پس از سقوط طالبان و روي كار آمدن «اداره موقت» و «دوره انتقالی» به رياست كرزی و ادامه آن با انتخاب وی به عنوان رئيس جمهور منتخب، اين كشور گام‎هايی در جهت تحول در عرصه‌های مختلف برداشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پس از سقوط طالبان، 12 سال است كه افغانستان با زمامداري كرزی راه خود را در جهت تحول‎ مي‎پيمايد در اين ميان پيشرفت‌هاي افغانستان در بخش فناوري اطلاعات و مخابرات محسوس‎تر از هر بخش ديگر بوده است.
 
به اختصار عمده‎ترين دستاوردهاي افغانستان در بخش فناوري اطلاعات و مخابرات را شرح مي‌دهيم:
 
ميزان پيشرفت و دستاوردهاي 12 ساله افغانستان در عرصه فناوری اطلاعات و مخابرات فراتر از انتظار و پيش‎بيني‎هايی بود كه در روزهای آغاز به كار «اداره موقت» به رياست كرزی در اين كشور وجود داشت.
 
در آن زمان دستگاه‎های مخابراتی معدودی، آن هم در مراكز شمار محدودی از شهر‎های افغانستان وجود داشت و هيچ فردی در هيچ‎ جای افغانستان به تلفن همراه دسترسی نداشت.
 
از آن جا كه سال‎ها جنگ و وحشت، بي‎كاری و تهي‎دستی، مهاجرت در اين كشور را به يك امر معمول و رايج تبديل نموده بود بسياری از خانواده‎ها دست كم يكي از اعضای خانواده خود را براي كار به خارج از افغانستان فرستاده بودند.
 
اين خانواده‎ها به دليل عدم دسترسي به خدمات مخابراتی، مجبور بودند ارتباط خود با عزيزانشان در خارج از افغانستان را به ارسال نامه‎ها محدود كنند نامه‎هايی كه يا اصلا به دست دريافت‎كننده نمی‎رسيد و يا هم ديرتر از آن می‎رسيد كه ارسال‎كننده انتظار داشت.
 
خانواده‎هايی كه مي‎خواستند صدای عضو مهاجر و دور افتاده از ديار و دوستان خود را بشنوند، مجبور بودند روزها مسافرت كنند تا خود را به مركز يكی از شهر‎هايی كه دستگاه‎ مخابراتی وجود داشت برسانند.
 
طبيعي است كه چنين دستگاه‎های مخابراتی معدودی، مراجعين زيادي داشت و صف‎هاي طولانی در مقابل ساختمان آن تشكيل مي‎شد.
 
هزينه مكالماتي استفاده از اين دستگاه‎ها كه تنها به چند شهر محدود شده بود بسيار گران تمام می شد.
 
اكنون پس از 12 سال شعاع خدمات مخابراتی نزديك به 90 درصد جمعيت افغانستان را تحت پوشش قرار داده و حدود 21 ميليون شهروند اين كشور تلفن همراه دارند.
 
دسترسی به اين ميزاني از خدمات مخابراتی، منجر به سهولت و سرعت ارتباط تلفنی در داخل و خارج از اين كشور شد و هر فرد با استفاده از تلفن همراه خود مي تواند تماس گرفته و پيامك بفرستد.
 
باید درنظرداشت رقابت شركت‎های مخابراتی در جهت بهبود خدمات و پايين‎آوردن هزينه استفاده از تلفن همراه، هزينه مكالمات تلفنی در اين كشور به شدت پايين آمده است.
 
12 سال پيش هزينه هر دقيقه مكالمه تلفنی به كشورهای همسايه افغانستان 60 افغانی بود و اكنون امكان تماس تلفنی به كشورهای همسايه در برابر 10 افغانی در هر دقيقه ميسر است يعني اكنون 5 برابر ارزان‎تر از آن زمان است.
 
امروز محدوديت زمانی و مكانی و از مكالمات افغان‌ها برداشته شده و فرد مي‎تواند از هر نقطه از مناطق تحت پوشش شبكه‎های مخابراتی افغانستان با افراد مورد نظر خود در داخل يا خارج از كشور ارتباط داشته باشد.
 
اكنون در بخش فناوري اطلاعات در اين كشور 5 شركت بزرگ مخابراتی و در حدود 40 تا 50 شركت خدمات اينترنتي فعال است كه جمعاً در اين حوزه 2.1 ميليارد دلار سرمايه‌گذاری كرده‌اند.
 
در بخش خدمات اينترنتی شبكه فيبر نوري در شمار زيادی از ولايات اين كشور فعال شده و مردم آن از اين طريق با كشورهاي همسايه خود مانند جمهوري اسلامي ايران، تاجيكستان، ازبكستان، تركمنستان و پاكستان متصل هستند.
 
در شرايط حاضر حدود 2 ميليون نفر از جمعيت افغانستان از خدمات اينترنتی استفاده مي‎كنند در حالي كه 12 سال پيش نه تنها دسترسی به اينترنت وجود نداشت بلكه واژه اينترنت در اين كشور كلمه‌اي ناآشنا و غريبه مي‎نمود و در گفت‎وگوهاي روزانه اين مردم هيچ جايگاه تعريف ‎شده‌ای نداشت.
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار