ربیعی در همایش ملی مهارت‌ آموزش و اشتغال اعلام کرد

توجه به مشاغل نو باید در اولویت برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گیرد

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی گفت: توجه به مشاغلی که تاکنون تجربه‌اش را در کشور نداشته‌ایم باید در اولویت برنامه کاری سازمان آموزش و فنی ‌و حرفه‌ای کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سومین همایش ملی در نخستین همایش بین‌المللی مهارت‌ آموزی و اشتغال گفت: توانمندسازی منابع انسانی با توجه به تحولات رخ داده در حوزه کار چه در داخل و چه در خارج از کشور دولت را برآن داشته تا برای پیشبرد برنامه‌های خود به مباحث پیرامون فنی و حرفه‌ای توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سایر دستگاه‌های مرتبط با آموزش در این زمینه نقش جدی در برنامه‌های دولت دارند، تصریح کرد: به منظور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور باید الزاماتی را مورد توجه قرار دهیم که از جمله آن‌ها توجه به دو اتفاق مهم و نامیمون تورم و رکود است چراکه برای دستیابی به رشد و پایداری جامعه هیچ راهی جز حفظ و مهار تورم و خروج از رکود وجود ندارد، خروج از رکود الزامی اساسی برای دولت و به منظوربهبود وضع اجتماعی است.

ربیعی افزود: جامعه ما نیاز به رشد 7درصدی دارد و برای نیل به این هدف نیاز به بهره‌وری بالا همراه با ارتقای کیفیت، مصرف کالای داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه و همچنین ازدیاد تولید داریم که تحقق تمامی این موارد در گروه توجه ویژه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیاز به سخت‌گیری و نوآوری جدید دارد، اظهار داشت: تغییر در عرضه و تقاضای نیروی کار کشور از دیگر الزامات است زیرا عرضه نیروی کار در ایران دگرگون شده است و باید به منظور حل این مشکل میان عرضه و تقاضا در بازار کار تعادل لازم را از طریق برنامه‌ریزی‌های مناسب برقرار کنیم.

وی در ادامه به اولویت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: از جمله اولویت‌هایی که از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید مورد توجه قرار گیرد توجه به مشاغلی است که تا کنون تجربه‌اش را در کشور نداشته‌ایم که در این راستا باید به یک نیازمندی جدید با نگاهی ویژه به تقاضاهای بازار کار و عرضه نیروی کار صورت گیرد.در واقع این مسیر سخت ما در آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه ما نیاز به طرح مطالعاتی جدید با رویکردها و ادبیات جدید به منظور شناخت نیازهای بازار کار هستیم، افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید خود در ترسیم نقشه نیروی انسانی بازار کار تاثیرگذار باشد و براساس این نقشه برنامه‌های خود را مورد بازنگری قرار دهد که در این مسیر بادی نقطه اصلی سرریز ایده‌ها به بازار شناسایی شود.

ربیعی همچنین به بحث دیپلماسی مهارت اشاره کرد و اظهار داشت: این بحث نه تنها یک ایده کاری است بلکه ایده‌ای انسانی هم محسوب می‌شود که باید در جهت بهبود زندگی انسان‌ها در جوامع انسانی مورد توجه باشد. البته منطقه گرایی در حوزه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای همسو با این سیاست به عنوان گام اول اجرایی شده است که با توجه به نیازهای بازار کار منطقه همچنان دنبال خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع مهم کارآفرینی و نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این زمینه پرداخت و گفت: کارآفرینی باید به یک جنبش اجتماعی در جامعه تبدیل شود و با توجه به اینکه مبنای کارآفرینی براساس خلاقیت است ما به زمینه‌های تبدیل فکر برای ایجاد شغل نیاز داریم و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید متولی دنبال کردن کارآفرینی در جامعه باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما نیازمند برنامه‌های راهبردی برای استفاده از قابلیت‌های مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به منظور توسعه مهارت‌آموزی هستیم که در این خصوص باید با یکپارچه سازی مدیریت سازمان و مهندسی مجدد در نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای با توجه به نیازهای موجود جایگاه این نظام را باز تعریف کنیم همچنین تلاش در جهت همگامی دانش مهارتی افراد با دانش اجتماعی و نظری در این زمینه حائز اهمیت است.

انتهای‌پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۴۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
سلام
متاسفانه نقش سازمان فنی و حرفه ای درراستای ایجاد مهارت نیست و هرچند مهارت اموزی باهدف این ایجاد اشتغال بعنوان شعاری خالی از محتوا درسرلوحه وظایف و اهداف قرارگرفته ولی اثربخشی نداشته علی الخصوص درطی 8-9 سال گذشته به این طرف در سراشیبی سقوط قرارگرفته است . درحال حاضر این سازمان با حرکت در مسیر دولتی شدن و زمینگیر کردن آموزشگاههای آزاد که بازوان پرتوان آن سازمان بودند باعث شده با تمسک به برگزاری دوره های بی کیفیت در مراکز دولتی با هدف مدرکگرایی وایجاد امارهای کذب عملا نقشی بی اثر در ایجاد اشتغال داشته باشد اگر مدیران ارشد وزارت کار فکری در این زمینه ننمایند قطعا شاهد افول نظام آموزش مهارتی کشورخواهیم بود
آخرین اخبار