تنش ها در اوکراین و مجموعه ای از تحریم های غرب علیه روسیه در حال ضربه زدن به شرکت های آمریکایی و اروپایی فعال در تجارت منطقه ، می باشد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارا به نقل از رادیو صدای روسیه ؛ آلمان یکی از اصلی ترین کشورهایی است که مخالف اعمال تحریم های آمریکایی بر ضد روسیه است چرا که بخش اعظمی از رونق اقتصادی این کشور وابسته به نفت و گاز روسیه می باشد . 

بعنوان مثال شرکت "بوئینگ" بیش از یک سوم از تیتانیوم مورداستفاده خود در ساخت نوع "787" خود را از روسیه تامین می کند . در حال حاضر این شرکت تحت فشارهایی از سوی کاخ سفید است تا روابط تجاری خود را با مسکو تقلیل دهد اما در صورت اجرای چنین کاری زنجیره تامین سوخت این کارخانجات از بین خواهد رفت . 

در ادامه این مقاله آمده است  : شرکت "مک دونالد" نیز که حدود نیمی از محصولات غذایی خود را از روسیه وارد میکند اعلام کرده است که با کاهش ارزش ارزی روبل روسیه این شرکت نیز خسارتی 2 درصدی در درآمدهای خود در این کشور متحمل شده است . بعلاوه اینکه نرخ سود کلی "مک دونالد" نیز در کل اروپا تنزل داشته است . 

هم اکنون نیز برخی شرکت های غربی از تصمیم دولت آمریکا برای لغو صدور مجوز صادرات در برخی از کالاهای خاص در امور کشتیرانی که کاربرد نظامی برای ارتش روسیه داشته است ، متضرر شده اند .

شرکت فناوری های "مکسول" که سازنده تراشه های مورد استفاده در ماهواره های فضایی است و قابلیت مقاومت در برابر نور خورشید را دارد عنوان کرده است که در سال جاری مبلغ دو میلیون دلار خسارت را تنها از جانب اغو صدور مجوز صادرات به روسیه متحمل شده است . به گفته مدیر اسن شرکت به احتمال فراوان حتی پس از از سرگیری صدور مجوز دیگر مشتریان روسی سابق این شرکت بازنخواهند گشت چرا که منبع تامین کننده دیگری خواهند یافت . 

نویسنده صدای روسیه افزود : شرکت " ارتباطات ایریدیوم " که یک اپراتور ماهواره ای است به سرمایه گذاران خود اعلام کرده است که این شرکت در حال اطمینان بخشی به مسکو درباره این موضوع است که پروژه های "راه اندازی " های ماهواره های این کشور در قالب تحریم های ضدروسی آمریکا قرار نمی گیرد  حتی اگر این راه اندازی در خاک روسیه انجام گیرد . 

"مت دش" مدیر اجرایی ایریدیوم دراین باره تصریح کرد : اینکه ماهواره ها با کشتی به روسیه منتقل می شوند تا به فضا پرتاب شوند در واقع صادرات به مسکو محسوب نمی شود بلکه  روسیهتنها بعنوان مسیری برای ارسال این ماهواره ها به فضا انتخاب گردیده است .

گفتنی است شرکت نفتی "بریتیش پترولیوم" نیز به دولت انگلیس هشدار داده است که تحریم های ضد روسیه می تواند تاثیراتی نیز بر اقتصاد انگلستان داشته باشد . همچنین بسیاری از شرکت های بزرگ و برجسته آمریکایی نیز روابط تنگاتنگ تجاری با مسکو دارند . بعنوان مثال "اکسون موبایل " در اکتشاف نفت در قطب شمال با شرکت " روس نفت " مشارکت و همکاری دارد .

در انتهای این مقاله آمده است : اگرچه برخی تحریم های نرم از جمله فشارهایی برای تضعیف ارزش واحد پولی روسیه و نیز اعمال قوانین سخت تر برای واردات و صادرات از مدت ها پیش از آغاز بحران در اوکراین و تشدید تنش میان مسکو و واشنگتن وجود داشته است اما بن بست کنونی و تهدید به تشدید بیشتر علیه اقتصاد روسیه ، دردرازمدت منجر به خسارات جدی مالی به شرکت های چندملیتی در آمریکا و اروپا خواهد شد . 


انتهای پیام /
برچسب ها: روسیه ، تحریم ، آمریکا ، قربانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار