به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی در این جلسه با تأکید بر این که تاکسی، اتوبوس و مترو هر کدام به منزله یک رسانه هستند، گفت: باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و با در نظر گرفتن الزامات و اقتضائات موجود و اولویت بندی برنامهای و بودجهای، کارهای کم هزینه و در عین حال پرحجم و گسترده را در دستور کار خود قرار دهیم.
وی افزود : با اعمال مدیریت جهادی در قالب مدل ماتریسی، از امکانات و فضاهایی که در اختیار حمل و نقل عمومی است باید برای رسیدن به اهداف فرهنگی استفاده کنیم.
**نظم در ترافیک باعث انضباط در شهر میشودمعاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به این که با هدایت و کنترل فعالیتی فرهنگی باید به قلههای فرهنگ شهروندی که یکی از آنها ارتقای فرهنگ ترافیک است دست پیدا کنیم، اظهار کرد: در انجام فعالیتهای حوزه فرهنگ، مهندسی فرهنگی در قالب مدیریت جهادی را مورد توجه ویژه قرار خواهیم داد.
حجت الاسلام والمسلمین امرودی با بیان این که با احصای ظرفیتهای بزرگی مانند مترو باید از این ظرفیتها در جهت فرهنگسازی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا ساختار حمل و نقل شهری را کامل و استاندار وسایل نقلیه عمومی را ارتقاء دهیم.
وی با تأکید بر این که باید فهرستی از آسیبها و تهدیدهای حوزه فرهنگ به همراه لیستی از امکانات و ظرفیتهای موجود در این حوزه را شناسایی کنیم، خاطرنشان کرد: حرکت در جهت فرهنگسازی ترافیک باعث ایجاد نظم و انضباط در شهر و رعایت قانون از سوی شهروندان می شود.
**هر دستگاه تاکسی و اتوبوس یک ظرفیت فرهنگی استمعاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه ضعف در کار بین بخشی را مشکل بسیاری از فعالیتهای اجرایی از جمله اقدامات فرهنگی دانست و گفت: تا وقتی فکر کنیم مشکل هر کس و هر دستگاه مربوط به خود آن فرد و آن مجموعه است و به ما مربوط نیست، مشکلات جامعه حل نمیشود.
تشکری هاشمی از 80 هزار دستگاه تاکسی که روزانه 4.5 تا 5 میلیون مسافر را جابه جا میکنند و 5 هزار دستگاه اتوبوس که تقریباً همین تعداد جابه جایی را انجام میدهند، به عنوان ظرفیتهای فرهنگی شهر نام برد و افزود: علاوه بر این، ایستگاه ها و قطارهای مترو نیز فضاهای فرهنگی هستند که باید در جهت فرهنگسازی مورد استفاده قرار گیرند.
وی یکپارچهسازی هدفمند امکانات و فضاهای فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: هدفگذاری و تصمیمسازی در حوزه فرهنگ سازی ترافیک از اهمیت ویژهای برخوردار است و باید با ایجاد پلهای ارتباطی بین بخشهای مختلف، فعالیتهای فرهنگی در حوزه ترافیک را انسجام بخشیم.
** اکمال اخلاق شهروندی از تکمیل پروژههای شهری مهمتر استمعاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر تمرکز به یک تا سه موضوع اصلی در حوزه ترافیک و تلاش در جهت تحقق این موضوعات تأکید کرد و اظهار کرد: به عنوان متولی حمل و نقل و ترافیک پایتخت به هیچ عنوان قائل به رفع تکلیف نیستیم بلکه به انجام وظیفه، اعتقاد و باور داریم.
مهندس تشکری هاشمی 50 درصد مشکلات ترافیکی را ناشی از رفتارهای غلط دانست و تصریح کرد: با سر سوزن بهبود در رفتارهای شهروندی، میلیاردها تومان صرفهجویی میشود و بدون تردید، اکمال و تغییر اخلاق و رفتار شهروندی برای ما مهمتر از اجرا و تکمیل پروژههای عمران شهری و حمل و نقلی است.
وی در ادامه با تأکید بر این که همان طور که شهردار تهران نیز فرمودهاند، هر اندازه اتوبان بسازیم اما فرهنگ استفاده از آن را نداشته باشیم موفق نخواهیم شد، خاطرنشان کرد: بدون تردید برای مدیریت شهری «فرهنگ سازی» نسبت به «اتوبان سازی» از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و در اولویت قرار دارد.
گفتنی است؛ در این نشست مهندس ابوالفضل رفیع مدیرکل مشارکتهای شهروندی و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز نظرات خود را در ارتباط با فرهنگسازی در حوزه ترافیک اعلام کردند.