به گزارش حوزه
احزاب باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آثار آیتالله مصباح، رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۳ در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه اختلاف میان انقلابیون از آفات بشمار میرود و فاصله میان گروهها را بدنبال دارد، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این اختلافات و آفتها باید براساس بینش اسلامی که در اختیار داریم، بر زیربناهای فکری روشن، ثابت و محکم تکیه کنیم و به حل اختلافات بپردازیم.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه شاید در دهه اخیر از برخی شخصیتهای مشهور و تأثیرگذار، سخنانی شنیده باشید که محور آنها پلورالیزم بوده است، تأکید کرد: این یعنی باور نداریم سعادت انسان در اسلام منحصر باشد؛ و درحالی که برخی این مطالب را صریحا در نوشتههایشان عنوان میکنند، برخی دیگر مصلحت نمیبینند که به آن تصریح کنند ولی با کنایه به آن اشاره میکنند.
وی با اشاره به اینکه حق یکی بیشتر نیست، خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا حق را شناخت ولی اگر کسی در محیط فرهنگی خاصی پرورش یافته باشد که به هر دلیل نتواند حق را تشخیص دهد و احتمال حقانیت ادیان دیگر را ندهد یا تلاش کند تا راه صحیح را بشناسد ولی موفق نشود، معذور است.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: اصل نخست آن است که بپذیریم و باور کنیم راه سعادت حقیقی منحصر در اسلام است؛ و دیگر اینکه اسلام با این همه مجاهدت و فداکاری، مخصوص ۱۴۰۰ سال پیش نبوده، بلکه امروز هم همان احکام جاری و مفید هستند، یعنی استمرار تاریخی دارد؛ درحالی که برخی میگویند اسلام برای زمان پیامبر خوب بوده و هرچند در آن مرحلهٔ تاریخی هیچ کس نمیتوانست نقش اسلام را ایفا کند، ولی امروز نیاز به اسلامی دیگر یا مکتبی دیگر یا نسخهای دیگر از اسلام داریم!
وی با بیان اینکه امام عصر (عج) احکام اسلام را اگر متروک هم شده باشند، اجرا میکند، یادآور شد: بسیاری از مشکلاتی که در دولتهای مختلف پس از انقلاب پیش آمده، بر اثر این بوده که ته دلشان باور ندارند که باید احکام اسلام را اجرا کنند.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه احکام اسلام را باید در هر جا اجرا کرد، خاطرنشان نمود: یکی از احکام اسلام این است که اگر در شرایطی امکان اجرای یک قانون فراهم نشد، معذوریم و حکم ثانویه اجرا میشود، ولی این به معنای تغییر قانون اسلام نیست؛ و باید دید اصل در اسلام چیست.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه زندگی اجتماعی بدون حکومت امکانپذیر نیست، تأکید کرد: در گذشته گروهی از فیلسوفان معتقد بودند که با اخلاقیات میتوان جامعه را اداره کرد ولی امروز این مبحث مطرح نیست اما اینکه حکومت، چه سلسله مراتبی باید داشته باشد و چه ویژگیهایی باید برای آن در نظر گرفت، جای بحث است.
وی با بیان اینکه امروز در دنیای متمدن در هر حکومتی نوعی پایبندی به قانون هست و سخن در منشأ مشروعیت قانون و حاکم است، تصریح کرد: در نظامهای فکری سکولار، حاکم باید توسط مردم انتخاب شود؛ ولی اسلام میگوید خداوند ولی و حاکم جامعه را تعیین میکند، و در دوران غیبت نیز آنکه اشبه به معصوم است باید حاکم جامعه باشد.
آیتالله مصباح یزدی تأکید کرد: مشروعیت حکومت به نصب ولیفقیه است، و مشروعیت ولیفقیه هم به نصب امام معصوم (ع) به طور عام است، و این اصول باید مبنای رفتار کارگزاران نظام اسلامی باشد، نه اینکه کسی اگر با ۵۰۰ هزار رأی بیشتر انتخاب شد، خیال کند، مالک کشور است و اختیار همه چیز به دستش است، بلکه باید بداند که مشروعیت او به نصب رهبر و ولیفقیه است.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه ارزش قانون اساسی کشور هم به واسطة امضای ولیفقیه است، خاطرنشان کرد: رأی مردم در طول رأی معصوم و ولیفقیه است و این همان مردمسالاری دینی است یعنی شرایط رهبر توسط اسلام تعیین شده ولی تشخیص آن با مردم است.
وی در توضیح شرایط ولیفقیه افزود: باید کسی را به عنوان ولی فقیه بپذیریم که مصلحت جامعه را بهتر از دیگران درک کند، اسلامشناس باشد و در علم و تقوا در بالاترین مراتب قرار گیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قضایای صدر اسلام و عدم قبول ولایت امیرالمؤمنین (ع) توسط اکثریت، یادآور شد: امروز هم حتی معتقدان به ولایتفقیه در این مسائل دچار ضعف بینش هستند، و این مسائل از ابتدا وجود داشته و همواره مردم در فهم، تشخیص و پیروی از هوای نفس اختلاف داشتهاند و آنها که در همه موارد خواستة خدا را مقدم دارند، در اقلیت بودهاند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه در هر زمان باید ببینیم از چه راهی و با چه برنامهای میتوان اهداف اسلام را اجرایی کرد، ادامه داد: باید جامعه را شناخت، و دست اندرکاران مسائل سیاسی و اجرایی را شناخت و به دیگران معرفی کرد و آنجا که نوبت تصمیمگیری ماست، باید ببینیم کدام انتخاب به حقیقت اسلام نزدیکتر است.
وی تصریح کرد: شعارهایی مانند ملیگرایی و ایرانیگری با اسلام سازگار نیست؛ زیرا هیچ ارزشی جایگزین ارزشهای دینی و اسلامی نخواهد شد.
انتهای پیام/