شکوه تقدسیان، یک جامعه شناس در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: قوانین و مقررات آموزشی به عنوان یکی از ابزارهای تحقق اهداف آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار است، نارسایی در محتوا یا عدم اجرای صحیح هر یک از قوانین یا آییننامهها میتواند آثار مخربی به لحاظ فردی یا اجتماعی بر جای بگذارد آثاری که ممکن است در دراز مدت آشکار شود و هر یک از اینها ممکن است به زخم یا دردی تبدیل شوند.
وی در ادامه افزود: اصولاً آموزش وسیلهای است برای گسترش و تربیت به عنوان فرایندی که در بستر جامعه شکل میگیرد و وسیله کسب هویت فرهنگی و اجتماعی افراد جامعه خود می شود، در فرایند تعلیم و تربیت باید قوانین و مقررات آموزشی به گونهای باشد که همگام با رشد شناختی و اخلاقی و یا کمترین تعارض، جامعهپذیری و شناخت ارزشها را برای هویتپذیری و درک ارزشها فراهم نمایند.
وی در پایان با اشاره به جامعه پذیری کودک در مقابل با خانواده ادامه داد: جامعهپذیری کودک در کنار خانواده و سپس محیط محدود مدرسه و ارتباط با همکلاسیها معنیدار میشود و ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانی درونی میشود که وفاداری افراد مسنتر و ارشد اجتماع خصوصاً معلمان و مسئولان امر نسبت به قراردادهای اجتماعی و اخلاقی و ارزشهای جامعه درک و باور شود.
در فرایند تعلیم و تربیت باید قوانین و مقررات آموزشی به طریقی باشد که همگام با رشد اخلاقی و با کمترین تنش، شناخت ارزشهای درست و شکل گرفتن یک هویت سالم برای نوجوانان و افراد جامعه تسهیل شود.
انتهای پیام/