از سوء مدیریت است
کار را بدست کاردان ها بسپارید نه کاسب ها همه چیز درست میشود.
زندگی شخصی مدیران خودروسازی را کاوش کنید باز هم یه چیزهائی دستگیرتان میشود.
به کی بگیم ماشینتونو نمی خواهیم ،شده آش کشک خاله ............
بیچاره مردم ...
به خدا دیگه نمیشه یه زندگی ساده هم داشت
خسته شدم ...................................
من یه ماشین خارجی سوار شدم تازه فهمیدم ماشین یعنی چی ...
آقا خیلی از مرگ و میر تصادفات جاده ای از بی کیفیتی همین خودروهای داخلیه
باید تعطیل بشن مهلت و کمک هم فایده نداره تو 20 سال گذشته ثابت کردن دنبال پولن فقط .