خبرگزاری شین‌هوا از وین گزارش داد: ایران و آمریکا هر دو، روز سه‌شنبه دیدگاه‌های خود را در زمینه گفتگوهای هسته‌ای این هفته در وین محتاطانه‌ ابراز و با توجه به حل نشده باقی ماندن برخی اختلاف نظر‌ها، دشواری‌هایی را پیش‌بینی کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شین‌هوا گزارش داد: با این حال، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از شام کاری با کاترین اشتون مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد بر این باور است که می‌توان به دستیابی به توافقی جامع در زمینه برنامه هسته‌ای ایران امیدوار بود.

ظریف در آستانه جلسه اصلی گفتگوها افزود: این مسئله (دستیابی به توافقی جامع) دشوار و وقت‌گیر خواهد بود. بر این باورم که همه امیدوارند بتوانیم در مدت زمانی منطقی به نتیجه برسیم.

طبق توافق اولیه حاصله در ژنو در ماه نوامبر گذشته، ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به تعلیق درآورد و غرب نیز در مقابل، برخی تحریم‌‌ها را کاهش داد.

یک مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت با این حال، اختلاف نظرهای باقی مانده میان ایران و غرب ممکن است مشکل‌‌ساز شوند. این اختلاف‌نظرها در مورد موشک‌های بالستیک و راکتور آب سنگین اراک و تعداد سانتریفو‌ژهای ایران هستند.

این مقام افزود: این روند بسیار دشوار و حتی دشوارتر از برنامه مشترک اقدام خواهد بود. اختلاف نظرهای قابل توجهی وجود دارد.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود احتمال تاثیرگذاری تنش‌ها بین روسیه و آمریکا در مورد بحران اوکراین را بر مذاکرات هسته‌ای رد و تاکید کردند هیئت روسی در این روند با آمریکا همکاری می‌کند.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌علاوه آلمان قصد دارند در دور جدید گفتگوها در وین پیش‌نویس توافقنامه‌ای جامع را آماده کند.

گفتنی است، مهلت دستیابی به راه‌حل برای مسئله هسته‌ای اواخر ماه ژوئیه بوده است، اما این مهلت ممکن است با رضایت همه طرفین، تمدید شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار