بیست و پنجمین دوره مسابقات لیگ جهانی والیبال در سال 2014 به سبک جدید برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال به سبک جدید و نوید دهنده دوران جدیدی را در پیکارهای جهانی این رشته ورزشی است.

روسیه مدافع عنوان قهرمانی به همراه 27 رقیب دیگر قاصدان دوران جدیدی از والیبال در سال 2014 میلادی خواهند بود.

لیگ جهانی والیبال که تاریخچه برگزاری آن به سال 1990 برمی‌گردد در سال جاری به شکل جدیدی برگزار می‌شود که بسیاری از کارشناسان عنوان "رقابت‌های کم‌نظیر" به آن داده‌اند.

روسیه قهرمان المپیک و لیگ جهانی والیبال 2013 برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در برابر صفی از رقیبان سرسخت از جمله برزیل قهرمان مسابقات بین قاره ای جهان 2013 قرار می‌گیرد.

دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال از 23 ماه می ‌(دوم خرداد ماه 1393) شروع می‌شود و به مدت 6 هفته ادامه خواهد داشت.
 


دور نهایی این رقابت ها نیز 20 جولای (29 تیرماه) در ایتالیا آغاز می‌شود. پنج کشور بلژیک اسلواکی، تونس، ترکیه و مکزیک برای نخستین بار در این مسابقات شرکت می‌کنند که تعداد تیم‌های شرکت کننده در تاریخ این رقابت‌ها را به 31 تیم رسانده‌اند.

پنج تیم دیگر شامل استرالیا، جمهوری چک، پورتوریکو، اسپانیا و چین دوباره به این مسابقات برگشته اند.

استرالیا پیش از این تنها در سال 1999 این رقابت‌ها حضور داشت. جمهوری چک و پورتوریکو نیز به ترتیب تجربه بازی در سال‌های 2003 و 2011 رقابت‌های لیگ جهانی را دارند.

تنها حضور اسپانیا نیز در لیگ جهانی والیبال به سال 2008 برمی‌گردد‌ و چین نیز در سال 2010 فرصت حضور در این رقابت‌ها را پیدا کرده بود در بین تیم‌های شرکت‌کننده ایتالیا و برزیل رکوردار حضور در مسابقات لیگ جهانی هستند که در هر 24 دوره قبل آن حضور داشتند.

از نگاهی دیگر در مسابقات لیگ جهانی امسال همه قهرمان‌های گذشته تاریخ لیگ جهانی یعنی برزیل (9 عنوان قهرمانی) ایتالیا (8 عنوان قهرمانی)، روسیه(3 عنوان قهرمانی)،‌ کوبا، لهستان، آمریکا و هلند (هرکدام یک عنوان قهرمانی حضور دارند). به هر حال همه منتظر آغاز رقابت‌ها هستند تا ببینند تیم‌‌های بزرگ برای رسیده به قهرمانی چه می‌کنند.

ایتالیا، لهستان و ایران به همراه برزیل در گروه (A) رقابت‌ها قرار دارند که 30 می ‌کار خود را در لیگ جهانی آغاز می‌ کنند بازی‌های گروه B از 23 می آغاز می‌شود که در آن روسیه، آمریکا، بلغارستان و صربستان حضور دارند.

2 تیم اول این 2 گروه قدرتمند به دور پایانی مسابقات راه خواهند یافت این تیم‌ها به همران تیم ایتالیا میزبان و برند‌ نهایی تیم‌های دسته دوم شامل گروه‌های D،C،E که از 4 تا 6 جولای برگزار می‌شود، به مرحله نهایی مسابقات راه خواهند یافت.

تیم‌های گروه A تا E هرکدام 2 بازی در خانه و 2 بازی در خارج از خانه خواهند داشت که به طور کلی هر تیم 12 بازی انجام می‌دهد.

در گروه C تیم تازه وارد بلژیک به همراه کانادا، استرالیا و فنلاند رقابت می‌کنند و در گروه D نیز آرژانتین، آلمان،فرانسه و ژاپن قرار دارند. هلند، کره‌جنوبی، چک و پرتغال نیز تیم‌های تشکیل دهنده گروهE مسابقات هستند.

در گروه F نیز کوبا به همراه تیم‌هایی که دارای رنکینگ پائین‌تری هستند با هم رقابت‌ می‌کنند که عبارتند از تونس، ترکیه و مکزیک.

در گروه G نیز اسلواکی، پورتوریکو، چین و اسپانیا خود را محک می‌زنند که آن‌ها نیز از نظر رنکینگ‌ جهانی در رده پائین‌تری نسبت به گروه های دیگره قرار دارند.

تعداد تیم‌های شرکت کننده در این دوره از لیگ جهانی والیبال در تاریخچه این رقابت‌های از نظر افزایش تعداد بی‌نظیر است.

در سال 1990 تعداد تیم‌های شرکت کننده هشت بود که در 2 گروه با هم به رقابت پرداختند. در سال 1991 این تعداد به 10 تیم افزایش یافت.
 
از سال 1992 تا 2000 و سال 2004 و 2005 تعداد تیمهای شرکت کننده در لیگ جهانی 12 تیم بود. این تعداد در سال های 2001 تا 2003 و 2006 و 2012، 17 تیم بود.

18 تیم در سال 2013 این رقابت ها حضور یافتند و این تعداد در سال 2014 به 28 تیم رسید که در نوع خود بی نظیر است.

بیست و پنجمین دوره مسابقات لیگ جهانی والیبال در حالی از دوم خرداد ماه آغاز می شود که برزیل به عنوان پر افتخارترین و روسیه به عنوان مدعی قهرمانی از بخت های نخست قهرمانی امسال به شمار می روند.
 


رقابت های لیگ چهانی والیبال از سال 1990، با میزبانی ژاپن به طور رسمی آغاز به کار کرد. تا شهر اوزاکا در ژاپن به عنوان اولین میزبان فینال این رقابت ها مطرح شود کشورهای ایتالیا، برزیل، لهستان و آرژانتین به ترتیب با 3،4،5 و 3 دوره میزبانی از فینال این مسابقات در صدر میزبانی ها قرار دارند. اما در طول 24 دوره کشورهای ژاپن، اسپانیا و بلغارستان با یک بار میزبانی از مسابقات لیگ جهانی در رده های بعدی قرار دارند.

در طول ادوار گذشته تیمهای برزیل و ایتالیا با حضور در تمام دوره ها به عنوان با سابقه ترین تیمهای حاضر در این مسابقات هستند. این تیمها به ترتیب با دریافت 16 و 14 مدال رنگارنگ در طول سال های مختلف در صدر جدول مدال ها قرار دارند.

کوبا، روسیبه، ژاپن، هلند، فرانسه، چین، آمریکا، بلغارستان، اسپانیا، لهستان، صربستان، کره جنوبی و آرژانتین هم سایر تیم هایی هستند که تعداد حضورشان در دوره های مختلف لیگ جهانی 2 رقمی است.

یونان، پرتغال، آلمان، کاندا، ونزوئلا، فنلاند، مصر، جمهوری چک، استرالیا پورتوریکو هم تیمهایی هستند که حضوری تک رقمی در این مسابقات دارند.

این آمار و ارقام نشان می دهد تیم ملی والیبال برزیل با کسب 9 مدال طلا، 4 نقره و 4 برنز در صدر پرافتخارترین تیمهای لیگ جهانی است. این تیم در سال های 2003،2001،1993 تا 2009،2007 و 2010 صاحب عنوان قهرمانی شد تا بیش از قبل خود را به عنوان قدرت اول لیگ جهانی معرفی کند. تیم ایتالیا هم با 8 مدال طلا، 3 نقره و 3 برنز در رده دوم و روسیه با کسب 3 مدال طلا، 5 نقره و 7 برنز در رده سوم پر افتخارترین تیمها قرار دارد.

در این بخش تیمهای کوبا، هلند، آمریکا و لهستان هم هر کدام با یک قهرمانی در ادوار گذشته در جدول مدال‌آوران طلای لیگ جهانی قرار دارند. صربستان و فرانسه هم 2 تیمی هستند که در این بخش صاحب مدال نقره شدند.

تیم ملی والیبال ایران که برای دومین بار حضور در مسابقات لیگ جهانی را تجربه می کند امسال خود را برای حضوری موفق و صعود کننده به مرحله نهایی آماده می کند. تیم ملی والیبال ایران در سال گذشته با هدایت خولیو ولاسکو و در نخستین دوره حضورش مقام نهمی را به دست آورد که حضور تأثیرگذار و تاریخی بود. از میان تیمهای آسیایی تیمهای ژاپن، کره جنوبی و چین سه تیمی هستند که سابقه زیادی در لیگ‌ جهانی دارند. این تیم ها به ترتیب با 15،20 و 14 بار حضور در لیگ جهانی خود را به عنوان تنها تیمهای آسیای با سابقه در این مسابقات مطرح کردند.

کسب مقام ششمی در سالهای 1993،1990 و 2008 از سوی تیم ژاپن و همچنین مقام ششمی در سال های 1995 و 1996 توسط تیمهای کره جنوبی و چین بهترین مقام های آسیایی‌ها در لیگ جهانی بوده است. این امر در حالی است که در سال 1999 تیم استرالیا هم برای اولین بار و تنها دوره حضورش در لیگ جهانی جایگاه دهم را کسب کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۲:۵۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
با عرض سلام و خسته نباشید
لطفا آپدیت کنید
بهترین عنوان آسیا چهارمی ایران در سال 2014
آخرین اخبار