در نشست سوره‌ی مهر عنوان شد

محیط پژوهشی ایران به همه‌ی گونه‌های پژوهشی نیازمند است

مطالعه‌ی تاریخی، جامعه‌شناختی، ساختاری و منتقدانه است و محیط پژوهشی ایران به همه‌ی گونه‌های پژوهشی نیازمند است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل بیست و هفتمین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب نشست بررسی کتاب‌های موسیقی سوره‌ی مهر با حضور "رضا مهدوی" و "محمدرضا فیاض" در غرفه‌ی سوره‌ی مهر برگزار شد.

بنابر این گزارش "رضا مهدوی" در ابتدای این نشست گفت:‌ در صورت داشتن یک فرهنگ درست و اقتصاد مناسب که این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند می‌توان به یک فضای مناسب برای ارائه‌ی کتاب‌های خوب رسید که خوشبختانه سوره‌ی مهر در این راستا خوب عمل کرده‌است.

وی ادامه داد:‌ 65 عنوان کتاب در سال گذشته چاپ کرده‌ایم و امسال نیز 40 عنوان کتاب در نوبت انتشار است که هر عنوان آن امسال عرضه خواهد شد. سوره‌ی مهر پتانسیل آن را دارد که به موضوعات مختلف و نه تنها موضوعات تولیدی و مباحث مکتوب بپردازد.

وی ادامه داد: ما در عرصه‌های مختلف موسیقی مانند اقوام ایرانی پژوهش‌هایی را انجام دادیم که این پژوهش‌ها می‌تواند ماده‌ خام مباحث دانشگاهی در عرصه‌ی موسیقی باشد. هدف ما نشانه‌گذاری این عرصه است. البته کتاب‌هایی که مورد استقبال قرار می‌گیرد مخصوص یک طبقه‌ی خاص نیستند و بیشتر مخاطبان این کتاب مردمی هستند که به موسیقی علاقه‌مند هستند و این کتاب‌ها را تنها برای یک‌بار خواندن نیز می‌خرند.

در ادامه "محمدرضا فیاض" گفت: کتاب "تا بردمیدن گل‌ها" مطالعه‌ی جامعه‌شناختی موسیقی ایران است و مخصوص یک طبقه نیست و دوره‌ی خاصی از تجدد کشورمان را روایت می‌کند. این مطالعه بیش از این‌که صرفا هدفش پژوهشی باشد برای علاقه‌مندان، مدیران فرهنگی و سیاست‌گذارانی است که ببینند سیاست‌گذاری‌های آن‌‌ها مؤثر واقع شده یا نه.

وی ادامه داد:‌هنگامی که مطالعه‌ی تاریخی، جامعه‌شناختی، ساختاری و منتقدانه انجام می‌دهیم این کار تخصص‌های مختلفی می‌خواهد، محیط پژوهشی ایران به همه‌ی گونه‌های پژوهش چه تاریخی و چه تحلیلی نیازمند است.

وی با اشاره به محتوای کتاب خود بیان کرد: گروه‌های مختلفی می‌توانند مخاطب اصلی این کتاب باشند زیرا این کتاب بازخوانی دوره‌ی بین سال‌‌های 1300 تا 1334 است و به صورت جامعه‌شناسانه، مطالعه‌ی موردی در این خصوص شده‌است.

"فیاض" عنوان کرد: من به گونه‌های مختلف موسیقی گوش می‌دهم. موسیقی‌هایی که مربوط حرفه‌ی من می‌شوند. موسیقی‌های آموزشی و موسیقی‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستم.



انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار