رییس سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد

معافیت مالیاتی 20 ساله "سرمایه‌گذاران" در "مناطق‌ آزاد"/تعرفه واردات "خودروهای هیبریدی" صفر شد

رییس سازمان توسعه و تجارت در دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک بازرگانی ، صنعتی و معدنی ایران و کویت گفت: سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد از معافیت مالیاتی 20 ساله برخوردارند و همچنین نیازی به دریافت ویزا در این مناطق نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ ولی‌الله افخمی رییس سازمان توسعه و تجارت ایران در دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک بازرگانی، صنعتی و معدنی جمهوری اسلامی ایران و کویت که صبح امروز برگزار شد با اشاره به حجم مبادلات خارجی در سال 92 میزان مبادلات را بالغ بر 90 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: البته سهم واردات 49 میلیارد دلار و همچنین ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی 41.5 میلیارد دلار بوده که بیانگر قدرت اقتصادی جمهوریس اسلامی ایران و فرصت‌های همکاری با ایران است.
 
وی افزود: ایران جزو کشورهای مطرح جهان در زمینه تولید سیمان، مس و استخراج سنگ‌های تزئینی همچنین تولید خودرو و فولاد قرار دارد که نشانگر فرصت‌‌های همکاری در حوزه صنعت و معدن بین دو کشور است.
 
افخمی در ادامه افزود: قانون سرمایه‌گذاری خارجی ایران این امکان را به کشورهای همسایه می‌دهد که سرمایه‌گذاران خارجی در ایران حضور پیدا کنند و نسبت به ایجاد واحدهای صنعتی اقدام کنند.
 
رییس سازمان توسعه و تجارت گفت:‌ با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و وجود شش منطقه تجاری و صنعتی و 19 منطقه ویژه اقتصادی و مشوق‌های دولت ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی امکانات خوبی فراهم شده است.
 
وی افزود: سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری از معافیت مالیاتی 20 ساله برخوردار است  و همچنین نیازی به دریافت ویزا در این مناطق نیست.
 
رییس سازمان توسعه و تجارت در ادامه افزود: ایران آمادگی این را دارد که صادرات گاز از طریق خط لوله و رسیدن به تفاهم نامه در خصوص قیمت فروش گاز و همچنین اعلام آمادگی ایران جهت صدور گوگرد  و ال پی‌جی به کشور کویت را داریم.
 
افخمی در ادامه افزود: با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های مشترک در خصوص سوآپ و ترانزیت کالا و حامل‌های انرژی و تسهیل هر چه بیشتر در تجارت پیشنهاد می‌شود کشور کویت نیز به موافقت نامه چهار جانبه میان ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان بپیوندد.
 
وی در ادامه گفت: ایران همچنین در زمینه فعالیت‌های پزشکی، بهداشتی و تولید دارو توانایی بالایی دارد و آمادگی خود را در جهت ساخت و تجهیز پزشکی به هیئت همراه اعلام می‌کند.
 
ولی‌الله افخمی در ادامه افزود: امیدواریم نتایج مطلوبی از این سفر به دست بیاید و موجبات ارتقا سطح مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم شود.

***تعرفه واردات "خودروهای هیبریدی" صفر شد


در ادامه ولی‌الله افخمی رییس سازمان توسعه و تجارت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: تعرفه واردات خودرو هیچ تغییری نکرده است و همانند گذشته است همچنین تعرفه واردات خودروهای هیدریدی صفر شده که این برای اولین بار در کشور است.

وی افزود: برای اولین بار تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی زیر 2500 سی‌سی صفر شده است و سود بازرگانی از آن دریافت نمی‌شود.

افخمی در ادامه تصریح کرد: ورود خودروهای هیبریدی و برقی موجب جلوگیری از آلودگی هوا می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف ثبت سفارش گفت: ثبت سفارش تنها در کشور ما انجام می‌شود و آمار صادرات و واردات باید توسط گمرک انجام شود.

افخمی با بیان اینکه در کشور ما برای صادرات 10 سند باید ارائه شود و همچنین برای واردات نیز 19 سند باید یک وارد کننده ارائه کند، تصریح کرد: هر چه تعداد اسناد کم شود زمان موردنیاز جهت انجام مبادلات خارجی و همچنین رتبه کشور بهبود می‌یابد.

رییس سازمان توسعه و تجارت ایران افزود: ثبت سفارش باید حذف شود و حداقل شش تا یک سال طول می‌کشد.

** حذف ثبت سفارش کالا اقدامی است در روند تسهیل تجارت

افخمی در واکنش به مخالفت‌های مجمع عالی واردات با حذف ثبت سفارش از روند فعالیت‌های تجاری در کشور گفت: حذف ثبت سفارش اقدامی است در روند تسهیل تجارت در کشور و فکر نمی کنم هیچ تاجری مخالف اجرای آن باشد.

او در پاسخ به این سوال که در بودجه امسال درآمدهای حاصل از ثبت سفارش لحاظ شده است و با حذف این روند کسری درآمد از این محل چگونه جبران می شود بیان کرد: رقم درآمد از ثبت سفارش چشمگیر نیست و از سوی دیگر وظیفه دولت ایجاد تسهیل در امور است نه این‌که با انجام کاری درآمدزایی کند.

افخمی در پاسخ به این سوال که رقم درآمدهای دولت از محل ثبت سفارش چقدر است گفت: درآمد دولت سهم زیادی نیست و حذف آن به درآمدزایی دولت لطمه زیادی وارد نمی کند.

وی با تاکید بر این‌که زیرساخت‌ها ابتدا باید فراهم شوند و سپس ثبت سفارش را حذف کرد، گفت:‌ گمرک هیچ مشکلی برای ثبت آمار و اطلاعات تجاری ندارد لذا این فرآیند ظرف یک سال آینده انجام می‌شود.

به گفته افخمی، ثبت سفارش فقط در کشور ما اجرا می‌شود و سندی است که علنا هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود. آمار صادرات و واردات در همه کشورها توسط گمرک آن کشورها دراختیار سایر دستگاه ها قرار می‌گیرد و نباید از بازرگانان توقع بیش از حد داشت.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که در حال حاضر برای صادرات یک کالا صادرکنندگان باید 10 سند تهیه کنند اظهار کرد: برای واردات نیز واردکننده باید 19 سند را آماده کند. ما هر چه تعداد این اسناد را کم کنیم زمان مورد نیاز برای واردات و صادرات کالا کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که حذف ثبت سفارش از روند تجاری رتبه کشور را در شاخص کسب وکار در جهان بهبود می‌بخشد، گفت: ثبت سفارش باید حذف شود و سازمان‌هایی که آمار خود را از ثبت سفارش دریافت می‌کنند باید برای این آمارها جایگزین انتخاب کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Spain
رضا ملكي
۱۴:۵۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
پس ما چه كار كنيم كه داريم از اين راه نون زن و بچه هامونا در مياريم
Spain
بهزاد
۱۴:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
با حذف ثبت سفارش خيلي ها از كار بيكار ميشوند روحاني مچكريم
Iran (Islamic Republic of)
جوانان منطقه آزاد ماکو
۱۲:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
آقای وزیر مثل اینکه مهمترین منطقه آزاد کشور وبزرگترین منطقه آزاد کشور را فراموش کرده اند که به همون شش منطقه اشاره می کنند و هفتمی را نادیده می گیرند واقعا متاسفیم/ ماکو بزرگترین و قدیمترین مرز زمینی کشور یعنی بازرگان و دروازه اروپا و دومین منطقه آزاد جهان بعد از شانگهای چین از لحاظ وسعت هستند با 500000 هکتار و هم مرز با ترکیه اذربایجان نزدیکترین به گرجستان و ارمنستان و آسیای میانه وقابلیتهای بالای اقتصادی و فرهنگی و.قدیمترین تاریخ را دردل خوددارند که متاسفانه سالهاست بر مردم این منطقه جفا شده پدران ما با جنگها بزرگی که درسالیان دور همچون جنگ چالدران و.. انجام دادن وبادادن خونشان از مرزها محافظت کردن والان وزیر مملکتمان فراموش میکنه یا بهتر بگم نادیده میگیره و هفتمی را اشاره نمیکنه
آخرین اخبار