مبعث پیامبر ختمی مرتبت حضرت "محمد بن عبداللَّه"(ص)، درگذشت علامه قزوینی، خلع سلاح ستارخان و باقرخان، درگذشت کاشف عامل بیماری سِل و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز  6 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 27 رجب 1435 هجری و 27 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

مبعث پیامبر ختمی مرتبت حضرت "محمد بن عبداللَّه"(ص)(سیزده سال قبل از هجرت)
حضرت محمد (ص) قبل از بعثت، در بعضی از اوقات برای تفکر و عبادت به غار حرا در کوهی واقع در شمال مکه پناه می‌برد تا این که در این روز، فرشته‌ی وحی، جبرئیل امین، بر آن حضرت نازل شد و به آن حضرت بشارت نبوت و رسالت داد. این واقعه به طور مشهور، در روز 27 رجب، سیزده سال قبل از هجرت و در سال چهلم عام الفیل برابر با سال 610 میلادی روی داد. اولین آیاتی که بر حضرت نازل شد در ابتدا آیات نخستین سوره‌ی علق و سپس مُدَّثر بود. آغاز اسلام و شروع بعثت با نام خدا، خواندن، قَلَم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا شروع شد. بعثت که به معنی رستاخیز معنوی و انقلاب در همه‌ی امور است با انقلاب فرهنگی آغاز گردید.

چرا که پایه و اساس تحوّل فرهنگی به خواندن، نوشتن و پاک سازی و بهسازی فرهنگی بستگی دارد. در آن زمان محیط مکه و اطراف آن، چنان در لجن‌زار بت‌پرستی و خرافات و فساد غرق بود که دعوت علنی بر خلاف آن وضع، ممکن نبود. بلکه نیاز به هسته‌ی مرکزی و دفاعی و اجتماع یاران وفادار و فداکار داشت. از این رو، پیامبر بزرگ اسلام (ص) سه سال به طور محرمانه با افراد تماس می‌گرفت و آن‌ها را به اسلام دعوت می‌نمود. پیامبر گرامی اسلام، پس از بعثت، نستوه و خستگی‌ناپذیر با جهل، کفر و ستم مبارزه کرد و پس از سه سال تبلیغ مخفی و ده سال دعوت علنی مردم به توحید و ترویج آشکار دین اسلام در شهر مکه، به مدینه هجرت کرد و تا پایان عمر خویش در آن دیار ماند.

درگذشت استاد "عبدالجواد ادیب نیشابوری" معروف به "ادیب اول" (1305 ش)
عبدالجواد ادیب نیشابوری معروف به ادیب اول در حدود سال 1242 ش در یکی از روستاهای اطراف نیشابوربه دنیا آمد. وی در چهارسالگی بر اثر بیماری آبله نابینا گردید و پس از مداوای بسیار، اندکی از بینایی چشم چپ را به دست آورد. ادیب دارای حافظه‌ای قوی بود و در اندک زمانی خواندن و نوشتن فارسی و عربی را آموخت. او در 16 سالگی عازم مشهد شد و درس خود را ادامه داد. کم کم به تدریس روی آورد و هر سال حوزه درسش رونق می‌یافت و شاگردان فاضلی در حلقه درسش پرورش یافتند. با این که بر اثر کم بینا بودن، مطالعه برایش بسیار سخت بود ولی او معلومات فراوانی را با مطالعه به دست آورد. ادیب علاوه بر فنون ادبی، در حکمت الهی و طبیعی، نجوم، حساب، جبر و هندسه و... مهارت داشت و از طب علمی، فقه، اصول، حدیث و رجال نیز بهره‌ای وافی داشت. دیوان اشعار ادیب به نام "لَئالی مکنون" و نیز رساله‌ای در جمع بین عروض فارسی و عربی و شرح مُعَلَّقات سبعه از جمله آثار اوست. سرانجام این شاعر وارسته و مربی نمونه پس از چهل و سه سال تدریس، در ششم خرداد 1305 ش برابر با پانزدهم ذی قعده سال 1344 ق در 64 سالگی دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر رضوی (ع) در مشهد مقدس مدفون گردید.

خلع سلاح ستارخان و باقرخان و مجاهدین تحت فرمان آن‌ها در تهران (1328 ق)
به دنبال ترور و شهادت آیت‌اللَّه سیدعبداللَّه بهبهانی از رهبران روحانی مشروطه در هشتم رجب سال 1328 ق، دولت و مجلس تصمیم گرفتند که اسلحه را از دست مجاهدان بگیرند. اما همین که قانون جمع‌آوری اسلحه از مردم غیرنظامی، از تصویب مجلس گذشت، ستارخان و باقرخان و برخی دیگر از رهبران مجاهدان، حاضر به تسلیم اسلحه نشدند. قیمت اسلحه‌ها بهانه‌ی ظاهری ستارخان بود ولی مطلب اصلی، رقابت با بختیاری‌هایی بود که اسلحه را در دست داشتند و قسمت عمده‌ای از کشور ایران را در حیطه‌ی حکومت خود گرفته بودند. از این رو، ستارخان و یارانش تصمیم به مقاومت گرفته و در پارک اتابک تجمع کردند. سرانجام جنگی بین مجاهدان و نیروهای دولتی رخ داد که به شکست مجاهدان انجامید. عاقبت با تسلیم مجاهدان، سلاح‌ها از آنان گرفته شد و ستارخان نیز مجروح گردید.

درگذشت علامه "محمد بن عبدالوهاب قزوینی" محقق و مصحح معاصر ایرانی (1328 ش)
محمد بن عبدالوهاب قزوینی در حدود 1255 ش در تهران تولد یافت. علامه قزوینی در سایه استعداد شگفت‌آور خود، مراتب علمی را طی کرد و به کسب علوم و تحقیق در مبانی هنر و فلسفه پرداخت. وی در سال 1283 ش به دعوت برادر خود میرزا احمد خان به انگلیس و فرانسه و بعد به آلمان رفت و با مستشرقان اروپایی از جمله "هانری ماسه"، "ادوارد براون" و "ولادیمیر مینورسکی" آشنا شد و با آنان در مسائل فرهنگی ایران همکاری نمود. علامه قزوینی در سال 1318 ش پس از حدود 35 سال اقامت در اروپا به ایران بازگشت و پیوسته به تعلیم و تدریس و مطالعه پرداخت. بزرگ‌ترین فضل قزوینی این است که وی پس از آن که علوم قدیم و اسلامی را فراگرفت، چون گذارش به اروپا افتاد، بر اثر عشق سوزانی که به فراگرفتن هر چیز داشت، تحقیقات اندیشمندان آن سرزمین را نیز مورد مطالعه دقیق قرار داد.

دامنه آثار علامه قزوینی کتب متعددی می‌باشد که شامل تصحیح مرزبان نامه، چهار مقاله عروضی، تذکرة لباب‌الالباب، ترجمه لوایح جامی به فرانسه و تألیف رساله‌های گوناگون. از شایسته‌ترین خدمات به جای مانده از علامه قزوینی در فرهنگ و ادب ایران، تهیه عکس و نسخه‌برداری از کتب خطی فارسی موجود در موزه‌های اروپا است. او ده سال آخر عمر را در ایران سپری کرد و سرانجام در جمعه 6 خرداد 1328 ش برابر با 28 رجب 1368 ق در 86 سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت و در جوار حضرت عبدالعظیم در ری به خاک سپرده شد.

درگذشت "میرزا احمد مجتهد آذربایجانی" عالم بزرگ شیعه (1265 ق)
میرزا احمد بن لطفعلی خان آذربایجانی مغانی تبریزی، از علمای بزرگ امامی اواسط قرن سیزدهم هجری می‌باشد. وی برای تحصیل علوم اسلامی، راهی کربلای مُعلّی گردید و به مقام عالی اجتهاد دست یافت. میرزای تبریزی سپس به تبریز بازگشت و در ارشاد و راهنمایی مردم و رفع حوایج آنان اهتمام ورزید. از ایشان تالیفاتی به جای مانده که مُنهَجُ الرَّشاد فی شرحِ الارشاد از اوست. میرزای تبریزی در تبریز وفات یافت و پس از انتقال جَسد، در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

تولد "جارُاللَّه زمخشری خوارزمی" عالم نحوی و دانشمند بزرگ مسلمان (467 ق)
ابوالقاسم محمود بن محمد بن احمد خوارزمی در زَمَخشر به دنیا آمد. وی از بزرگترین علمای اهل سنت بوده و در فقه، حدیث، تفسیر، لغت، بیان، بلاغت و ادبیات عرب، استاد کل و مرجع افاضل بود. او را فخر خوارزم می‌خواندند و به علت توقف در کنار مسجد الحرام در مکه به جارُاللَّه (همسایه‌ی خدا) معروف گردید. ده‌ها اثر از زَمخشری به جا مانده است از جمله: اساسُ البَلاغَه، رُؤوس المَسایل، المُستَقصی، المِنهاج و نوابغُ الکلِم. مهم‌ترین اثر زمخشری، الکشّاف فی تفسیر القرآن نام دارد. گویند که او در ابتدا، طریقت معتزله داشت و در آخر عمر به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده است. جارُ اللَّه زمخشری سرانجام در سال 538 ق در 71 سالگی در خوارزم درگذشت.

شکست قیام مسلمانان مراکش علیه استعمارگران اروپایی (1926 م)
با آغاز استعمار شمال افریقا توسط غارتگران اروپایی، ساکنان و قبایل مناطق در برابر استعمارگران به مقابله برخاستند و خواهان خروج آنان از سرزمین‌های خود شدند، یکی از این افراد، عبدالکریم رِیفی رهبر قیام مسلمانان ناحیه رِیفْ مراکش بود که سال‌ها با متجاوزین اسپانیایی جنگید و پیروزی‌های چشم‌گیری نیز به دست آورد. پیروزی‌های او بر ارتش اسپانیا، وحشت قوای فرانسه را که در شمال افریقا دارای متصرفاتی بود، برانگیخت. از این رو، در اوایل سال 1924 م نیروهای فرانسوی به منظور جلوگیری از گسترش قیام مردم منطقه ریف به کمک اسپانیا آمدند و تهاجم همه جانبه‌ای را علیه مردم این منطقه آغاز کردند. سرانجام با دستگیری رهبران جنبش ضد استعماری و کشتار هزاران نفر از مردم این منطقه، قیام مردم مراکش در 27 مه 1926 م سرکوب شد.

مرگ "لوچیا دلا روبیا" هنرمند برجسته ایتالیایی (1482 م)
لوچیا دلا، روبیا هنرمند برجسته ایتالیایی در 13 فوریه 1400 م در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. وی بعدها درهای برتری کلیسای جامع، تندیس کودکان یتیم و ده‌ها اثر دیگر را پدید آورد. از دیگر آثار روبیا پنج لوح مرمرین برای برج حوتو است. در سال‌های بعد سردر صندوق‌خانه کلیسا رابا الواح سفالین آراست. این الواح حاوی صحنه‌هایی از رستاخیز و صعود مسیح (ع) بود و به سبب تازگی، ظرافت ذوق و سلیقه بکار رفته در آنها مورد تمجید و ستایش واقع شد. از روبیا آثار فراوانی در بسیاری از شهرها و موزه‌های جهان وجود دارد، کارگاه و هنر وی پس از مرگش در خاندانش ادامه یافت. لوچیا دلا، روبیا سرانجام پس از 82 سال زندگی در 27 مه سال 1482 م درگذشت.

وقوع کودتای نظامی در ترکیه و به قدرت رسیدن ژنرال "جمال گورسِل" (1960 م)
استبداد و فساد حکومت در زمان عدنان مُندَرِس نخست وزیرترکیه باعث وقوع اعتراضاتی در شهرهای این کشور گردید. به همین دلیل، دولت اعلام حکومت نظامی نمود و به وسیله نیروهای مسلح، تظاهرات مخالفین را در هم شکست. در سوم ماه مه 1960، ژنرال جمال گورسِل، فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه، در نامه‌ای به عدنان مندرس خواستار توجه به لزوم انجام اصلاحات سیاسی در کشور به منظور مهار مقاومت‌های مردمی به ویژه اعتراضات دانشجویی شد که این درخواست با بی‌توجهی مندرس روبرو گردید. در روز 21 همان ماه، تعدادی از افسران ارتش دست به اغتشاشاتی زدند و سرانجام در 27 مه 1960 م، دولت مندرس با یک کودتای نظامی که از طرف کمیته وحدت ملی به رهبری ژنرال گورسل صورت داده شده بود، سرنگون شد و این کمیته قدرت را در دست گرفت. در روز بعد از کودتا ژنرال گورسل به قدرت رسید و سپس به ریاست جمهوری ترکیه دست یافت. عدنان مندرس نیز، چند ماه بعد به اتهام سوء استفاده از قدرت و زیر پاگذاشتن قانون اساسی و... اعدام شد.

درگذشت "رابِرْتْ کخْ" باکتری شناس معروف آلمانی و کاشف عامل بیماری سِل (1910 م)
رابرت کخ در 11 دسامبر 1843 م در شهر هارتْزْ آلمان به دنیا آمد. کخ در سال 1880 م به عضویت شورای سلطنتی بهداشت برلین انتخاب گردید و از آن پس تحقیقات خود را برای کشف میکروب سل که از دیرباز به طاعون سفید مشهور بود، آغاز کرد. این مطالعات در نهایت منجر به کشف میکروب سل در 24 مارس 1882 م شد و کخ پس از چندی اعلام کرد که می‌توان همه جانداران را در اثر تلقیح این سرم از امراض مختلف مصون داشت. در سال 1905، کخ به دلیل تلاش در راه گسترش علم و کشف باسیل سل، موفق به اخذ جایزه نوبل پزشکی شد و دانشمندان زمان، پس از تایید نظرات او، وی را در شمار بزرگ‌ترین مکتشفین قرار دادند.

کخ سفرهای زیادی به افریقا برای تحقیق درباره مرض خواب، مالاریا و طاعون انجام داد و دریافت که مرض خواب که هزاران افریقایی را به کام مرگ کشانده بود، در اثر نیش پشه‌ای به نام تسه تسه است. به تدریج کخ در اثر فعالیت زیاد و ناراحتی‌های ناشی از آن مریض و ضعیف گردید، تا این‌که کاشف سل که خود نجات دهنده جان میلیون‌ها انسان بود در 27 مه 1910 م در 67 سالگی بر اثر مرض سل درگذشت. رابرت کخ بدون شک بعد از لویی پاستور کاشف پنی‌سیلین، بزرگ‌ترین میکروب شناس دنیا است و خدمات ارزنده او در راه بسط علم، هیچ‌گاه از یادها نخواهد رفت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.