حجتالاسلام محمد رحیم لو در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: "صواب" به معنای کارهای درست؛ هنجارهای دینی و اجتماعی و "ثواب" به معنای اجر و پاداش یکی از آموزههای ادیان ابراهیمی و از هدایتهای بزرگ خداوند برای انسان است؛ خداوند، انسانها را به انجام دادن کارهای درست تشویق کرده و برای آن پاداش قرار داده است. و به سرانجام رساندن این اعمال را وظیفه انسان قرار داده است.
وی با ذکر مثالی تشریح کرد: دانش آموزی که وظیفهاش درس خواندن است و درس میخواند، عملکردش درست است، در عین حال امکان دارد والدین در مقابل نمرات خوبی که گرفته است هدیهای را برایش درنظر بگیرند. گرفتن آن هدیه بسته به سلیقه آنها است، ممکن در مرتبه اول یک دوچرخه را به عنوان هدیه مدنظر داشته باشند، مرتبه دوم یک بلوز و به همین ترتیب در مراتب بالاتر هدیههای متفاوتی در نظرشان گنجانده باشند.
این کارشناس دینی گفت: باتوجه به این مسئله ممکن است فکر کنیم پاداشهای خداوند به بندگانش نیز سلیقهای خواهد بود. به فردی که به والدینش کمک میکند صدها حسنه و به فرد دیگری که او هم همین عملکرد را انجام میدهد دهها حسنه بدهد.
حجتالاسلام رحیم لو تأکید کرد: اینکه خداوند برای کارهای خوب انسانها ثواب و برای کارهای بد آنها عقاب را قرار داده است، این تابع ضوابط خاصی است. اگر ما دنیا را قانونمند بدانیم و قانون علت و معلول را حاکم بر روابط و اعمال خود بدانیم و برای اعمال شرایط و ضوابطی چون نیت و معرفت به عمل و تأثیرات و دامنه تأثیر آن و... را بپذیریم که در قرآن و روایات آمده است، آن وقت متوجه پاداش و تفاوت میزان پاداشها خواهیم شد.
وی افزود: ثواب و عقاب اعمال خداوند بدون ملاک نیست، هم تفاوت در پاداشها برای اشخاص مختلف و هم صورتهای زشت و زیبای اعمال معلوم میشود که همگی تابع قوانین و سنتهایی است که خداوند در این عالم قرار داده است، همچنین سرعت در حساب خدواند نیز معلوم میشود. برای کسی که دست خود را روی آتش میگیرد سوختن طبیعی است و این پاداش عمل اوست نه اینکه اگر دستش را روی آتش گرفت خداوند او را میسوزاند و همینطور است پاداش کارهای خوب بندگان که اعمال خوب و زیبای آنها صورتی زیبا در دنیای دیگر پیدا میکند.
این کارشناس دینی تصریح کرد: باتوجه به این موضوع باید دانست فقط صرف انجام دادن یک عمل خوب مد نظر نیست و باید شرایط دیگر مثل نیت و بینشی که نسبت به آن عمل وجود دارد و حتی زیبایی و اشتیاق نسبت به انجام عمل و... را هم لحاظ کرد حتی حالاتی مثل انکسار و غرور در پاداش و میزان پاداش و حتی در اصل پذیرش عمل از جانب خداوند، دخالت دارند.
وی به جنگ خندق اشاره کرد و گفت: در این جنگ که به دلیل شرایط خاصی که بر مسلمانان حاکم بود این روایت از حضرت رسول(ص) نقل شده است که "ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین"؛ یک ضربه علی(ع) در روز جنگ خندق برتر از عبادت جن و انس است. با اینکه دیگران هم ممکن است ضربهای زده باشند اما نیت معرفت به عمل و تأثیرات آن و توجه و انکسار و اخلاص و... توجه به این مجموعه یک ضربه او را آنقدر سنگین و برتر قرار میدهد.
حجتالاسلام محمد رحیم لو افزود: کارهای شایسته ما و انجام زیبای آنها و آلوده نکردن عمل به آنچه ثواب عمل را کم و یا حتی خوبی عمل را از بین میبرد مثل منت گذاشتن و... و حفظ عمل تا سرانجام زندگی همه از چیزهایی است که در طول زندگی ما تأثیرات خود را میگذارند و این تنها محدود به پاداش اخروی عمل نمیشود.
این کارشناس دینی در ادامه گفت: خداوند در قرآن و معصومین در روایات متعددی برایمان نقل کردهاند؛ چه چیزهایی باعث میشود عمل شما خوب و ماندگار و چیزهایی باعث میشود عمل شما بد و ماندگار باشد. بر همین اساس است که ما تا ابد در بهشت یا تا ابد در جهنم به سر خواهیم برد. با این وجود پی خواهیم برد، اعمال ما چه خوب و چه بد، چه کم و چه زیاد باشد، تأثیراتش همیشگی است.
وی به آیات پایانی سوره زلزل اشاره کرد و گفت: هر کس هم وزن ذرهای نیکی کند(نتیجه) آن را خواهد دید، نیز و هر که هم وزن ذرهای بدی کند(نتیجه) آن را خواهد دید.
حجتالاسلام رحیم لو افزود: نیز باید توجه داشته باشیم آیاتی هستند که در آنها خداوند به پیامبر(ص) گفته است، استغفارکن، زیرا اعمال انسان گاهی ممکن است تأثیراتی منفی ناخواستهای به همراه داشته باشد که ناخودآگاه رخ داده باشد.
وی با ذکر مثالی گفت: ممکن است در محبت کردن به دیگران به فردی بیشتر و به فرد دیگری کمتر توجه بکنیم که باعث ناراحت شدن آن فرد هم بشود و استغفار آن دعایی است که ما از خداوند میخواهیم تا آثار بد آن ناخواستههای کارهای ماژ رفع شود.
انتهای پیام/