معاون میراث فرهنگی از سفر هیات عالی رتبه وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق به کشورمان به منظور شرکت در کارگاه‌های آموزشی با موضوع میراث فرهنگی از سوی کارشناسان ایرانی خبر داد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمد حسن طالبیان افزود: ایران با توجه به ظرفیتهای بالایی که از نظر غنای فرهنگی و همچنین از نظر کارشناسی  دارد می تواند در سطح منطقه بویژه کشورهایی که از نظر فرهنگی با کشور ما اشتراکاتی دارند در پروژه های مختلف میراث فرهنگی بویژه آموزش مشارکت داشته باشد.

او با یادآوری اعلام آمادگی کشورمان به یونسکو برای مشارکت در پروژه های آموزشی در بخش میراث فرهنگی افزود: در این راستا مسئولان و کارشناسان عالی رتبه وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق که بخشهای کلیدی میراث فرهنگی این کشور را هدایت می کنند نخستین گروهی هستند که با سفر به کشورمان طی روزهای گذشته در کارگاه های آموزشی مرتبط با میراث فرهنگی و با موضوع مرمت و موزه ها  از سوی کارشناسان کشورمان شرکت دارند.

طالبیان با اشاره به تفاهم نامه همکاری مشترک با کشور عراق در زمینه میراث فرهنگی در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: کارشناسان وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق در این کارگاه ها با فرایند کارهای حفاظتی، مرمتی و نگهداری از آثار موزه ای در موزه های مهم کشور و نحوه ساماندهی و مدیریت گنجینه ها آشنا می شوند.

معاون میراث فرهنگی در ادامه با تاکید بر توافق با بوکوا مدیرکل یونسکو بر نقش محوری ایران در منطقه بویژه کشورهایی که از نظر فرهنگی با کشور ما اشتراکاتی دارند و مشارکت در پروژه های مختلف میراث فرهنگی گفت: در نظر داریم پروژه های میراث فرهنگی در بخش پژوهش، ثبت آثار در فهرست میراث جهانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی را  در خصوص کشورهای منطقه از جمله سوریه  نیز طراحی و اجرا کنیم.

بر اساس این گزارش کارشناسان وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق که از روز یکشنبه گذشته به کشورمان سفر کرده اند از بخشهای مختلف کاخ موزه های گستان و سعدآباد بازدید و در کارگاه های آموزشی مختلف از جمله نگهداری، حفاظت و مرمت آثار تاریخی شرکت کردند.

کارشناسان وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق عصر امروز (چهارشنبه ) با سفر به کاشان از باغ فین بازدید می کنند و در کارگاهی که با حضور عزیزی مدیرکل پایگاه های جهانی و مشهدی زاده مدیر پایگاه جهانی باغهای ایرانی با موضوع  نگهداری، حفاظت و مرمت آثار تاریخی، ساماندهی و چگونگی معرفی و ارائه آثار در موزه شرکت خواهند کرد.

بازدید از مجموعه های جهانی میدان نقش جهان، مسجدجامع اصفهان و باغ چهلستون و شرکت در کارگاههای آموزشی مرمت و نحوه حفاظت از این مجموعه ها در سفری دو روزه به استان اصفهان از دیگر برنامه های پیش بینی شده از سوی کارشناسان و اساتید میراث فرهنگی کشورمان برای تبادل تجربیات به هیات  کارشناسی آثار باستانی عراق به شمار می‌رود.

گفتنی است کارشناسان وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق در ا دامه سفر خود به ایران شنبه آینده با معاون میراث فرهنگی کشورمان دیدار خواهند داشت.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار