حضور زنان در حوزه فناوری اطلاعات با نشستن مریسا مایر بر کرسی ریاست یاهو به عنوان یکی از غول‌های آی. تی جهان تائیدی بود بر این نکته که گرچه جنس مونث کمتر بر کرسی ریاست یک شرکت بزرگ تکیه زده، ولی دست‌کم نقشی تاثیرگذار در این حوزه داشته است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  صنعت آی. تی کشورمان که در حال تجربه اتفاق‌های مهم و نوپایی نیز هست کمتر حضور زنان را در خود تجربه کرده است، طوری که اغلب در پشت یک سایت، برنامک یا بازی موفق بومی اسم پسر‌ها را به عنوان افراد کلیدی و تاثیرگذار مشاهده می‌کنیم.

البته این انحصار در کشورمان در حال شکسته شدن است، به این معنی که اخیرا تیمی جوان با راه‌اندازی سایتی به نام کفشدوزک قصد آشتی دادن دختران را با آی. تی و انعکاس فعالیت پررنگ آنها در این حوزه دارد.

با توجه به این موضوع مشاهده برنامکی به نام هستی که برنامه‌نویسی و طراحی و چیدمان گرافیکی آن به ترتیب برعهده شیرین مرادی و سمیرا مختاری بوده است، آنچنان برایمان جالب بود که بی‌درنگ سراغ سازنده‌های آن رفتیم. متن زیر حاصل گفت‌وگوی کلیک با سمیرا مختاری است.

چرا خانم‌های ایرانی نتوانسته‌اند حضوری چشمگیر در حوزه آی. تی کشور داشته باشند؟

متاسفانه محیط برنامه‌نویسی و فعالیت‌های اینچنینی ـ حداقل در ایران که این‌طور است ـ اغلب محیطی مردانه تعریف شده و همین باعث می‌شود یکسری مشکلات هم پیش بیاید. حیطه فناوری‌های دیجیتال، مرد و زن نمی‌شناسد، مهم ارائه یک طرح کاربردی و از نظر حرفه‌ای قابل قبول است. دلیل کمرنگ بودن حضور خانم‌ها در این حوزه قصور خود آنهاست و شاید این به دلیل فضای خشک برنامه‌نویسی است که ممکن است با روحیات آنها سازگار نباشد، ولی وقتی کار با لطافت گرافیکی زیبایی همراه شود این مساله هم حل می‌شود، همان‌گونه که برای ما شد.

چه شد به فکر ساخت یک برنامک کاربردی مخصوص تلفن هوشمند افتادید؟

در حقیقت ما یک گروه دو نفره بازیساز هستیم که مستقل فعالیت می‌کنیم. هستی کاراکتر اصلی سری بازی‌های ماست که بزودی عرضه خواهد شد. ما تصمیم گرفتیم برای ارزیابی بیشتر نظرات مخاطبان، کاراکتر و محیط بازی را در قالب یک برنامک عرضه کنیم. البته شخصیت هستی در سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای به نمایش گذاشته شد و از سوی مخاطبان بویژه کودکان زیر هفت سال (که مخاطبان اصلی بازی‌های ما هستند) با استقبال خوبی مواجه شد.

سال نو فرصت مناسبی برای طراحی و ایده پردازی این برنامک را که یک تقویم متحرک است، پدید آورد. این برنامک ابتدا مخصوص رایانه‌های شخصی ساخته شده بود تا این‌که با استقبال کاربران مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم نسخه مخصوص اندروید هم ارائه کنیم و این باعث شد برای تلفن‌های هوشمند هم ساخته شود.

این نخستین تجربه برنامک‌سازی‌تان بوده است؟

خیر، حدود یک‌سال است فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و طی این مدت روی این پروژه کار کرده‌ایم.

کمی در مورد برنامک تولیدی تان توضیح دهید؛ چه ویژگی‌ها دارد و چه کاری برای کاربر انجام می‌دهد؟

هستی در حقیقت تقویم 1393 است با نمایش مناسبت‌ها با گرافیکی جذاب همراه با موسیقی و انیمیشن. در کل نسبت به تقویم‌هایی که تاکنون طراحی شده‌اند، قالب و رویکرد جدیدی دارد. می‌شود گفت هستی 1393 اولین تقویم ایرانی به سبک گیم است که شعار آن آشتی با کودک درون است.

از چه نرم‌افزار‌ها و زبان برنامه‌نویسی برای انجام چنین کاری کمک گرفته و برای طراحی بخش‌های مختلف آن چه کارهایی انجام دادید؟

کار به دو بخش برنامه‌نویسی و طراحی گرافیک تقسیم می‌شود. قسمت برنامه‌نویسی به وسیله برنامه‌نویسی شیء‌گرا (GML) در نرم‌افزار گیم میکر استودیو انجام شد و بخش گرافیک از طراحی دستی آغاز شده و در نرم‌افزار فتوشاپ رنگ‌گذاری و انیمیت شده است.

متاسفانه اغلب شاهد این هستیم که برنامک‌ها به صورت انفرادی ساخته می‌شود و در بیشتر موارد بخش گرافیک آن مهجور واقع می‌شود. اهمیت این بخش را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت؛ زیرا اولین معیاری که کاربر را جذب می‌کند، گرافیک کار است.

برای ساخت این برنامک از چند نفر کمک گرفتید و چه مدت تولید آن به طول انجامید؟

گروه هستی از دو نفر تشکیل شده است؛ در حقیقت تمام کارها را دو نفری انجام دادیم. ساخت این برنامک هم در کمتر از یک ماه انجام گرفت.

به نظرتان سخت‌ترین مرحله چه بود؟

گرچه کاری که با عشق و علاقه انجام می‌شود هیچ سختی به همراه ندارد، اما سخت‌ترین مرحله، خلق کاراکتری بود که برای مخاطب بخصوص کاربر داخلی که انواع و اقسام گزینه‌های خارجی در برابرش است، جذاب باشد.

فکر می‌کنید با ساخت و تولید چنین برنامک‌ها و فروش آنها می‌توان در ایران به درآمدی هم رسید؟

بله، ایران برای کارهای فرهنگی قابلیت بالایی دارد. هم‌اکنون این برنامک را در بازار به صورت رایگان قرار داده‌ایم طی کمتر از ده روز تعداد نصب آن به بیش از 12هزار رسید. نظرات هم اغلب مثبت بوده که برایمان امیدوارکننده و مشوق است. فکر می‌کنم در آینده نه چندان دور درآمد خوبی در داخل کشور کسب کنیم.

برنامه‌تان برای آینده چیست؟

پس از دریافت بازخوردهای مثبت از این برنامک، قصد داریم سری بازی‌های هستی را برای سیستم‌عامل اندروید عرضه کنیم؛ البته همزمان پروژه جدیدی را هم آغاز خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار