یار احمدی گفت: هزینه غربالگری نوزادان در کشور 14 میلیارد است که در سیستم دولتی مبلغ جزئی را که مردم پرداخت می‌کنند، استاندارد است ولی در بخش خصوصی این غربالگری استاندارد نیست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر یاراحمدی در حاشیه نشست خبری هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید گفت: شیوع بالای مشکلات تیروئید و کمبود ید به شکل‌های مختلف نمود پیدا می‌کند و باعث مرگ‌ و میر می‌شود و اگر بیمار نسبت به بیماری آگاهی نداشته باشد تیم پزشکی موفق نخواهد بود.

وی افزود: هدف ما ارتقا سواد سلامت است که جزء وظایف وزارت بهداشت است و 4 محور را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: این 4 محور شامل غربالگری نوزادان، آموزش اختلالات غده‌ای تیروئید به مردم، فرهنگ استفاده درست از نمک یددار و تشویق مردم به مصرف مواد غذایی یددار است.

وی اظهارداشت: هزینه غربالگری نوزادان در کشور 14 میلیارد است که 50 درصد آن را مردم پرداخت می‌کنند و آن در سیستم دولتی به صورت استاندارد انجام می‌شود اما در بخش خصوصی غربالگری که انجام می‌شود نمونه‌گیری از  ورید است و ممکن است موجب عقب ماندگی ذهنی کودکان شود و غربالگری در این سیستم استاندارد نیست.

وی افزود: برای جلوگیری از این کار در سیستم بخش خصوصی بخشنامه‌ای تنظیم شده اما خلاهایی وجود دارد.

دکتر یاراحمدی خاطر نشان کرد: مدیریت مشکلات تیروئیدی در زنان باردار جزء برنامه‌های ما است و 2 میلیارد بودجه برای آن در نظر گرفته شده که این طرح امسال یا سال آینده اجرا می‌شود و مسئولین وزارت بهداشت آن را پذیرفته‌اند همچنین 8 خرداد همایش 1 روزه ویژه پزشکان و کارشناسان تغذیه در پژوهشکده غدد درون برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.