وزير امور خارجه آمريکا ،که به مکزیک سفر کرده است ، اعلام کرد قرارداد گازي 400 ميليارد دلاري که بين روسيه و چين امضا شد، به تنش‌های ديپلماتيک در اوکراين ارتباط ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا ،وزیر امور خارجه آمریکا بمنظور دیدار و گفتگو با مقامات مکزیک امروز وارد پایتخت این کشور شد.

پس از انتصاب"جان کری" بعنوان وزیر امور خارجه آمریکا در  فوریه 2013، این اولین مرتبه ای است که وی بطوررسمی از مکزیک دیدن می کند.

 کری در دیدار دو روزه خود از مکزیک با انریک پینا نیتو رئیس جمهور این کشور در باره موضوعات مختلفی شامل همکاری های آموزشی، توسعه و تقویت رشد اقتصادی و تجاری و همکاری های امنیتی گفتگو خواهد کرد.

کری و "پینا نیتو" ضمن دیدار دوجانبه مرکز آموزش عالی، اختراع و پژوهش های دو کشور را افتتاح کردند.

این مرکز بازتاب همکاری های دو کشور در سرمایه گذاری بخش های آموزش عالی و عمومی و همچنین تقویت فعالیت های دانش پژوهشی دانشجویان است.

جان کری در ادامه دیدار از مکزیک امروز در یکی از مراسم علمی-پژوهشی این کشور که با حضور مقامات 64 شرکت های برجسته از 30 ایالت این کشور برگزار می شود شرکت می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با "خوزه آنتونیو میده" همتای مکزیکی خود دیدار کرد.

در همین حال  کری در  نشستی خبری مشترک با همتای مکزیکی خود گفت: من شخصا فکر نمی کنم که  امضای قرارداد گازی روسیه و چین ؛ که دو کشور به مدت ده سال روی آن کار می کردند ؛هیچ تاثیری روی آن چیزی داشته باشد که قرار است در اوکراین رخ دهد، امید می رود که مردم اوکراین فرصت برگزاری انتخابات را داشته باشند.

وی افزود: ما از بیانیه ی رئیس جمهور پوتین در دو روز پیش استقبال می کنیم که گفته بود به نیروهایش دستور داد تا از مرز اوکراین به سمت پایگاههای خود در داخل کشورشان باز گردند.

جان کری گفت: امیدواریم که ما در لحظه ی خوبی باشیم نه اینکه در لحظه ای باشیم که یک طرف به فکر پیروزی بر طرف دیگر باشد. در یک لحظه ی سازنده این احتمال وجود دارد که مردم اوکراین بتوانند آینده ی  خود را تعیین کنند. همه ی ما تلاش می کنیم راهی را برای کاهش تنش در این بحران پیدا کنیم. این هدف ما است و چیزی است که ما روی آن متمرکز هستیم.

وزیر امور خارجه ی آمریکا ادامه داد:متاسفانه دولت ونزوئلا به طور کامل در نشان دادن حسن نیت در انجام دادن کارهایی که یک تقریبا یک ماه پیش درباره اش موافقت کرده بود، کوتاهی کامل کرده است.


 
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد قرارداد گازی 400 میلیارد دلاری که روز چهارشنبه بین روسیه و چین امضا شد، نتیجه ده سال مذاکرات است و به تنش های دیپلماتیک در اوکراین ارتباط ندارد.

کری  گفت :« این موضوع جدیدی نیست. این واکنشی ناگهانی به آنچه روی می دهد، نیست ».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین خاطر نشان کرد واشنگتن به این که روسیه به تعهد خود برای بازگرداندن نظامیانش از نزدیک مرز اوکراین به پایگاه هایشان عمل خواهد کرد یا خیر، به دقت توجه دارد.

کری گفت :« در صورتی که چنین اتفاقی روی دهد و در حالی که ما آنرا به دقت زیر نظر داریم، بسیار سازنده خواهد بود».

وی افزود این تحولی مثبت خواهد بود.

وی گفت: من همچنین به وزیر امور خارجه ی مکزیک تاکید کردم که رئیس جمهور اوباما مصمم است نظام مهاجرت در آمریکا را اصلاح کند، اکثر مردم آمریکا از این هدف حمایت می کنند. این یک کار درست است، اصلاحات به شیوه ی درست، نه تنها به نفع امنیت و اقتصاد ما است بلکه باعث آسایش برای خانواده‌های مهاجر خواهد شد که مدت ها منتظر این آسایش هستند. بسیاری از این خانوادههای مهاجر آمریکایی های مکزیکی  تبار هستند.

در همین حال شبکه پرس تی وی گزارش داد وزير خارجه آمريکا ، ونزوئلا را به تحريم‌هاي جديد تهديد کرد. 

جان کري وزير خارجه آمريکا در اظهاراتي در مکزيک تهديد کرد اگر دولت ونزوئلا نتواند در گفتگو با مخالفان به توافق برسد، آمريکا تحريم‌هايي را عليه دولت ونزوئلا وضع خواهد کرد. او همچنين گفت صبر کشورهای منطقه از ناتواني دولت ونزوئلا براي پايان دادن به ناآرامي در اين کشور لبريز شده است. کري همچنين خواستار از سرگيري گفتگوها ميان دولت "نيکلاس مادورو" رئيس جمهور ونزوئلا و مخالفان در اين کشور شد. پس از آنکه مخالفان از مذاکرات با دولت به علت اختلاف بر سر آزاد کردن زندانيان سياسي کنار کشيدند، مذاکرات شکست خورد. از فوريه گذشته ونزوئلا شاهد ناآرامي‌های سياسی بوده است. کاراکاس مي گويد تظاهرات و اعتراضات در ونزوئلا توطئه آمريکا برای سرنگونی دولت است.



انتهای پیام/

برچسب ها: جان کری ، وارد ، مکزیک ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار