رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه تخلف در هر حرفه‌ای محکوم است، گفت: چنانچه مفاسد مالی به نظام سلامت اختصاص پیدا می‌کرد علاوه بر کاهش تخلفات مالی بین پزشک و بیمار شاهد ارتقاء خدمات سلامت در جامعه بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر ایرج خسرونیا در آئین افتتاح بیست و پنجمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی تهران به مدت 4 روز آغاز به کار کرد بیان داشت: زیاده طلبی و زیاده خواهی کار پسندیده‌ای نبوده و هیچ کس از آن دفاع نمی‌کند و چه پزشک زیاده طلب و چه کسی که بعد از سالها هنوز به اجرای تعرفه‌ی ناعادلانه  پافشاری می‌کند محکوم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زیاده طلبی سبب بروز مشکلات و حجمه‌های ناعادلانه بر علیه کل جامعه پزشکی می‌شود، افزود: آنچه در این میان به فراموشی سپرده شده آبرو و حیثیت جامعه پزشکی است.

با برنامه‌ای دقیق باید به سمت سلامت محوری حرکت کنیم

 وی در ادامه با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت در جامعه گفت: با توجه به حضور مدیران با  تجربه در حوزه سلامت به نظر می‌رسد شایسته سالاری مناسبی در وزارتخانه حاکم شده و سعی شده از مدیران با تجربه استفاده بهینه شود.

رییس بیست و پنجمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: تحقق و رویکرد سلامت همه جانبه به خصوص در امر پیشگیری به روز کردن برنامه‌های بهداشتی و درمانی، تقویت زیرساخت‌ها، تامین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی می‌تواند  تا 50 درصد مشکلات موجود را حل کند.

پرهیز از خود درمانی با ترویج خود مراقبتی

خسرو نیا با بیان این مطلب که رژیم غذایی ما نه ایرانی است و نه فرنگی ادامه داد:  مصرف فست فودها و نوشابه‌های گازدار به جای لبنیات و دوغ سبب ایجاد بیماری‌های متابولیک شده به طوریکه  با کم شدن مصرف لبنیات روز به روز از قد ایرانی‌ها به خصوص روستائیان کاسته شده و به قد کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها به علت مصرف لبنیات افزوده می‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وسایل ارتباط جمعی باید مردم را تشویق کند تا از معاینات سالیانه فرار نکنند، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید امکاناتی را در اختیار مردم قرار دهند تا به راحتی آزمایشات روتین سالیانه را انجام دهند.

به گفته وی دولت باید برای کم کردن هزینه‌های درمانی به امر پیشگیری توجه بیشتری نشان دهد و از توزیع شیر در مدارس و دادن یارانه به لبنیات خودداری نکند.

مرگ و میر بر اثر بیماری‌های عفونی جایگزین بیماری‌های متابولیک شده است

خسرونیا در ادامه به پرداخت یارانه به بخش سلامت و هدفمندی یارانه‌های بهداشتی و درمانی با هدف تامین عدالت و ارتقاء سلامت اشاره و خاطر نشان ساخت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه درصدی از درآمد یارانه‌ها به سمت سلامت مردم تخصیص داده شده، امسال سال سلامت جسمی و روانی برای مردم  باشد.

وی با اعلام اینکه در سالهای اخیر مرگ و میر بر اثر بیماری‌های عفونی جایگزین بیماری‌های متابولیک شده است بیان داشت: مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و چاقی روز به روز در حال افزایش است و نگران آن هستیم عوارض بیماری‌های متابولیک علاوه بر افراد مسن گریبانگیر افراد جوان هم بشود.

به گفته وی علل شیوع این بیماری‌ها رژیم غذایی غلط، آلودگی هوا، مصرف الکل، عدم تحرک و زندگی صنعتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار