یک جامعه شناس گفت: پرورش اجتماعی و توسعه ملی با یکدیگر رابطه مسلم ضروری و افکار ناپذیر دارند.

رضا خاکی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران    گفت: پرورش اجتماعی و توسعه ملی با یکدیگر و روابط متقابل و تعالی و کارمندی دارند و  از نظر وجودی به هم مشروط هستند.
 
حد توسعه یافتگی اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و... یک جامعه وابسته است به جهت دهی عناصری که در نظام ارزشی آن جامعه وجود دارد یعنی دنیایی که در ذهن و درون افراد بشر قرار دارد و براساس آن دست به عمل می زنند و به عبارتی رشد و توسعه در یک جامعه مخطور نخواهد کرد مگر پرورش اجتماعی در یک سطح مناسب رخ داده باشد.
 
این استاد دانشگاه به اشاره به توجه به پرورش یافتگی لازم پیش از توسعه یافتگی و پرورش ساختگی برای حفظ تکامل توسعه یافتگی تصریح کرد: مجریان و مسئولان توسعه به عنوان فرآیند کمی و کیفی، افراد بشر هستند، افراد برای اینکه کارآمد باشند باید مهارت های ادراکی، فنی و انسانی لازم را دارا باشند پس برای اتفاقی به نام توسعه یافتگی در یک اجتماع باید افراد جامعه در یک سطح ملی به صورت نسبی پرورش یافته باشد.
 
وی ادامه داد: فرایند توسعه نهایت و پایان مشخصی  ندارد، لذا توسعه یافتگی مفهومی و مقایسه ای است پس باید اینطور نتیجه بگیریم که جوامع باید توسعه را فرایند پیوسته بدانند که باید آن را به صورت یک فرایند حفظ کرد و چنین امری نیازمند نوعی پرورش یافتگی دانشی و بینشی خاص است پس توسعه یافتگی در مراحل گوناگون خود بر میزان پرورش ملی آحاد جامعه مورد نظر تاثیر می گذارد، به عبارتی در  جوامع توسعه نیافته  حتی با وجود فرهنگ بالقوه غنی، پرورش اجتماعی امری ناقص و ناموفق خواهد بود و برعکس.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: پرورش ، اجتماعی ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار