چربی سوزی، فرآیندی است که طی آن، بدن شروع به سوزاندن ذخایر چربی می‌کند و با استفاده از انرژی آزاد شده از این چربی‌های ذخیره شده، به تدریج کاهش وزن اصولی انجام می‌گیرد.

دکتر محمدتقی حولی ساز، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: چربی‌سوزی اصولی زمانی اتفاق می‌افتد که با انجام حرکات ورزشی هوازی، ضربان قلب بالا رود و دمای بدن افزایش پیدا کند، در این حالت سوخت و ساز سلولی بالا می‌رود و چربی ذخیره‌ایی بدن تبدیل به کالری شده و مصرف می‌گردد. 

وی ادامه داد: با توجه به این تعریف از چربی سوزی اصولی، حرکات ورزشی کششی نظیر پیلاتس و یوگا، بیشتر بر روی عضلات تمرکز دارند و نقش چربی سوزی کمی دارند. در مقابل، ورزشهایی مانند بدنسازی، فوتبال، والیبال، تنیس و... بسیار در چربی‌سوزی موثراند. 

این متخصص طب فیزیکی گفت: حرکاتی که فرد فعالانه انجام نمی‌دهد مانند دستگاههای لاغر کننده موضعی و یا استفاده از ماساژور‌ها، نقشی در سوخت و ساز چربی‌ها ندارند، برای انجام فعالیت ورزشی که اصولی بوده و منجر به چربی‌سوزی می‌شود، رعایت بعضی نکات لازم است از جمله اینکه شروع هر فعالیت ورزشی باید از شدت کم، شروع شود و به تدریج زیاد شده و در پایان هم به تدریج کم شود. 

وی ادامه داد:نکته بعدی نظم در فعالیت ورزشی است، به این معنی که روزانه در ساعات معین به طور تکرار شونده باشد تا نتیجه و اثربخشی مطلوبی داشته باشد. 
ضمن اینکه افراد مسن، کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ایی هستند و همچنین افرادی که ضعیف‌ هستند، لازم است با احتیاط بیشتر و زیر نظر یک متخصص طب فیزیکی و ورزشی فعالیت ورزشی داشته باشند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: ورزش ، چربی سوزی ، تغذیه ، یوگا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.