علی اصغر فانی گفت: سهم آموزش و پرورش در بودجه عمرانی کشور زیر 10 درصد است که این رقم مناسبی نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم شانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران که با حضور مدیران ارشد اجرایی کشور و خیرین گرانقدر مدرسه ساز در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، بیان داشت: اگر حضور خیرین در مدارس نبود به طور یقین امروز در فرآیند تعلیم و تربیت با چالش‌های جدی‌تر مواجه می‌شدیم.

وی در ادامه افزود: تجربه خیرین مدرسه‌ساز چه در زمینه ساخت و چه در زمینه اداره مدارسی با تکیه بر فرهنگ ایرانی – اسلامی و با کمک مردم به عنوان عنصر اصلی این جریان می‌تواند مورد استفاده سایر نهادها و آموزش و پرورش قرار گیرد.

فانی با بیان این مطلب که خیرین مدرسه‌ساز پیشتاز این جریان بوده‌اند، اضافه کرد: تجربه خیریت موفق قابل مطالعه، تدوین و ترویج  است و از سازمان نوسازی خواستارم که این تجربه را مستند و مکتوب کند و حتی به زبان‌های مختلف نیز ترجمه نماید.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 1200 پروژه آموزش در سطح کشور با 5700 کلاس درس و 900 متر مربع زیربنا توسط خیرین در حال احداث  است، خاطر نشان کرد: پس از انقلاب اسلامی روزانه به طور متوسط 7.5کلاس درسی توسط مردم یا مشارکت‌های مردمی در  آموزش و پرورش  کشور احداث شده است.

وی همچنین  عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی 97 هزار کلاس درس با 9 میلیون مترمربع زیربنا در کشور ساخته شده است  و در هر مقطع زمانی دانش آموزان از این فضاهای آموزش بهره‌مند می‌شوند.

فانی در ادامه با بیان این مطالب که آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشوری است، افزود: در آموزش و پرورش حدود یک میلیون معلم و کارمند در 105 هزار مدرسه و 12.5 میلیون دانش‌آموز به تعلیم و تربیت مشغول هستند همچنین آموزش و پرورش در دورترین منطقه کشور نیز حضور دارد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به لحاظ اثر گذاری مهم‌تر است زیرا که نهادی است که تربیت نسل آینده را بر عهده دارد و تک تک دانش‌آموزانی که در مدارس مشغول تحصیل‌اند همان‌هایی هستند که آیند کشور را اداره می‌کنند.

فانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نهادی است که فرهنگ را به آیندگان منتقل می کند، افزود: در آموزش و پرورش دنیا انتقال فرهنگ از کارکردهای جدی است اگر دانش آموزان فرهنگ نداشته باشند، هویت ندارند و در صورت نبود هویت نمی‌توان به آینده کشور خوشبین بود.

ویر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سهم آموزش و پرورش از بودجه  عمرانی کشور زیر 10 درصد است و این سهم مناسبی نیست، خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه بودجه آموزش و پرورش در سال 93 21 هزار میلیارد تومان است که حدود 98 درصد از آن صرف پرداخت حقوق فرهنگیان می‌شود و تنها 200 میلیارد تومان در اختیار ما قرار می‌گیرد و این رقمی در مقایسه با حجم و اهمیت کاریست.

وی با بیان این مطلب که توسعه مشارکت‌ها از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش است، اضافه کرد: آموزش و پرورش این آمادگی را دارد که مشارکت مردم را جلب کند و توسعه مشارکت در آموزش و پرورش سیاست جدی ما است و در سال تحصیلی 93و94 لایه‌ای از این توسعه را انجام داده ایم.

فانی تصریح کرد: امسال با مجوز شورای اسلامی این اجازه را پیدا کردیم که پروژه‌ای نیمه تمام را برای تکمیل در اختیار خیرین قرار دهیم در حال حاضر حدود 6 هزار پروژه نیمه کار موجود است که اگر برای این 6 هزار پروژه میانگین 5 کلاس درس در نظر بگیرم با تکمیل این پروژه ها 30 هزار کلاس درس به فضاهای آموزش اضافه می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر به دنبال ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش هستیم راهی جز توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نداریم و امیدواریم که از خیل عظیم خیرین مدرسه ساز بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/


برچسب ها: خیرین ، مدرسه ساز ، ساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار