کارشناس ارشد بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشكی كردستان، با اشاره به اینکه كردستان در سال 86، جزء چهار استان آلوده كشور به لحاظ بروز بیماری تب مالت بوده است، گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر کردستان با كاهش 35درصدی بروز موارد بیماری تب مالت توانسته بالاترین رتبه در كاهش این بیماری را در سطح كشور به خود اختصاص دهد.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، بنفشی گفت: شهرستان بیجار با بیش از 50 درصد كاهش موارد ابتلاء به تب مالت، بالاترین میزان كاهش را در استان داشته است

وی تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت استان در نیمه نخست امسال را  287 نفر اعلام کردوافزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل كه 370 مورد بوده، 22.5 درصد نیز كاهش داشته است.

وی گفت: افزایش روند اقدامات آموزشی از قبیل برگزاری كارگاه‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی به عموم مردم از طریق صداوسیما، تهیه بروشور و توزیع CD آموزشی،  افزایش فعالیت‌های دامپزشكی و استفاده از واكسن‌های جدید و جلب مشاركت مردمی در امر واكسیناسیون بروسلوز در دامها،  جمع‌آوری بهداشتی شیر وافزایش كارخانجات شیر پاستوریزه، بهداشتی شدن جایگاه نگهداری دام و كم شدن تعداد دامداری‌های سنتی از مهمترین دلایل كاهش درصد موارد بروز تب مالت در كردستان است.

كارشناس ارشد بیماریهای واگیر با بیان اینکه تب مالت (بروسلوز) به عنوان یكی از مهمترین بیماری‌های مشترك انسان و دام است، بیان کرد: این بیماری بیشتر از طریق گاو، گوسفند یا یز آلوده به انسان منتقل می شود.

بنفشی در پایان، استفاده از لبنیات و فرآورده های لبنی پاستوریزه، جوشاندن شیرمحلی به مدت حداقل یك دقیقه، واكسیناسیون مرتب دامها تحت نظارت دامپزشكی، استفاده از وسایل محافظتی بدن مانند دستكش ، هنگام تماس با حیوانات را از مهمترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب‌مالت دانست./س
 
برچسب ها: رتبه ، کاهش ، تب مالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.