به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "حسین امیرعبداللهیان" روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم گفت: این انتخابات برای اولین بار و بدون حضور نظامی نیروهای امریکا و در شرایط استقلال سیاسی و حاکمیتی دولت منتخب مردمی عراق برگزار شد.
* انتخابات عراق چه چیزی را ثابت کرد
وی افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات در هر 18 استان کشور علاوه بر حمایت مردم از پارلمان این کشور، نشان می دهد که دولت عراق در فضای امن توانست این انتخابات را برگزار کند و این تایید کننده توانایی دولت، ارتش، پلیس و دستگاههای امنیتی عراق در برقراری امنیت در این کشور است.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: انتخابات عراق، این پیام مهم را برای مردم جهان داشت که مردم عراق با حضور گسترده در پای صندوقهای رای، به تروریسم، به مداخله خارجی در کشور خود، نه گفتند. و از وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی در کشورشان استقبال کردند.
وی تأکید کرد: ما اطمینان داریم که نتایج انتخابات منشا خیر، برکت، ثبات و آرامش برای کشور مهم همسایه ما و کشور مهم در منطقه، جمهوری عراق، خواهد بود.
* ادعای مداخله ایران در عراق
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که برخی ایران را به مداخله در عراق به نفع برخی گروهها متهم می کنند، گفت: ما مایلیم که به صراحت اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران دارای نفوذ معنوی درمنطقه و از جمله در عراق است. و این نفوذ به مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی، اعتقادی و به تاریخ و جغرافیای دو کشور بر میگردد.
وی تأکید کرد: اما این ادعا را که نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق، به دخالت در عراق تعبیر شود؛ قویا رد می کنیم. فراموش نمی کنیم در زمانی که امریکاییها و برخی از متحدینشان با بیش از 170هزار نیروی نظامی در سراسر عراق حضور داشتند واین کشور را به اشغال خود درآورده بودند، هم ادعا می کردند که ایران در امور عراق دخالت می کند.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما معتقد هستیم که روابط تهران و بغداد پس از سقوط صدام روابط مبتنی بر حسن همجواری، دوستی و برادری است؛ و مایلیم که با افتخار و باصدای بلند اعلام کنیم که روابط تهران و بغداد برای مردم دو کشور و برای مردم منطقه جز خیر و ثبات چیز دیگری در پی نداشته است و ما با جدیت به روابط استراتژیک خودمان با عراق ادامه خواهیم داد.
معاون وزیر خارجه ادامه داد: بر اساس اخبار غیررسمی دریافت شده، تایید میشود که ائتلاف دولت قانون در صدر لیستهای انتخاباتی قرار دارد و بیشترین کرسی را در مجلس ملی عراق به دست آورده است و پس از آن درواقع سایر لیستها قرار دارند.
* از مجلس منتخب مردم عراق حمایت می کنیم
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اینکه دولت قانون بتواند پس از دو دوره از نخست وزیری اقای مالکی کماکان در بغداد به عنوان پایتخت عراق و در بخشی از استانهای مهم این کشور در صدرلیست قرار بگیرد، نشاندهنده آن است که مردم عراق به مقدار زیادی به عملکرد دولت، علی رغم همه مشکلاتی که بوده است، اعتماد کردند و بسیار امیدوار هستند که در آینده سیاسی عراق، دولتمردان این کشور بتوانند نقش سازنده و نقشی مهم در برقراری امنیت و توسعه و پیشرفت این کشور ایفا کنند. آنچه که برای جمهوری اسلامی مهم است توافقی است که در پارلمان عراق برای انتخاب رییس مجلس، رییس جمهور و نخست وزیر صورت میگیرد. هر آنچه را که مجلس منتخب مردم عراق تعیین کند، حتما مورد تایید و حمایت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که از چه کسی برای نخست وزیری در عراق حمایت می کنید، گفت: هرآنچه را که در مسیر قانونی در پارلمان عراق مورد تایید و توافق قرار بگیرد، به عنوان رای نمایندگان منتخب مردم عراق، مورد تایید ما است.
امیرعبداللهیان نیز در پاسخ به این سؤال که آیا افراد مشخصی مدنظر قرار ندارید که آنها را برای نخست وزیری یا ریاست مجلس عراق ترجیح می دهید، گفت: ما معتقد هستیم در داخل عراق در سالهای اخیر، اقای نوری مالکی، علی رغم فشارهای خارجی و فشارهای مختلفی که حتی در سطح منطقه علیه دولت حاکم در عراق وجود داشت، توانست بر مشکلات به مقدار زیادی غلبه کند و موفقیتهایی را برای عراق ایجاد کند. ما علاقمند هستیم کسانی در راس دولت در عراق و در راس سیستم های حکومتی در عراق قرار بگیرند که به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی این کشور کمک کنند و با گروهها و جریانهای تروریستی در این کشور مقابله کنند و نیز به صلح و پیشرفت و ثبات در این کشور و به برقراری یک روابط متوازن با کشورهای منطقه کمک کنند.
* سفرهای مالکی به ایران علنی و رسمی است
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، در پاسخ به این سؤال که رسانه های برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سفر محرمانه نوری مالکی صحبت می کنند؛ اما عراق و مشخصا آقای موسوی مشاور نخست وزیر این امر را تکذیب کردند، اظهار داشت: آقای مالکی مقام اول اجرایی و به تعبیری به عنوان نخست وزیر بالاترین مقام در جمهوری عراق هستند، سفر ایشان به جمهوری اسلامی ایران هرزمان که انجام شده است، کاملا رسمی و علنی و آشکار صورت گرفته است. هیچ گونه سفر محرمانه از سوی اقای مالکی به تهران انجام نشده است و هرگونه سفر در چارچوب رسمی و قانونی خود انجام خواهد شد.
* الگویی که به توازن در عراق کمک می کند
وی همچنین درباره تشکیل دولت اکثریت به جای دولت سهمیه بندی، خاطرنشان کرد که هرآنچه را که طی سالهای گذشته به عنوان عرف درعراق جای افتاده است، این است که رییس جمهور از بین کردهای عراق، رییس پارلمان از بین شخصیتهایی از اهل سنت و نخست وزیر از بین شیعیان انتخاب شود. ما فکر می کنیم که این الگو و مدلی است که می تواند به توازن در عرصه حاکمیتی عراق کمک کند و تا الان نقش رییس جمهور کرد، رییس مجلس سنی و نخست وزیر شیعه، نقشی متوازن کننده و بالانس کننده در تصمیم گیریهای داخل عراق داشته و این می تواند ادامه داشته باشد. اما هرگونه تصمیم جدید طبعا منوط به نظر نمایندگان منتخب مردم در پارلمان عراق است.این موضوع داخلی عراق است و ما مداخله ای نخواهیم کرد.
* روابط ایران با النجیفی
امیرعبداللهیان درباره روابط ایران با النجیفی و شخصیتهای نزدیک به وی گفت: ما با همه گروهها در عراق اعم از شیعه، سنی، کرد، مسیحی روابط متوازن داریم. با اقای النجیفی هم در سطح رسمی و هم در سطح دوستانه ارتباطات نزدیکی بین جمهوری اسلامی ایران و اقای اسامه النجیفی وجود دارد و در سطح پارلمانی نیز روابط خوبی در دوره ریاست ایشان بر مجلس عراق شکل گرفته است و معتقد هستیم که اقای النجیفی شخصیت متوازنی است که نقش سازنده در تحولات عراق ایفا می کند.
وی ادامه داد: روابط ما با کردها روابطی است که هم به لحاظ تاریخی روابط ممتازی بوده است و هم علی رغم فراز و نشیبهایی که در بحثهای داخل عراق و در داخل منطقه وجود داشته، همواره روابط تهران با کردها روابط سازنده و متوازن بوده است.
* نگاه طایفه ای به عراق به نفع منطقه نیست
حسین امیر عبدالهیان، با رد حمایت ایران از گروهی خاص در عراق، گفت: نگاه ما به عراق نگاه طایفه ای نیست، نگاه ما به عراق، به عنوان یک کشور مستقل تحت عنوان جمهوری عراق است و ورود به عراق با انگیزه طایفه ای به نفع ایران، عراق و منطقه نیست.
* انتخابات سوریه
"حسین امیرعبداللهیان"، درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه و نامزدی بشار اسد رئیس جمهور کنونی این کشور در انتخابات مذکور گفت: مذاکرات سوریه که تحت عنوان کنفرانس ژنو برگزار شد، به علت برخوردهای غیرواقع بینانه برخی طرف ها از جمله آمریکا به بن بست کشیده شد. آمریکا با نگاه غیردقیق و غیرواقع بینانه خود میخواست که کلید حاکمیت و حکومت سوریه را از دست نمایندگان بشار اسد بگیرد و به معارضین تحویل دهد؛ در حالی که معارضینی که در ژنو حضور داشتند، می توانستند نماینده فقط 3 درصد مردم سوریه باشند و بسیاری از آنها فاقد عقبه و پایگاه در داخل سوریه بودند.
* اسد تا زمان انتخابات، رئیس جمهور قانونی سوریه است
عبدالهیان ادامه داد: بالاخره بشار اسد به عنوان رئیس جمهوری قانونی سوریه پس از پیروزی بر جریانات تروریستی در این کشور تصمیم گرفت که انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.
برگزاری انتخابات یک تصمیم داخلی در سوریه است و به مقامات سوری مربوط می شود.
وی افزود: ما بشار اسد را رئیس جمهوری قانونی سوریه می دانیم و تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود و مردم رئیس جمهوری خود را انتخاب کنند، بشار اسد را به عنوان رئیس جمهوری قانونی به رسمیت می شناسیم.
* فرصتی برای حل بحران سیاسی سوریه
وی افزود: اکنون فرصت خوبی در سوریه برای حل سیاسی بحران این کشور فراهم شده است و کسانی که از راهکارهای دیپلماتیک حمایت میکنند، با ورود به انتخابات و پروسه سیاسی می توانند نقش مثبتی ایفا کنند.
* آمادگی ایران برای حضور به عنوان ناظر در انتخابات سوریه
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: انتخابات در سوریه میتواند با نوعی نظارت بین المللی همراه باشد و ما آماده نقش آفرینی در این زمینه هستیم. ما معتقدیم که برای دست یابی به راه حل سیاسی همیشه فرصت وجود دارد . تصمیم بشار اسد برای برگزاری انتخابات یک راه حل سیاسی است و راه حل نظامی و امنیتی نیست.
* طرح چهارماده ای ایران برای بحران سوریه
معاون وزیر خارجه ایران درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه گفت: ایران از طریق وزیر امور خارجه خود طرحی را به سازمان ملل متحد برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه ارائه کرده است و با "اخضر ابراهیمی" و مقامات سازمان ملل در تماس است و این طرح را دنبال می کند. برگزاری انتخابات یکی از موارد طرح 4 ماده ای جمهوری اسلامی ایران است. ما این طرح را به صورت جدی پیگیری می کنیم و در دستورکار خود جلب حمایت های منطقه ای و بین المللی از این طرح را گنجانده ایم.
* عامل صادرات تروریسم
وی همچنین درباره مخالفت " دشمنان سوریه" با انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: مخالفین مردم سوریه در سال های گذشته برای براندازی نظام این کشور هر کاری که از دستشان برمی آمد، انجام دادند و اقدام نظامی و امنیتی را در دستورکار خود گنجاندند.
حسین امیر عبداللهیان تأکید کرد: به جرأت می توان گفت که هم اکنون هیچ گزینهای درباره بحران سوریه بجز راه حل سیاسی روی میز نیست. تلاشهای ائتلاف مخالف سوریه فقط خسارتهای انسانی و مالی را افزایش میدهد و این کشور را به تجمع تروریستها و صادرات تروریسم تبدیل میکند و منطقه را ناامن می کند. این تلاشها به نفع هیچ کشوری در منطقه و خارج از منطقه نیست.
* ماموریت جنگجویان خارجی در سوریه
عبدالهیان درباره کمیت و کیفیت تسلیحاتی که در اختیار تروریستها در سوریه قرار می گیرد، و نقش آن در تحولات این کشور گفت: همزمان با مذاکرات ژنو طرف هایی از جمله آمریکا تصمیم گرفتند که سلاح های جدیدی را با شعار سلاح های غیرکشنده در اختیار مخالفین سوریه قرار بدهند ولی ما شاهد بودیم که بخش عمده این سلاح ها در اختیار گروه های تکفیری ، افراطی و تروریستی قرار گرفته است و همه این سلاح ها آمار کشتار مردم را بالا برده است، زیرا اعضای این گروه ها به عنوان جنگجویان خارجی مأموریت دارند که سوریه را ناامن کنند و هیچ فرقی بین نظامیان و شهروندان و حتی معارضین داخلی قائل نیستند.
* نقش بحران اوکراین بر سوریه
وی با رد نقش داشتن بحران اوکراین بر حمایت روسیه و ایران از سوریه گفت: ما هیچ تغییری در سیاست روسیه در قبال سوریه مشاهده نمی کنیم و از آغاز بحران سوریه گفتگوهای نزدیک و سازنده ای با روسیه و چین به عنوان 2 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد داشتیم و این گفتگوها به صورت جدی ادامه دارد.
* معاون وزیر خارجه روسیه به تهران میآید
حسین امیر عبداللهیان اظهار داشت: "میخائیل باگدانف" همتای من در وزارت خارجه روسیه و نماینده آقای ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه در چند روز آینده در تهران حضور خواهد یافت و گفتگوهای خود را درباره تحولات منطقه خصوصا سوریه ادامه خواهیم داد.
* اهداف سفر نماینده پوتین به ایران
معاون وزیر خارجه ایران درباره اهدف سفر همتای روسش به تهران گفت: یکی از موضوعات این گفتگوها طرح چهار مادهای جمهوری اسلامی ایران برای حل سیاسی بحران سوریه است. ما ابعاد این طرح را باز نکرده ایم و در رایزنی ها و گفتگوهای دیپلماتیک درباره این طرح مذاکره می کنیم.
* گفتگوی تلفنی ظریف با اخضر ابراهیمی
عبدالهیان از تماس تلفنی شب گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه خبر داد و گفت: ما به طور مستمر با اخضر ابراهیمی در تماس هستیم. آقای اخضر ابراهیمی تاکنون تلاش های مفید و مؤثری را برای حل سیاسی بحران سوریه انجام داده است و امیدواریم که این تلاش ها ادامه داشته باشد . وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با اخضر ابراهیمی درباره طرح ایران گفتگو کرد.
وی بدون اظهار نظر درباره اینکه آیا ابراهیمی مخالف انتخابات سوریه است یا خیر، گفت: ما معتقدیم که اخضر ابراهیمی مساله انتخابات سوریه را در دستور کار خود خواهد گنجاند و ما در گفتگو با وی افکار و دیدگاه هایش را خواهیم شنید.
* سطح روابط ایران و شورای همکاری
"حسین امیرعبداللهیان"، روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را "رو به رشد" ارزیابی کرد و گفت: یکی از سیاست های ما توسعه و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است.
وی با اشاره به توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه و به ویژه همسایگان در حوزه خلیج فارس، اظهار داشت: همواره سعی میکنیم با برنامهها، بازدیدها و اشارات مثبت خودشان، پیام های مثبتی را به کشورهای منطقه ارسال کنیم. روابط ما با برخی از کشورها روابطی ممتاز و نمونه است از جمله با پادشاهی عمان، با امارات متحده عربی، با کویت، و همچنین قطر.
* روابط تهران و ریاض
امیر عبداللهیان در پاسخ به این پرسش که چرا پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، هیچ یک از مسئولان ایران و عربستان سفری به ریاض یا تهران نداشته اند؛ گفت: ما معتقدیم که عربستان سعودی، کشوری مهم در منطقه است. اما این گونه نیست که روابط ما با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، به طور کامل متاثر از روابط ما و عربستان سعودی باشد.
وی ادامه داد: این مسأله تا حدودی می تواند تاثیرگذار باشد، اما هر یک از کشورها در حوزه خلیج فارس، دارای شخصیت و هویت سیاسی مستقل هستند و مناسبات دوجانبه خود از جمله با جمهوری اسلامی ایران را تنظیم می کنند.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: رفت و آمدها در سطوح سران کشورهای حوزه خلیج فارس، از شروع کار دولت یازدهم شروع شده و طی روزهای آینده شاهد موج جدیدی از سفرها بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و مقامات حوزه خلیج فارس خواهیم بود.
معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ما توانستیم در ماه های اخیر، کمیسیون عالی همکاری های مشترک ایران و کویت و همچنین کمیسیون عالی همکاری های مشترک ایران و امارات را برگزار کنیم، و در روابط ایران و قطر نیز تحولی ایجاد شد.
* دیدگاه ایران درباره روابط با عربستان
امیرعبداللهیان تأکید کرد: در ارتباط با عربستان سعودی، ما همواره از گفت وگو و توسعه روابط با برادرانمان در عربستان سعودی حمایت می کنیم و ابتکار عمل های جدی، سازنده و موثری هم از سوی دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هم از سوی وزیر امورخارجه کشورمان در این رابطه مطرح شده و روابط ما در حد سفیر است.
وی خاطرنشان کرد: گفت وگوی های مستقیم دوجانبه میان ما در جریان است و در این گفت وگوها هم درباره برخی از رفتارها انتقاد می کنیم و هم ایده های سازنده خودمان را مطرح می کنیم. اما مهم این است که جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تهران و ریاض، دو کشور مهم در منطقه هستند و می توانند نقشی مهم در حل مسائل منطقه و مسائل جهان اسلام ایفا کنند و ما نسبت به آینده خوش بینیم.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما در سطح سیاسی و دیپلماتیک، پاسخ اشارات مثبت را با اشارات مثبت دریافت کردیم، اما در سطح رسانه ای، نیازمند زمان بیشتر هستیم.
وی افزود: ما معتقد هستیم که باید قدری منتظر ماند و تحولات پیش روی ما و عربستان سعودی که تحولات مثبتی خواهد بود و به نفع روابط دو کشور و به نفع روابط موجود منطقه ای ست را شاهد خواهند بود. قطعا بخشی از این اشارات ایجابی به شکل گفت وگوهایی علنی تر و آشکارتر میان تهران و ریاض آشکار خواهد شد.
* روابط ایران و امارات
امیرعبداللهیان درخصوص روابط ایران و امارات گفت: اولا برگزاری کمیسیون عالی میان جمهوری اسلامی ایران و امارات، نشان دهنده آن است که روابط در سطحی عالی میان دو کشور جریان دارد. ثانیا، همه کشورهای منطقه علاقمند هستند که اختلافات در سطح منطقه، کاهش یابد و طبیعی است که هر یک از مقامات منطقه به تناسب ظرفیت خود، برای تقویت همکاری های منطقه ای تلاش خواهند کرد.
وی افزود: شاید به جرات بتوان گفت که در سطح دوجانبه میان تهران و ریاض، کمترین تفاوت دیدگاه و تنش وجود دارد. اما در ارتباط با تحولات منطقه و مسائلی که در منطقه می گذرد دوستان ما در عربستان سعودی، دچار نوعی سوء فهم هستند که به دلیل سوء برداشت و تفاوت دیدگاه، گاهی اوقات، اظهارات و رفتارهایی شتاب زده از دوستانمان در عربستان سعودی مشاهده می شود. ما معتقدیم با توجه به عقلانیتی که در عربستان سعودی وجود دارد، با توجه به این که در رهبری در عربستان سعودی، تلاش می شود که بر مبنای حکمت با مسائل برخورد می کنند، همچنان راه ها برای رسیدن به تفاوت و کاهش فاصله ها، چه در روابط تهران و ریاض، چه در روابط تهران و برخی کشورهای منطقه وجود دارد. مهم این است که همه ما اهل یک منطقه هستیم، امنیت یکایک ما، بر امنیت کل منطقه تاثیرگذار است.
امیرعبداللهیان در خصوص دیدار اخیر سفیر عربستان در تهران با آقای هاشمی رفسنجانی گفت: سفرای خارجی در ایران، با همه مقامات ما به طور متعارف، دیدارهایی دارند از جمله با آقای رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام. رفتار شخصی سفیر عربستان سعودی در یک ملاقات، موضوعی است که درباره آن باید از خود ایشان سئوال کرد. اما طبیعی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران، همواره با نگاه به مرزهای دوستی و برادری، از هر فرصتی، برای توسعه و تحکیم همکاری های دوجانبه و دسته جمعی در منطقه حمایت می کنند.
* موضوع بحرین کاملا داخلی است
امیرعبداللهیان در خصوص موضوع بحرین گفت: معتقد هستیم که اولا مساله بحرین، یک موضوع داخلی است. مطالباتی در داخل این کشور وجود دارد که از طریق گفت وگو و توافق سیاسی میان معارضه و حکومت بحرین باید به نتیجه برسد. بر اساس برداشت ما، مخالفان سیاسی در بحرین، خواسته هایی حداقلی دارند. اشتباهات و تندروی هایی از ابتدای بحران در بحرین صورت گرفت. اولا حضور نظامی یک کشور خارجی در بحرین، شرایط را پیچیده تر کرد و متاسفانه این حضور کماکان ادامه دارد. ثانیا نقش آفرینی منفی برخی از جریانات تندرو و افراطی در بحرین، حتی فرصت راهکار سیاسی را از پادشاه و ولی عهد بحرین سلب کرده است، این در حالی است که به باور ما بحرین معارضه معقولی دارد و گفت وگوی واقعی می تواند به تفاهمی اساسی میان گروه های مخالف و حکومت در بحرین منجر شود.
وی افزود: ما نسبت به آن چه باید از آن به نقض حقوق بشر در بحرین یاد کرد، نگران هستیم و امیدواریم که حاکمان بحرین بر مبنای حکمت و تدبیر و درایت به روش گفت وگوی واقعی برگردند و شاهد صلح و ثبات و آرامش در بحرین باشیم و طبیعی است که بازگشت امنیت به بحرین، به امنیت کل منطقه کمک خواهد کرد.
* خوش بینی به همه پرسی و انتخابات ریاست جمهوری مصر
امیرعبداللهیان درباره مصر اظهار داشت: ما نسبت به برگزاری همه پرسی قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر، به عنوان حرکتی دموکراتیک خرسندیم و این را شاخصه و نشانه ای از تکمیل روند انقلاب و بازگشت به دموکراسی می دانیم.
وی افزود: معتقدیم که مصر، قابل برگرداندن به گذشته نیست. مردم مصر، مطالبات خود را در بستری دموکراتیک دنبال خواهند کرد. از هرگونه افراط گرایی و حرکت های تروریستی که به امنیت و ثبات مصر بخواهد صدمه بزند، به هیچ وجه جمهوری اسلامی ایران حمایت نمی کند و ما معتقدیم که مصر در طول تاریخ جامعه ای معتدل و میانه رو بوده است و این اعتدال باید در مصر ادامه یابد.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: ما روابط خود را به شکل طبیعی خود با مصر ادامه دادیم در عین حال، نسبت به تداوم دستگیری ها و صدور احکام گسترده اعدام هرچند مصرف داخلی در مصر داشته باشد، نگرانیم.
وی اظهار داشت: امیدواریم در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در مصر، انتخاب واقعی مردم را شاهد باشیم و در عین حال، عدم تکرار برخی خطاهایی که رئیس جمهور قبلی مصر داشت را نیز شاهد باشیم.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: جامعه مصر به دو بخش تقسیم شده است و این به نفع حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی مصر نیست؛ مردم مصر فهیم هستند و ارتش مصرهمواره نقشی تاریخی و مهم در تاریخ منطقه و تاریخ مصر داشته است. انتخاب مردم مصر در فضای دموکراتیک، به دور از کاربرد روشهای خشن و صدور احکام دسته جمعی اعدام، می تواند تضمین کننده آینده سیاسی مطمئن در مصر باشد. شاید یکی از اشتباهات آقای مرسی این بود که همه گروه ها، سلائق، احزاب و واقعیتهای مصر را در حاکمیت سهیم نکرد. امیدواریم در آینده شاهد حضور همه طرفها در حاکمیت و بازگشت آرامش و خروج از فضای امنیتی و بازگشت به دموکراسی در مصر باشیم.
* به انتخاب مردم مصر احترام می گذاریم
وی در پاسخ به این سوال که اگر پیش بینی های فعلی مبنی بر ریاست جمهوری سیسی صحت داشته باشد، ایا این امر تاثیری مثبت بر روابط ایران و مصر خواهد گذاشت، گفت: ما حقیقتا به آنچه که مردم مصر در روند دموکراتیک، رای بدهند و انتخاب کنند، احترام قائلیم.
* گروه های فلسطینی به سوی سازش کشیده نمی شوند
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در خصوص مساله فلسطین اظهار داشت: ما از هرگونه وحدت گروه های فلسطینی حمایت می کنیم. در عین حال معتقدیم که با توجه به تجربه اقدامات رژیم نامشروع صهیونیستی در منطقه، هیچ گونه امیدی به اینکه پروسه سازش بتواند شکل بگیرد، به دلیل رفتارهای توسعه طلبانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی وجود ندارد. راهکار در منطقه را در چارچوب مقاومت و احقاق حقوق تاریخی مردم فلسطین می بینیم. و در این مسیر تقویت وحدت گروههای مختلف فلسطینی می تواند گامی مهم برای مردم فلسطین باشد. اما اگر تقویت گروههای فلسطینی به سمت سازش با رژیم صهیونیستی پیش برود، حتما کمکی به حقوق مردم فلسطین و امنیت منطقه نخواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تهران از کشیده شدن برخی گروهها مانند حماس به سمت سازش و دست کشیدن از مقاومت نگران است، گفت: ما فکر میکنیم که دوستان فلسطینی، حماس، جهاد اسلامی و تمامی گروههای مقاومت در فلسطین به مسیر سازش با رژیم صهیونیستی کشیده نخواهند شد، ممکن است برخی افراد اظهار نظرهایی داشته باشند اما آنچه که در بین ماست و گروههای مبارز فلسطینی شاهد هستیم، تلاش برای انسجام، وحدت و مقاومت در مقابل جنایتهای رژیم صهیونیستی برای احقاق حقوق مردم فلسطین است. ما هیچ نگرانی نداریم بلکه بالعکس اطمینان داریم که حماس در مسیر احقاق حقوق مردم فلسطین در چارچوب راهبرد مقاومت قرار دارد.
* اقدامات شتاب زده برخی اعضای حماس
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: برخی از افراد در جنبش حماس، اقدامات شتاب زده ای را به دلیل عدم درک درست از وقایعی که در منطقه و سوریه جریان دارد، انجام دادند. ما طی ماه های گذشته، شاهد اصلاح این روند و درک صحیح واقعیات از سوی بخش عمده ای از آن اشخاص بودیم و حماس در کنار محور مقاومت در منطقه باقی خواهد ماند.
وی افزود: جان کری شاید بیش از 10 سفر طی یک سال گذشته، برای پیشبرد پروژه سازش انجام داده است. آمریکایی ها خیلی شتاب و عجله دارند برای این که موضوع نه فلسطین بلکه امنیت رژیم صهیونیستی را به نتیجه برسانند، اما واقعیت این است که مروری بر اقدامات آمریکا، تایید می کند که اولا رژیم صهیونیستی هیچ پایبندی به توافقات ندارد. ثانیا اقدامات آمریکایی ها اقدامات مبتنی بر واقعیات صحنه نیست و همان گونه که در 6 دهه گذشته هیچ نتیجه ای از رفت و آمدها و گفت وگوها حاصل نشده، در ادامه کار هم به دلیل ماهیت رژیم صهیونیستی نتیجه ای حاصل نخواهد شد.
* انتخاب ریاست جمهوری لبنان
امیرعبداللهیان درباره اوضاع لبنان گفت: بعد از این که آقای تمام سلام به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه شدند، شاید سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، جزء اولین افرادی بود که با آقای تمام سلام ملاقات کرد و این منصب را به ایشان تبریک گفت، و ما از این که یک دولت وحدت ملی در لبنان شکل گیرد، حمایت کردیم.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: در ارتباط با انتخاب رئیس جمهور در لبنان معتقد هستیم که هر توافقی در داخل پارلمان در لبنان صورت گیرد و انتخابی که پارلمان خواهد کرد، مورد احترام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی افزود: حقیقت این است که اختلاف دیدگاه ها همواره در انتخاب روسای جمهوری در لبنان بوده و مساله جدیدی در این رابطه وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران، هیچ گاه در صدد نبوده و نیست که لبنان را محلی برای رقابت با برخی طرف ها قرار دهد؛ بلکه فراتر از آن، به دنبال این هستیم که با دوستانمان در عربستان سعودی، سوء تفاهمات در منطقه را در راستای خدمت به صلح و ثبات منطقه، هدایت کنیم.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما به آرای نمایندگانی که با توافق رئیس جمهوری آتی لبنان را انتخاب خواهند کرد ، احترام خواهیم گذاشت.
* روابط ایران و ترکیه
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در خصوص روابط ایران و ترکیه اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه فراتر از همگرایی است و این دو کشور روابط استراتژیک با همدیگر دارند . تنها اختلاف و یا به عبارت دیگر تنها تفاوت دیدگاه ما با ترکیه درباره بحران سوریه است که با این حال گفتگوهای ایران و ترکیه برای حل سیاسی این بحران همچنان ادامه دارد . ایران و ترکیه درباره حل سیاسی بحران سوریه بیش از 90 درصد تشابه دیدگاه دارند و اختلافشان بسیار جزئی است که مجدانه تلاش می کنیم این دیدگاه ها را به همدیگر نزدیک کنیم . ما اجازه ندادیم که بحران سوریه تأثیر سوء در روابط استراتژیک تهران و آنکارا بگذارد .
امیرعبداللهیان گفت: ما به برخی عملکردهای ترکیه در داخل سوریه انتقاداتی داشتیم که همواره این موضوع را مطرح کردیم ولی بحران سوریه هیچ تأثیری در روابط استراتژیک ایران و ترکیه نگذاشته است .
انتهای پیام/