مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی مدارس در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران درخصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: ماموریتهای مختلفی برعهدهی سازمانهای مختلف وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است بحث مدارس وتامین زیرساختها از نظر تامین فضاهای آموزشی وتجهیزات تکالیف است که برعهدهی سازمان نوسازی مدارس کشور واگذار شده است.
وی ادامه داد: به خوبی در بیانیه ماموریت آورده شده که تعداد سالهای تعطیل دانش آموزان 12 سال است که میبایست در 4 دورهی 3 ساله تقسیم شود بنابراین اولین ماموریتی که برعهده سازمان نوسازی گذاشته شده تامین کلاسهای پایه ششم ابتدایی بود که این مهم در سال 92 انجام شد البته مطلوب سند تحول این است که دوره ابتدایی به دو دوره 3 ساله تقسیم شود لذا تحقق این امر منوط به تفکیک مدارس است و امیدوار هستم که در سال آینده این کار تحقق پذیرد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور همچنین تصریح کرد: در بحث راهکارها 8 وظیفه مشخص برعهده سازمان نوسازی مدارس واگذار شده که مهمترین آن فراهم کردن زمینههای و مشارکت مردم، خیرین و واقفین است اینکه تلاش کنیم سهم خیرین در تامین فضا و تجهیزات درکشور بیشتر شود.
وی در ادامه گفت: استفاده از فناوریهای جدید در مدارس تکلیف دیگری است که به عهدهی سازمان نوسازی واگذار شده است و در این راستا از طریق قوانین بودجه سالیانه و جهت دهی منابعی که در اختیار سازمان در خصوص تجهیزات وجود داد تلاشهایی صورت گرفته ولی هنوز با نقطهی مطلوب فاصله داریم.
رئیسی در ادامه از ساخت موزه و نمایشگاه علم و فناوری برای دانش آموزان در استانها خبر داد و افزود: تحقق این امر نیازمند اعتبار سنگینی است و ما امیدوار هستیم که دستگاههای برنامهریزی و بودجه بندی کشور کمک کنند تا بتوانیم در این عرصه نیز گام برداریم.
وی در ادامه بر متناسبسازی فضای فیزیکی مدارس و به خصوص رعایت موضوع عفاف در مدارس دخترانه تأکید داشت و تصریح کرد: انجام این امر نیازمند اعتبارات است البته در این جهت کاملا گامهایی برمیداریم ولی با این ترتیب در مدارسی که در سراسر کشور مخصوص دختران ساخته شدند، مشکلاتی دیده میشود.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اضافه کرد: ساخت نمازخانه موضوع دیگری است که میبایست جدی گرفته شود و مدارسی که فاقد نمازخانه هستند مبادرت به احداث نمازخانه شوند همچنین ساخت فضاهای ورزشی در مداس کشور مورد تأکید واقع شده است و خوشبختانه تعداد زیادی سالن ورزشی به خصوص مدارس دخترانه طی سالهای اخیر آغاز به ساخت شده و به سرعت عملیات اجرایی این فضا در دست انجام است.
وی با اشاره به اینکه مکانیابی مدارس وظیفه دیگر سازمان نوسازی مدارس است، خاطر نشان کرد: مکانیابی مدارس بر اساس آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی که در 5 سال آینده کشور رخ میدهد برنامهریزی شود وظیفهدیگری است که بر عهدهی سازمان نوسازی واگذار شده است.
رئیسی در پایان گفت: وظایف مشخصی که بر عهده سازمان نوسازی مدارس گذاشته شده 8 مورد است که 6 مورد آن در دست اجرا است یعنی در روند اجرای پروژهها، تخصیص منابع کشور در روند برنامهریزی که در خصوص فضا و تجهیزات میشود کار اجرایی عملا آغاز نشده و دو مورد همچنان باقی است مورد نخست ساخت موزه و نمایشگاه علم وفناوری دراستانها و مورد دیگر مکانیابی مدارس براساس آمایش سرزمین وتحولات جمعیتی 5 ساله در کشور است. ما سعی کردیم تا حدی که منابع کشور اجازه میدهد کمکهای خیرین و نیکوکاران به نظام تعلیم و تربیت ادامه دارد. برنامه و پروژههای خود را به سمت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هدایت نماییم.
انتهای پیام/