یک استاد دانشگاه تأکید کرد

سرزندگی اهالی نشر، تفاوت نمایشگاه امسال با گذشته

یک نویسنده و استاد تاریخ دانشگاه در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، تنوع کتاب‌ها، روحیه و سرزندگی ناشران و اهالی کتاب را بسیار متفاوت و بهتر از سال‌های گذشته توصیف کرد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، «فیاض زاهد» با اشاره به تنوع ناشران و کتاب‌های ارائه‌شده، افزود: با وجود این تغییرات، باز هم نیازمند زمان هستیم تا نمایشگاه به آنچه شایسته دولت است، برسد.
 
نویسنده کتاب «دولت و انقلاب» و «عصر طلایی مطبوعات» درباره واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی گفت: هر چه ما نقش و تصدی گری دولت را در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگ کم کنیم یک گام به سمت مدنی شدن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نزدیک تر شده ایم.
 
زاهد در ادامه با بیان اینکه فرهنگ در کشور ما حساسیت‌های ویژه‌ای دارد، گفت: اگر معنی واگذاری به بخش خصوصی رها کردن فرهنگ در یک بازار مکاره باشد، حرکت خطرناکی است و دولت همچنان باید نقش هدایتگری و سازمان‌بخشی خودش را حفظ کند، اما در هر حال، بخش فرهنگ می‌تواند به تدریج و با نظارت و پشتیبانی دولت به صورت تخصصی و تکنیکی، اداره نمایشگاه را به بخش خصوصی و خود ناشران و اتحادیه آنها بسپارد.
 
وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران، یک فروشگاه بزرگ کتاب است، گفت: توفیق داشته‌ام که نمایشگاه‌های کتاب معتبری مثل شانگهای، برلین، فرانکفورت، لندن و پاریس را ببینم و در مقایسه با ایران، باید بگویم که آفت نمایشگاه ایران این است که تعامل ویژه‌ای میان ناشر و مؤلف یا مترجم در این نمایشگاه به وجود نمی‌آید.
 
زاهد افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود که صاحب نظران و متخصصان بتوانند با نویسندگان و مترجمان دیدار کنند و بحث‌های تخصصی درباره نشر کتاب صورت بگیرد و فضایی ایجاد شود که نویسندگان امکان پردازش ذهنی هرچه بهتری داشته باشند، زیرا هر چه نمایشگاه را تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر برگزار کنیم، به افزایش فرهنگ کشور کمک کرده‌ایم.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار