خدمات آموزش فناوری اطلاعات تعرفه گذاری شد، جزء اولین کشورهایی هستیم که مورد حمله سایبری قرار گرفتیم، آمریکا 20 یگان و تیپ سایبری دارد، تشریفات فروش سیم‌کارت با پیامک دعوت، قطعی دو روزه در مرکز پاسخ‌گویی شرکت زیرساخت و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






اعتراض سازمان نظام صنفی به افزایش گمرک کالاهای فناوری اطلاعات
خبرگزاری مهر/ سازمان نظام صنفی رایانه ای در نامه ای اعتراضی به معاون اول رئیس جمهور، خواستار لغو مصوبه افزایش 4 درصدی تعرفه گمرکی واردات کالاهای فناوری اطلاعات شد.

کاظم آیت اللهی - رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در نشست خبری از پیگیری برای لغو مصوبه افزایش 4 درصدی نرخ های فناوری اطلاعات خبر داد و با انتقاد از استعلامی که برای افزایش این تعرفه ها از مرکز رسانه های دیجیتال گرفته شده است، تصریح کرد: در این تصمیم هیچگونه روال کارشناسی طی نشده است و افزایش بدون کارشناسی تعرفه گمرکی واردات، به ضرر صنف و مصرف کننده خواهد بود.



وی با بیان اینکه اعتراض خود را در قالب نامه به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده ایم افزود: امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته، بزودی شاهد بازگشت ثبات به کشور باشیم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای بر ایجاد تعامل میان بخش خصوصی و دولت در حوزه فناوری اطلاعات و سپردن امور به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: قرار بود یک نفر از بخش خصوصی به عنوان نماینده این بخش در کمیسیون فناوری اطلاعات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حضور یابد اما این موضوع تاکنون محقق نشده است اما با توجه به تعامل صورت گرفته، در بازنگری پروانه ارائه خدمات باند پهن و تدوین مجدد پروانه های ارتباطی از نظرات بخش خصوصی و سازمان نظام صنفی رایانه ای استفاده شده است.


خدمات آموزش فناوری اطلاعات تعرفه گذاری شد/ حل معضل چند نرخی بودن هزینه‌ها
خبرگزاری مهر/ عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از تعیین استاندارد برای نرخ گذاری واحدهای آموزشی فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این آیین نامه تا یک ماه آینده نهایی و ابلاغ می شود.

محسن عظیم‌نژاد تدوین تعرفه‌های خدمات آموزش و پژوهشIT را با هدف ساماندهی این بخش عنوان کرد و گفت: چند نرخی بودن هزینه خدمات آموزش فناوری اطلاعات یکی از مشکلات مهم آموزشگاههای این حوزه و متقاضیان دوره‌ها است،

وی با اشاره به بی نظمی و چندگانگی در قیمت‌ها و هزینه‌های آموزشی فناوری اطلاعات اظهار داشت: به دلیل رشد کنترل نشده آموزشگاه‌های زیرپله‌ای و غیرقانونی، تدوین و اشاعه تعرفه‌های استاندارد و مدون به طور قطع کار دشواری است.



عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران ادامه داد: کمیسیون آموزش سازمان نظام صنفی رایانه ای با تهیه و تدوین جدولی و با اعمال نرخ پایه حقوق، دستمزد و ضرایب مختلف از جمله ضریب تخصص، ضریب تجربه، ضریب بهای تمام شده و ضریب رتبه بندی شورایعالی انفورماتیک در جدولی تعرفه‌های خدمات آموزشی را برای این مراکز تدوین کرده است.

عظیم نژاد خاطرنشان کرد: با وجود این تعرفه‌های واحد، سازمان نظام صنفی رایانه ای منبع انتشار تعرفه‌های آموزشی استاندارد است تا نابسامانی این بخش سامان گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، تعرفه های تعیین شده را مربوط به سال 93 عنوان کرد که هم اکنون در کارگروهی در سازمان نصر در حال بررسی نهایی است و تا یک ماه آینده اعلام می شود.

وی آمادگی کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای استان را برای همکاری در حوزه‌های فرهنگسازی و آموزش و پژوهش با تمامی وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط با صنعت فاوا اعلام کرد.


جزء اولین کشورهایی هستیم که مورد حمله سایبری قرار گرفتیم/ آمریکا 20 یگان و تیپ سایبری دارد
خبرگزاری مهر/ رئیس سازمان پدافند غیرعامل در دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری گفت‌: نبود ادبیات علمی استراتژیک سایبری در دانشگاه‌ها و میان مسئولین اصلی کشور، یک چالش اساسی است. دانشگاه‌ها باید خود را مخاطب اصلی این جملات بدانند.

دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری صبح امروز یکشنبه 21 اردیبهشت با حضور غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند کشور در مجموعه دانشگاه امام حسین (ع) آغاز به کار کرد.

جلالی در این نشست گفت: در دهه اخیر، فناوری‌های سایبری در حال توسعه بوده‌اند و باعث ورود حوزه‌های مختلف به این فضا شده‌اند. بر اساس همین توسعه‌ها، تعریف فضای سایبری دچار پیچیدگی خاص می‌شود.  در سال 2000، شبکه‌ها، سخت‌افزار و نرم‌افزارها فضای سایبر را تشکیل می‌دادند اما امروز این فضا گسترده‌تر شده است. از این رو دوستانی که این فضا را با عنوان فضای مجازی می‌شناسند، شاید تصور اولیه‌شان این باشد که فضایی متشکل از عناصری انتزاعی، غیرواقعی و سرگرم‌کننده باشد.

وی افزود: شاید تا مقطعی این مفهوم درست بود اما امروز، بعضی می‌گویند فضای سایبر، یعنی فضای زندگی. در این حوزه تقریبا همه فضاها و مسائل واقعی بشر شکل گرفته و پروتکل خود را دارد و هر کدام هم ادبیات خاص خود را دارند. وقتی وارد مطالعات استراتژیک در حوزه سایبری می‌شویم، طبیعتا باید از ادبیات خاصی استفاده کنیم. آمریکایی‌ها هم جنگ در فضای سایبری را پنجمین جنگ بعد از جنگ در آب، خاک، هوا و... تلقی می‌کنند. گفتیم که فضای سایبر، ادبیات خاص خود را دارد. حالا وقتی این فضا، تبدیل به فضای جنگی می‌شود، ادبیات و مقررات ویژه‌ای می‌طلبد. تلاش این همایش و کنفرانس هم این است که به اندازه یک ورق، ادبیات این حوزه را ارتقا بدهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه گفت: در این زمینه، چالشی جدی در تعاریف و ادبیات جنگ سایبری وجود دارد. از تعریف شاخص‌ها، سلاح‌ها و حوزه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران گرفته تا منافع ملی یا منافع حیاتی کشورها و خطوط قرمز. اگر ادبیات مورد نظر توسعه پیدا نکرده و تشریح نشود، با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد چون طبیعتا توقع این است که مسئولین ما درک صحیحی از این حوزه داشته باشند. درست است که کار در این زمینه سخت است و به طور طبیعی باید اولین چالش‌ها در دانشگاه‌ها شکل بگیرند تا این ادبیات تولید شود.



جلالی گفت: ما جزو اولین کشورهایی هستیم که مورد حمله سایبری قرار گرفتیم و رئیس جمهور کشور متجاوز هم مسئولیت این حمله را قبول کرده و رمز حمله را می‌گوید. ولی مسئولین ما به دلیل نداشتن درک از همان ادبیاتی که به آن اشاره کردیم، مساله را درک نمی‌کنند. این تجاوز، یک حمله فیزیکی نیست و به دلیل اهمیت داشت آن نبود ادبیات علمی استراتژیک سایبری در دانشگاه‌ها و میان مسئولین اصلی کشور، یک چالش اساسی است. دانشگاه‌ها باید خود را مخاطب اصلی این جملات بدانند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌‌ آمریکایی‌ها در سال 2013 گفتند که هرکس به زیرساخت‌های سایبری ما دست پیدا کند، متجاوز تلقی می‌شود ولی با مشکلی جدی روبرو بودند چون نه تعریفی برای مسائل حقوقی این قضیه داشتند و نه حد و مرز تهاجم را مشخص کرده بودند. امروز استراتژیست‌ها معتقدند بخشی از هر نوع حمله نظامی که بخواهد به هر کشوری صورت بگیرد، به صورت سایبری خواهد بود. آمریکا اولین کشوری است که فرماندهی سایبری تشکیل داده است. فرماندهی در عرصه سایبری را می‌توان به 3 گروه تقسیم کرد: فرماندهی دفاع سایبری، فرماندهی حمله کننده و فرماندهی ترکیبی.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمریکا تا این لحظه 20 یگان و تیپ سایبری تشکیل داده است که هرکدام در یک حوزه مشخص فعال‌اند. جدیت کار به حدی است که یکی از فرماندهان آمریکایی بعد از ناکامی حمله سایبری به تاسیسات نطنز، عزل شد. فرماندهی در این زمینه آموزش و تبحر می‌طلبد که نداشتنشان باعث ضرر کردن و آسیب دیدن می‌شود. آمریکایی‌ها امروز رسما در حوزه حمله سایبری، تهدید می‌کنند. وزیر دفاع انگلستان هم در سخنانی گفت که این نوع حمله، متمدنانه است و اشکالی ندارد که به این شکل، به دشمنانمان ضربه بزنیم. پس جنگ سایبری شروع شده و نباید برای دفاع در این جنگ، استخاره کنیم. باید به دنبال ساز و کار دفاعی باشیم. نباید فکر کنیم فضای سایبری یک حوزه برای تعامل، هنر یا ذوق است. البته می‌توان از این مناظر هم به این فضا نگاه کرد. اما این نگرش جایگاه خودش را دارد.

جلالی گفت:‌ آماده کردن ساختارها یکی از موارد مهم در جنگ سایبری است. امسال امکانات و ساختارهای سایبری آمریکا یک و نیم برابر و استعدادهای انسانی‌شان 2 برابر خواهد شد.


واگذاری شماره‌های دائمی همراه اول از رنج جدید/تشریفات فروش سیم‌کارت با پیامک دعوت

خبرگزاری فارس/ از امروز شماره‌های دائمی جدیدی از رنج 912934 همراه اول از طریق سامانه گلچین عرضه می‌‌شود. این بار متقاضی باید شماره و دفتر خدمات ارتباطی مورد نظر خود را انتخاب کند و پس از دریافت پیامک دعوت، سیم کارت خود را از دفتر تحویل بگیرند.

شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: این اپراتور به مناسبت روز پدر از ساعت 14 روز یکشنبه 21 اردیبهشت ماه، رنج جدیدی از سیم کارت‌های دائمی خود با شماره‌های مناسب را از طریق سامانه گلچین عرضه می‌کند.



شماره‌های جدید که از رنج 912934 سیم کارت‌های دائمی همراه اول است، همراه با رنج‌های قدیمی‌تر که در سامانه گلچین اپراتور اول موجود است که با قیمت مصوب عرضه می‌شود.

علاقمندان می‌توانند جهت خرید سیم کارت های دائمی و اعتباری همراه اول، با مراجعه به پرتال این اپراتور به نشانی www.mci.ir، وارد سامانه گلچین شده و با جستجو در میان شماره های عرضه شده، شماره و دفتر خدمات ارتباطی مورد نظر خود را انتخاب کنند. پس از دریافت پیامک دعوت، می‌توانند با مراجعه به دفتر انتخاب شده، سیم کارت خود را تحویل بگیرند.


قطعی دو روزه در مرکز پاسخ‌گویی شرکت زیرساخت
خبرگزاری فارس/ از دو روز پیش کال سنتر دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت قطع شده است. این مرکز پاسخ گویی به شماره 42811 برای ارتباط مشتری‌های پهنای باند زیرساخت با این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.



یکی از شرکت‌های ارائه دهنده ADSL می‌گوید: امروز یک قطعی در اینترنت دریافتی از زیرساخت در شبکه این شرکت حادث شده که برای پیگیری ناگزیر به اعزام نیروی انسانی به شرکت زیرساخت شده‌اند. در حالیکه هنوز فعالیت این مرکز به روال عادی بازنگشته، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: اختلال در مرکز تلفن شیخ فضل الله دلیل قطعی ارتباط با مرکز پاسخ گویی دیتا است.

این شرکت تاکید کرد: به محض برطرف شدن اختلال مرکز تلفن شیخ فضل الله، این مرکز پاسخگوی سوالات و مشکلات مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت خواهد بود.


خونریزی اینترنت صدها هزار رایانه را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس/ بی‌توجهی به نصب وصله‌های برطرف‌کننده آسیب موسوم به خونریزی اینترنت، صدها هزار رایانه در سراسر جهان را در معرض خطر قرار داده است.

به نقل از ای ویک، یک ماه بعد از شناسایی آسیب‌پذیری موسوم به خونریزی اینترنت در نرم‌افزار امنیتی اوپن اس اس ال که برای رمزگذاری ارتباطات در فضای مجازی به کار می‌رود، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هنوز هم بسیاری از کاربران در معرض خطر هستند.



در تاریخ 7 آوریل برای رفع این آسیب‌پذیری که مشاهده اطلاعات ظاهرا رمزگذاری شده را ممکن می‌کند، وصله‌ای به روزرسان از سوی طراحان خود این برنامه عرضه شد ولی بسیاری از افراد هنوز آن را نصب نکرده‌اند. از OpenSSL  به طور گسترده در رایانه‌های سرور و حتی گوشی‌های آندروید استفاده می‌شود و لذا هم کاربران حرفه‌ای و هم صاحبان سرورها باید مشکلات آن را برطرف کنند.

همچنین گواهی‌های SSL باید از نو بازتولید شده و کاربران نیز حتما باید از کلمات عبور جدید استفاده کنند. رابرت گراهام پژوهشگر امنیتی از اسکن کردن تصادفی اینترنت برای یافتن رایانه‌های آسیب پذیر خبر داده و می‌گوید توانسته بیش از 318 هزار رایانه آسیب پذیر را شناسایی کند.

مطالعه دیگری که توسط موسسه نت کرافت انجام شده نشان می‌دهد که تنها 43 درصد از گواهی‌های SSL بازتعریف و از نو صادر شده‌اند و لذا سایت‌های بسیاری کماکان آسیب پذیرند.


محدودیت تکنولوژی در پروانه‌ جدید PAP برداشته نشد/ ارائه ADSL همچنان روی سیم‌ مسی

خبرگزاری فارس/ یک فعال بازار اینترنت گفت: در بازنگری پروانه شرکت‌های PAP، تکنولوژی 4G و LTE ثابت به این پروانه‌‌ها اضافه نشد و با همان فناوری سیم مسی ۱۰ سال پیش پروانه‌ها در دست تمدید است.

محمد علی یوسفی‌زاده اظهار داشت: هفته گذشته آخرین نظر در خصوص پروانه‌های جدید از شرکت‌های PAP اخذ شد و گفته شده که این موضوع در جلسه این هفته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح خواهد شد.



این فعال بازار اینترنت کشور افزود: علیرغم صحبت‌هایی که در مورد لزوم تغییر رویه از تکنولوژی محور به سرویس محور در صدور پروانه‌ها مطرح شد؛ اما در پروانه بازنگری شده شرکت‌های PAP، محدودیت‌ تکنولوژی برداشته نشد و با همان فناوری سیم مسی 10 سال پیش پروانه‌ها در دست تمدید است.

مدیرعامل انتقال داده‌های آسیاتک تصریح کرد: به این ترتیب با توجه به شرایطی که سازمان تنظیم مقررات برای بازار متصور است، برخلاف انتظارها تکنولوژی 4G و LTE ثابت به پروانه‌ شرکت‌های PAP‌ اضافه نشد.

وی اظهار داشت: همچنین انتظار می‌رفت در تدوین پروانه‌های جدید، ارزیابی‌های چند ساله رگولاتوری از فعالیت 11 شرکت PAP مورد استفاده و موثر قرار گیرد؛ به این معنی که شرکت‌هایی که توسعه بیشتری در استان‌های کشور داشته‌اند و فعالیت خود را از مناطق سود‌ده به استان‌های کم‌سوده‌تر توسعه داده‌اند، از امتیاز بیشتری برخوردار باشند که علیرغم این انتظار هم‌اکنون تمام شرکت‌ها از شرایط یکسانی در پروانه‌های جدید «ندا» برخوردارند.


نخستین همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی آغاز به کار کرد
خبرگزاری ایرنا/ نخستین همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی با رویکرد درنگی فرهنگی در مسیر پرشتاب صنعتی شدن امروز یکشنبه (21 اردیبهشت) در دانشگاه صنعتی شریف گشایش یافت.

نخستین همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی اهدافی همچون توجه دادن افکار نخبگان جامعه به سوی ابعاد نرم افزاری تمدن اسلامی باتوجه به مطالبات سبک زندگی مقام معظم رهبری، توجه به نقص رویکردهای یکسوی مهندسی و تکنولوژی و ضرورت تقویت منظرهای فرهنگی در امور تکنولوژیک و نگاه انتقادی به ابعاد فرهنگی تکنولوژی جدید و ایجاد گفتمان هویت گرایی و بازگشت به اصالت خودی در توسعه را دنبال می کند.

زمینه سازی پیوند میان رشته های علوم انسانی و فنی و مهندسی در زمینه مسایل کلان کشور از منظر اسلام، گسترش رویکردهای فرهنگی جامعه نگر در رشته ها و دانشکده های فنی و مهندسی، سوق دادن تحقیقات علوم انسانی به سوی مسایل عینی توسعه علم و فناوری در کشور و ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان فنی به رویکردهای کلان تمدنی در حوزه علم و تکنولوژی نیز از اهداف برگزاری این همایش در ابعاد دانشگاهی است.



این همایش دو روزه در بخش های تخصصی با موضوعات اهمیت و ضرورت پرداختن به فرهنگ و تکنولوژی، ما و مساله تکنولوژی، جمهوری اسلامی و چالش توسعه گرایی غیرفرهنگی، مبانی فرهنگی تکنولوژی، اسلام و تکنولوژی، آسیب شناسی تکنولوژی، مسیر آینده و تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی برگزار می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف روز یکشنبه در افتتاحیه اولین همایش علمی فرهنگ و تکنولوژی به ارسال بیش از 160 مقاله به دبیرخانه این همایش اشاره کرد و گفت: حدود 20 مقاله برگزیده به سوی سخنرانی و حدود 30 مقاله به صورت پوستر در روزهای برگزاری همایش ارائه خواهد شد.

رضا روستا آزاد افزود: توسعه ایجاد شده در علم و فناوری، حاصل تلاش درصد قلیلی از انسان های پاک نهاد است که دنبال نیازهای خود و برتری جویی نبودند و خدمت به دیگران را در اولویت خود داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تحقیقات علمی چه در داخل و چه در خارج از کشور زیاد جدی نیستند و صرفا به خاطر تولید مقاله حاصل شده است.

روستا آزاد بر لزوم جهت گیری فعالیت های علمی و فناورانه به سمت نیازهای واقعی جامعه و برگرفته از اولویت های فرهنگی کشور تاکید کرد.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار