اسفندیار چهاربند گفت: موضوع جشنواره خوارزمی نوآوری و همچنین عنصر نوآوری خلاقیت است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در مراسم تقدیر از برگزیدگان 15 دوره جشنواره جوان خوارزمی و سومین جشنواره نوجوان خوارزمی شهر تهران که در تالار فرهنگ برگزار شد، گفت: کلمه‌ای که در عصر حاضر به آن توجه می‌شود انقلاب دانایی‌ است. انقلاب دانایی دارای 4مرحله و مورد قبول همگان می‌باشد مرحله اول این انقلاب جذب دانش است یعنی کشورهایی می‌توانند به این مهم دست یابند که میزان دانش ذخیره شده در آن کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه چرخه دوم انقلاب دانایی بومی کردن دانش است، افزود: بومی کردن یعنی متناسب با نیازهای خود دانش و علوم را انتخاب نماییم همچنین سومین مرحله گسترش دانش بومی شده است. 

چهاربند ادامه داد: تبدیل علوم بومی گسترش یافته به تولید مرحله چهارم انقلاب دانایی است تا زمانیکه این علوم به محصول تبدیل نشود دانایی اتفاق نمی‌افتد.این تولید می‌تواند یک خدمت یا تولید محصول باشد و در صورت تحقق این چهار مرحله انقلاب دانایی حاصل می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به این مطلب که دانایی یعنی توانایی تولید محصول از طریق علم است، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان مقدار دانش در تولید محصول نقش تعیین کننده ندارد و برعکس نوآوری و خلاقیت است که به شما اجازه می‌دهد از دانش محدود خدمت تولید کنید. البته این به معنی این نیست که به دنبال دانش نرویم بلکه اصل این است که از این مقدار دانشی که می‌آموزیم استفاده کنیم.

وی از خلاقیت به عنوان عنصر آخری که اجازه می‌دهد دانش کابردی شود خبر داد، و تصریح کرد: نوآوری در مدیریت، نوآوری در محصول، نوآوری در فرآیند و نوآوری در بازار اقسام نوآوری هستند و عنصر نوآوری خلاقیت است.

چهاربند در ادامه از نوآوری به عنوان موضوع جشنواره خوارزمی سخن گفت و اضافه کرد: در نظام تعلیم و تربیت همان قدر که تلاش می‌کنیم از دانسته‌های خود چیزی تولید نماییم ارزشمند است ما می‌بایست محور یادگیری و یاددهی در مدارسمان را خلاقیت قرار دهیم و به محض دیدن خلاقیت آنرا هدایت کرده و به نوآوری تبدیل نماییم.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران از تسریع این جشنواره در دوره‌های ابتدایی خبر داد و اضافه کرد: خلاقیت کاملا اکتسابی و قابل پرورش است و می‌بایست کلاس‌هایی را داشته باشیم که در آن خلاقیت آموزش داده می‌شود.

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار